Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Archelon - uppsida på mer än 65 %

Idag kom beskedet att Archelons intressebolag Nordic Iron Ore kapitaliserats. Efter emissionen värderas Nordic Iron Ore till 66 miljoner kronor. Archelon äger 25 % av bolaget vilket är värt 16,5 miljoner kronor. Enligt den senaste delårsrapporten hade Archelon kassa och omsättningstillgångar för 12,5 miljoner kronor. Förutom det finns bolagen Trollhättan Mineral som ska noteras i år och nya bolaget Norplat Resources. Archelon äger också aktier i noterade Mineral Invest som i dagsläget är värt ca 2,5 miljoner kronor. Lägger vi ihop Nordic Iron Ore, kassa och Mineral Invest så är dessa tillgångar värda 31,5 miljoner kronor. Till det kommer ytterligare uppsida i Norplat och Trollhättan. Jag tror dessutom att Nordic Iron Ore kommer att värderas upp rejält framöver. Nordic Iron Ore ska noteras senare i år. ...

Blandad statistik i USA

Efter en svag öppning noterade New York-börserna genomgående uppgångar vid stängning på fredagen. Banksektorn ledde uppgången efter att JP Morgan presenterat en stark rapport för det fjärde kvartalet. Dow Jones Industrial Average stängde upp 0,5 procent samtidigt som breda S&P500 och Nasdaq Composite steg med 0,7 procent. Råvarumarknaderna noterade blandade rörelser på fredagen då oljan och basmetallerna steg samtidigt som ädelmetallerna sjönk. Vid golvhandelns stängning på Nymex noterades WTI-oljan i första termin för 91,54 dollar per fat, vilket motsvarar en uppgång på 0,14 dollar. På fredagskvällen rapporterade Bloomberg News att BP och ryska Rosneft har kommit överens om att bilda en strategisk allians för gemensamma projekt i den ryska arktiska sockeln. Vid stängning i New York var BP upp 3,6 procent. ...

JAAAAAAys!

Ett litet jubel ut i den mörka natthimlen var på sin plats efter fredagens rusning i Jays. Det verkar nämligen som att det börjar röra på sig för den svenska hörlurstillverkaren. På fredagsmorgonen meddelade Jays att a-JAYS Three vunnit utmärkelsen Årets Bästa 2010 i en av Nordens mest välrenommerade tidningar, Bild & Ljud Hemma. Senare på eftermiddagen meddelades att Jays slutit ett avtal med Dixons Travel, en del av den brittiska elektronikkoncernen DSGi Group.. ...

Clean East Tech Holding race på ingång?

Är det värt att köpa? Kursen rusade uppåt kraftigt i fredag just innan stängning där Erik Penser Bankaktiebolag bland annat köpte upp kursen till 20 öre. CETH har tidigare gjort kraftiga förluster igenom sin kemikalie del med fokus på Asien. De har börjat fokusera på pellets nu och skaffat in mer produktionsanläggningar. Delårsrapporten som kom i November 2010 visar en kraftig förlust, men samtidigt ökade orderingången och intäkterna runt 60 % sedan föregående period. ...

2017-05-30 14:08 · bjaen

Parans Solar Lightning

Jag har en del aktier i Parans Solar Lightning. Kursen har länge legat på runt 3,50 kr, men den senaste veckan så drog kursen iväg till runt 7 kr. Dock kan jag inte hitta någon nyhet som skulle driva upp kursen. Alltid lite spännande när sådant här händer. Volymen gick upp rejält innan kursen drog iväg så hade jag varit mer på hugget vad gäller TA så skulle jag köpt på mig lite fler. Men TA är inget som jag brukar fokusera så mycket på. ...

Enquest undervärderad?

Jag har aktier i Enquest. Tycker att det är en ganska långtråkig aktie. Men den har bra potential att gå upp mycket. Jag tror att den står inför en period av kraftig uppgång likt Lupe och Blackpearl som har gått upp av ren spekulation. Enquest har bra likviditet och ledning men aktien går himla segt medan andra bra case som jag kikat på gått upp. Frågan är om man ska ligga kvar i eller minska innehavet och satsa i andra aktier. Men då riskerar jag att missa en uppgång i den som borde komma troligtvis. ...

2017-05-30 14:08 · bjaen

Komma in på rekyl

Jag har ett bra case som är ganska omskrivet som jag upptäckt sent. Flera skribenter här är inne i aktien och jag kämpar febrilt med att komma in. Vad är problemet? Jag vill komma in på rekyl. Det jobbiga är att sedan jag upptäckte det har rekylerna lyst med sin frånvaro, på sin höjd har de varit ett par kronor. När det skett har jag hoppats på ett par kronor till. Jag bestämde mig för att köpa aktien i mitten av december. Sedan dess har den stigit ca 20 % utan att jag är med. Min tro är att aktien ska upp mycket mer än så, så hoppet lever fortfarande. ...

Bekräftelse från Endomines

Den 7:e januari kom Endomines med ett PM för att informera marknaden om hur arbetet fortskrider uppe i Pampalogruvan. Jag citerar: “Men hänsyn till senaste tiders spekulationer kring produktionsstarten vid guldgruvan i Pampalo vill Endomines bekräfta att tidplanen för att inleda kommersiell produktion under första kvartalet 2011 står fast. Provkörningarna påbörjades i slutet av november. För närvarande fokuserar man på att all processutrustning fungerar korrekt. Vi har upplevt vissa mindre problem i kvarnen och krossanläggningen men dessa kommer att åtgärdas av maskinleverantörerna i enlighet med garantiåtagandena och därmed utan kostnad för Endomines. Problemen har fördröjt produktionsstarten med några veckor. Vi är dock fortsatt övertygade att vi kan stå fast vid vår tidplan för produktionsstart, säger Markus Ekberg, VD för Endomines.” ...

Kancera - Ett nytt Diamyd?

Diamyds storägare och vänner sedan länge Anders Essen-Möller och Bertil Lindkvist har nyligen valt att investera betydande belopp i bolaget Kancera. Bolaget grundades 2010 och har två läkemedelsprojekt, ett mot leukemi och ett mot solida tumörer. Mer information om Kronisk Lymfatisk Leukemi kan läsas på bolagets hemsida: http://www.kancera.com/sv/Affarsomraden/ROR1/Marknad/ Den 13/1 2011 meddelade Kancera att man upptäckt substanser som dödar leukemiceller med 25 gånger högre träffsäkerhet än de cystostatika läkemedel som finns på marknaden idag. ...

2017-05-30 14:08 · jrl

Epicept, klart Frankrike!!

Färden uppåt har börjat. Alltfler länder börjar få tillgång till ceplene och Frankrike är ett land inom big five länderna (Storbritaien 2200st.AML fall, Tyskland 3100st AML fall, Frankrike 2300st. fall, Spaien 1500st AML fall och Italien 2200st AML fall) Sammanlagt ca. 11300st AML fall årligen. http://www.legifrance.gouv.fr/affichTexte.do?cidTexte=JORFTEXT000023413157&dateTexte=&categorieLien=id Där har ni orginaltexten där står det på svenska. Ni kan säljva använda goole translate och kolla. Texten:Dekret av den 7 januari 2011 om ändring av förtecking över läkemedel som godkänds för använding av sjukhus och olika offentliga tjänster. Längre ner står Ceplene där är bland dom godkända!! ...