Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Klick data fortsätter fylla på kassakistan.

För en dryg månad sedan släppte Klick data sin Q2 rapport. Så en väldigt sen rapportkommentar. OBS! Q1 som för klick data infaller under sommaren är bolagets riktiga lågsäsong pga. av semestrar. Första halvåret stod förra året för 42 % av omsättningen och 36 % av EBIT. Första halvåret 2010/2011 rapporterar Klick data en knapp minskning av omsättning på 2 % till 4,6 MSEK samt ett EBIT resultat på 1,16 MSEK (1,15 MSEK). Rörelsemarginalen har således ökat lite ifrån 24,5 till 25,2 % för första halvåret. ...

Havsfrun - årets mest säkra 25 %

Varning, nedanstående rekommendation kan riskera att leda till ett stort köpintresse så håll köpknappen i styr….. :-) Skämt åsido. Tänkte förmedla en köprek av det lite mer kortsiktiga slaget som bygger på att Havsfrun ligger i topp 3 i Sverige på förväntad direktavkastning 2011. Det gav raketbränsle till kursen förra året och gör det med stor sannolikhet i år också. Det är hög tid att kliva på tåget när som helst, själv har jag redan satt mig i första klass-vagnen och njuter av Placeringsguiden (som exempel, där man idag kan läsa och se Havsfrun som nr 2 i en utdelningstabell som inom 1,5 månad även kommer synas i Affärsvärlden, VA, DI, Placera, Privata Affärer etc….) ...

RakaKurvan Nokian Tyres skriver upp förs & resultat för 2010

Hej Vet inte om ni har observerat Nokian Tyres positiva vinst varning? http://www.redeye.se/bolag/nokian-tyres/nyheter-pressmeddelanden Men det var ju väntat när man ser vilken vinter Europa har! Aktien ingång i min portfölj RakaKurven Lycka till

I hopp om godare lönsamhet.

Hejsan allesammans! Först och främst vill jag börja med att tacka alla som både läst och kommenterat mitt förra blogginlägg. Riktigt roligt! (Länk: http://www.redeye.se/aktiebloggen/starbreeze/starbreeze-studios-nasta-supernova) Denna måndag har i skrivande stund präglats lite utav nedgång för min del. Främst eftersom att jag sitter väldigt tungt i Venue Retail Group. Jag är dock nöjd med vad företaget presterat i allmänhet och riktigt nöjd över senaste rapporten i synnerhet. Tyvärr har inte den goda rapporten fått det genomslaget som många utav oss förväntade. Detta kan bero på en rad logiska orsaker. Dels att vi kanske ser vinsthemtagningar och dels att det släpptes en analys utav Leif på placera. Analysen var inte en trevlig läsning för oss som satt i VRG. Min kommentar gällande just denna analys är att den verkar lite väl kritisk! ...

BlackPearls salta sjö..

BlackPearl 2011-2012 BlackPearl ångar på oförtrutet, + 676 % sen jag först tog upp den till köp, och värdena på kärnfälten skruvas upp allt eftersom det sjunker in hur mycket upptagningsbart som bolaget sitter på..Milstolparna som kommer med början i februari är reservuppdatering, exitproduktion för 2010, nuvarande produktion, uppstart av SAGD i Blackrod och förmodligen en avvyttring av ett eller flera non-core fält..Salt Lake i sydvästra Saskatchewan är till salu sen november 2010 och produktionen låg på 276 boe/d i juli 2010..(86% liquids ocb resten gas) 13,5 API heavy oil..Inte så mycket men men men … ...

Vi hälsar välkommen...

Då får vi hälsa Börsveckan välkommen i Balder med dagens rek… precis när man själv kör för fullt med hyveln efter en mycket härlig kursresa förra året…;-) Bättre att vakna sent än aldrig får vi väl säga till BV-kamraterna… Preferensaktier fortsatt en möjlig trigger dock annars är det väl som fastighetsindex som gäller nu efter uppvärderingen antagligen. Mitt toppick nu Naur ligger inte på latsidan utan kollar runt i området och tror sig ha reserver på 500 mt .Det betyder att produktion antagligen succesivt ökar om priset inte rasar ihop. 2014 beräknar man ju 5 mt och 2015 ska det öka till 7 mt. Dessutom har man tydligen indikationer på koppar och guld i vissa av områdena. Explorationen fortsätter och caset känns sjukt bra på dessa nivåer. Mycket elände är onekligen inprisat med p/e neråt 1 med nuvarande priser…. men man ska ju inte skjuta björnen förrän skinnet är sålt eller hur det nu var… ...

Kasta ett Getöga på Aerocrine

När Wallenberg ägda medicinteknikbolaget Aerocrine, Investor 28,1%, under 2009 steg med imponerande 400% inom loppet av 7 veckor var det många som retade sig över ett missat race. En tröst var kanske då att aktien var en av de sämre under 2010. Trots många med minussnitt inför skatteplaneringsmånaden december var det imponerande att aktien stod emot så pass bra. Än mer imponerande blir det i perpsektivet av att Swedbank matat ut över 1 miljon aktier under samma period. Enligt en Aerocrinekännare på Börssnack kan dessa aktier nu vara på väg att ta slut. ...

Facebook MMORPG (Junebud)

Junebud, Aktietorget, Senast betald: 0,37 SEK, börsvärde: 4,5 MSEK. Junebud har tagit fram spelet Milmo; “MilMo® is the first 3D Action Adventure MMO on Facebook” - Milmos facebook sida Junebud har även andra distributionskanaler för Milmo, ett exempel är Friendster i sydostasien. Friendster har enligt Junebud 115 miljoner användare och profilerar sig på onlinespel. Är även värt att nämna att Junebud har personal som jobbat för DICE och att cirka 40% av aktierna ägs av grundarna. ...

2017-05-30 14:08 · booza

RakaKurvan

Hej igen Denna gång tänkte jag bara kort informera om det nya i portföljen nämligen acergy. Acergy har fusionerats med Subsea 7 och namnändrat till just SubSea 7 Subsea 7 kom i med kursen 145,04 NOK och har just inte gjort ngn väsen av sig senast betalt 145,90NOK Gissningsvis så är den inne i en rekyl nu och kommer att vänta vid ca 140NOK. mao vänta lite med att köpa sedan är det dax att gå in i Subsea7 ! ...

Vinstvarningar!

Stockmann meddelade att försäljningen har varit bra i december, förutom för Lindex! Trots att Seppälä och varuhusen har haft en riktigt bra julförsäljning, så har detta inte spillt över till Lindex. Denna överraskande nyhet fick aktiekursen att dala rejält den senaste veckan. Ledningen hade tidigare trott på en tillväxt kring 15-30 % jfrt med 2009, men p.g.a.Lindex svaga julförsäljning kommer detta inte att uppnås. De sade inte vad resultatet förväntas landa, men att döma av kursreaktionen räknar många med betydligt sämre resultat. Sen måste man väl också se detta i ljuset av att Stockmann är relativt högt värderat. ...