Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Apple Does it again :-)

http://di.se/Artiklar/2011/1/18/224934/APPLE-1-KV-RESULTATET-BLEV-643-USDAKTIE/ Apples vinst Q1 blev bättre än analytikerna förväntade sig! Dom slår alla rekord! Snart kommer Ipad2 som har en prognostiferad försäljning på 6 miljoner/ mån jämft med Ipad på 1 m/mån. Får väl bara hoppas att inte Steven Jobs sjukdom får firman att sluta leverera Lycka till Egentligen så platsar Apples aktie i RakaKurvan! Hmm borde kanske ta in den!

Wnt Research - vet ENS något?

Såg med förtjusning att Wnt Research stuckit rejält idag. Efter att jag förhört mig stod det klart att ENS köpt aggressivt. Att en aktör som via Enskilda kommer in och köper så aggressivt i en aktie som har gått 150 % sedan introduktion för en månad sedan tyder på att köparen anser sig ha information av det exklusiva slaget (?) eller åtminstone tror sig ha förstått något som andra missat. Det handlar ju också om hur man bedömer risken. Utan att veta exakt hur smallcaps värderingsmodell fungerar kan man enkelt skapa sig en uppfattning om potentialen. Jag har tidigare lanserat idén att analysen är onödigt försiktig vad gäller riskantaganden. Jag tror att det för de flesta är givet att ett kroppsegen peptid (visserligen) har väldigt goda chanser att klara sig igenom en toxtest och det är också enklare för läkemedelsverket att släppa igenom denna då den potentiella skadan är betydligt mindre än vid t ex cellgifter. Med detta sagt kommer den risktillvände spekulanten snabbt att räkna hem en inledd fas I och därmed hamna på en riktkurs som är fyra gånger högre än smallcaps. Sedan har de varit onödigt försiktiga när det gäller marknadsandelen, som jag minns så räknar de bara på bröstcancer och 20 % av den potentiella marknaden. 20 % av marknaden är en bra siffra när det finns konkurrenter. I detta fall finns inga konkurrenter och om man ska gissa tycker jag nog att 40-60% av marknaden känns mer sannolikt. Om man väljer att räkna på detta sätt (jag säger inte att man ska, men jag kan inte heller se att det skulle vara mer fel än smallcaps ansats) så får man en riktkurs idag på mellan 72-108 kr. Visst kan det tyckas högt men att ha minskat metastaser med 80 % i djurtester är väldigt bra resultat och jag misstänker att om bolaget hade varit amerikanskt så hade vi haft ett betydligt högre börsvärde än idag och förmodligen räknat i dollar. ...

Lovisagruvan

Lovisagruvan kan kanske vara något i dessa “råvarutider” här är deras tidiga bokslutsindikator “Lovisagruvan har i den förra kvartalsrapport tre 2010 bedömt, “att resultatet efter finansnetto för helåret blir bättre än föregående år”. Vi kan nu meddela att resultatet efter finansnetto för 2010 kommer att bli ca 19 MSEK (13,7 MSEK för 2009) motsvarande 4,10 kr per aktie efter schablonskatt (2,95). Detta innebär en ökning med ca 40%.” Dessutom så var utdelningen 1,50 förra året, riktigt bra direktavkastning. ...

Endomines & Enquest (EE)

Endo och ENQ Kör jag i min KF. Det blir bra uppgångar i båda framöver förhoppningsvis. Först körde jag majoritet i ENQ och lite Naur. Men nu ligger tyngden på ENQ och Endo. Naur har jag en mindre post i. Endomines står vad jag förstått inför gruvstart och malmkörning i anrikningsverket. Därför tror jag att Endo kommer få kraftiga kurslyft framöver. Samma sak gäller ENQ, den kommer också börja stiga kraftigt när MLI sålt färdigt. ...

2017-05-30 14:08 · bjaen

Oasmia, en intressant doldis

Bioteknikbolaget Oasmia verkar inom drugdelivery och utvecklar framförallt en ny generation läkemedel inom human och veterinär cancer. Man står inför nära marknadsgodkännande för en av bolagets produkter inom veterinärmedicin samt har fas-III status för en kandidat inom humanonkologi. VD är Julian Aleksov och man har i övrigt till synes en i övrigt erfaren ledning och styrelse med bred erfarenhet och kompetens. Ägarbilden är dominant av bolagets grundare, styrelse samt ledning med sammalagt över 50% av aktiekapitalet. I övrigt är ägarbilden svag. ...

2017-05-30 14:08 · krax

Nyhetstorkan från Precise snart över

Nyhetstorkan kring Precise Biometrics (PB) har under en tid varit ett faktum men den kan snart vara över. Under den senaste perioden har nämligen flera duktiga skribenter på diverse chattar och andra forum grävt fram information som belyst vad PB kan ha på gång. Dock har inga hårda fakta kunnat presenteras ännu men flera intressanta pusselbitar har publicerats trots allt. Nu är det bara en tidsfråga innan de mest pålästa och insatta personerna lyckas få bitarna på plats om de nu inte redan hunnit lyckats lägga färdigt pusslet. ...

Entraction - Ett kanonköp

Hej, Jag har sagt att jag skall göra en analys på Entraction. Detta kan väl inte kallas en analys men det är en snabb räkning som visar att Entraction är en riktigt köpvärd aktie. Entraction hade en omsättning i Q2 på 77 miljoner. Engångskostnad på 10 miljoner. Borträknat engångskostnader gör de en vinst på 5 miljoner kr. Pokern har gått upp med 20 % pluss till Q4 och Q1 är bättre än Q4. ...

Makro och rapporter i fokus

New York-börserna var stängda under måndagen på grund av Martin Luther King Day. Inte heller någon amerikansk makrostatistik rapporterades under dagen. Råvaruhandeln noterade övervägande nedgångar under måndagen då oljan och ädelmetallerna sjönk samtidigt som basmetallerna gick i blandad riktning. På råoljemarknaderna noterades WTI-oljan i första termin för 91,05 dollar per fat vid 17:00-tiden, vilket motsvarar en nedgång på 0,49 dollar. Den amerikanska råvarubörsen Nymex hade stängt under måndagen. Bankjätten Citigroup presenterar sin rapport för det fjärde kvartalet före New York-börsernas öppning på tisdagen. Även Apple (efter stängning) och IBM (kl 22.30) rapporterar under dagen. ...

Panem et cirkenses

2008 fick världen se oroligheter och kravaller. Haiti, Bangladesh och Egypten var några av flertalet utvecklingsländer som drabbades. Anledningen var de höga matpriserna. Torkan i Ryssland och översvämningar i Queensland har än en gång drivit upp matpriserna så de nu är i nivå med rekordåret 2008 och till och med väntas passera toppnoteringarna. Jordens befolkning är stadigt växande, men skörderesultat och därtill den följande livsmedelstillgången kan variera kraftigt. Med dagens matpriser hur kommer 2011 bli för många? ...

Olja, gruva och IT i min portfölj.

Hej Det har varit både spännande och roligt att följa det som hänt på börsen hittills i år. Jag har stuvat om min portfölj ganska rejält bara de senaste två veckorna och har nu bara tre olika aktier i portföljen. Mina innehav ser just nu ut enligt följande: Lundin Mining 30,06% EnQuest 30,12% FormPipe Software 39,82% Så här har jag motiverat mina val: Beslutade mig för att bara ha tre olika aktier när jag räknat på mina courtageavgifter under hösten 2010. Jag hoppas att när jag bara har tre olika aktier åt gången, så kanske jag behöver sälja och köpa mer sällan. Men det är ju inte säkert att det resonemanget håller… ...