Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Årtiondets produkt?

Från svenska folket hördes ett Roop. Vi vill ha Pricer i alla Coop. Dagens strategiska avtal mellan Pricer och Coop Norden är långt viktigare och mer betydelsefull än initialordervärdet. 15 Msek till 15-20 st butiker. Coop Norden har nära 4.000 butiker så det blir en del ESL att installera kommande år. Avtalet stärker bilden av automatiseringstrendens framfart och det är bara tidsfråga innan ett avtal med ICA kommer. Pricer finns idag i mer än 40 länder. Den enkla frågan att ställa sig är vad som händer när dessa 40 länder skall genomgå en automatiseringstrend likt den i Frankrike. Än värre…Vad händer när det sker samtidigt? Fundera på det. ESL-penetrationen idag är blott 1%. ...

Guldfeber

Vi pratar ju ibland om tenbaggers på communityn och nu tycker jag att det är dags att lyfta upp Integra Gold som en tenbagger, minst.. ;O) Holy smoke ! Integra Gold f.d Kalahari Resources jobbar på bra nu, och ledningen är f.n på hemväg från Kina där dom har idkat samkväm med feta cigarrer och single malt, tillsammans med Shandong Golds Chairman Chen Yumin och Vice Chairman Deng Pengfei..Pengfei bjöd på den gamla James Bond rullen Goldfinger..Shandong handlas för övrigt på Shanghaibörsen för den intresserade..Risken i Integra Gold har sjunkit från extremt hög till det mera blygsamma mycket hög :) God fortsättning på er förresten..Resurs/reservrapporten NI - 43-101 väntas tidigt i mars istället för i februari som tidigare kommunicerades p.g.a köbildning vad gäller dom oberoende konsultbolagen som ska verifiera resultaten från alla provborrningar, och Integra andas optimism, minst sagt..Dom är så heta på gröten att dom tog kontakt med ytterligare ett konsultbolag - ALS - i Vancouver, så att det hela inte ska gå i stå för länge..Chop chopstick !! Bolaget självt är mycket positiva och en aningens överraskade över dom mycket fina resultaten som provborrningarna har visat..Mycket höga halter av guld/t malm om jag har förstått saken rätt..Tror så :) ...

Förslag på PPM placeringar för året?

Jag gjorde precis en mindre justering med att ta in Nordamerika i PPM-portöljen. Någon som har några ideer och tankar kring PPM-året 2011? Fondnamn****FördelningFirst State Global Resources A GBP Acc30 %Handelsbanken Latinamerikafond20 %Pictet Greater China R USD20 %Credit Suisse Equity Fund (LUX) Small Cap USA B Acc30 % Summa: 100 %//Neutrino ...

Oasmia - Uppdatering!

Efter Kraxs blogg i tisdags tänkte jag dela med mig av vad jag hittade igår: Det är information som klargör varför Oasmia valt att lista sig på den Tyska börsen. Oasmia har tydligen ett samarbete med det tyska bolaget Autenrieth Capital. Ni finner deras hemsida på adressen: http://www.autenriethcapital.com/kolla vilket bolag de fronatar under kategori Corporate Brokerage. Imorgon kommer med största sannolikhet ett godkännande från Frankfurt om att Oasmia kommer börja handlas på Måndag. Med Autenrieth i ryggen kan vi räkna med att denna nyhet kommer få bra drivkraft framöver. ...

Teknisk analys av aktie som handlas i olika valutor

Sitter och funderar på hur en teknisk analys påverkas av att aktien handlas på olika börser med olika valutor. Beroende på valutarörelser kan väl en analys av kursrörelserna på en utländsk börs vara annorlunda än analysen av rörelserna på den svenska börsen. Någon som har funderat på detta? Tacksam för synpunkter. Fredrik

Trevande inledning

Onsdagsbörserna i New York uppvisade breda nedgångar med press från finans- och råvaruaktier. Vid stängning noterades Dow Jones Industrial Average ned 0,1 procent, S&P 500 minus 1,0 procent och Nasdaq Composite backade 1,5 procent. De sjunkande USA börserna tyngde priset på råolja och vid stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja i första termin 90,86 dollar per fat vilket motsvarar en nedgång med 0,52 dollar per fat. Basmetallerna noterades ned medan ädelmetallerna visade styrka och steg. Bland oljejättarna föll Chevron tillbaka med 0,4 procent medan Exxon noterades ned 0,6 procent. Aluminiumgiganten Alcoa tappade 1,3 procent efter att metallpriserna backat. ...

THE LEADER OF THE PACK...

Jag har på senare år börjat noggrant analysera aktieköp som inte gick som jag tänkt det. Påfallande ofta kan jag konstatera att ledningens / VD:n´s kompetens kunnat ifrågasättas redan när jag gick in i dessa bolag. Jag har ibland tyckt att det varit kul att gå in i bolag med en ung hungrig ledning och VD men det är sällan en lönsam idé. Erfarenhet väger tungt när det gäller att driva företag. Nybörjarmisstag och för höga ambitioner kan bli dyrköpta. Nu kan jag ändå, i undantagsfall, gå in i ett företag med yngre ledning för att jag tycker att det är kul med unga entreprenörer ( jag har själv varit i den sitsen ). Det blir dock med betydligt mindre summor som jag är beredda att förlora om det går käpprätt åt…. ...

JAG SKÄMS!!!

Hej då! Auf Wiedersehen… Nä Guld Invest är inte vad jag hoppats på. Q4 var åter sämre än jag väntat mig. Lika bra att erkänna. Mina bloggar kring bolaget gör att jag skäms. Jag skäms inför mig själv och jag skäms inför er alla som nappat på bolaget. Kanske händer något mirakulöst framöver men då är inte jag med. Det finns så mycket annat som lockar på börsen. Visserligen kan man inte säga att bolaget är dyrt idag. Men det händer ju inget som skulle motivera mina gamla riktkurser, ...

Glädjande siffror från Apple och IBM

New York-börserna noterade genomgående uppgångar vid tisdagens stängning. Efter en trevande öppning till följd av en svag rapport från Citigroup och negativ makrostatistik återhämtade sig börserna successivt under dagen. Dow Jones Industrial Average stängde upp 0,4 procent samtidigt som breda S&P 500 steg 0,1 procent och Nasdaq Composite gick upp 0,4 procent. Råvarumarknaderna noterade blandade rörelser under tisdagen. Vid golvhandelns stängning på Nymex noterades WTI-oljan i första termin till 91,38 dollar, vilket motsvarar en nedgång på 0,16 dollar. Bland oljebolagen steg Chevron och Exxon Mobil med 0,6 procent respektive 1,1 procent. ...

Tankar kring EnQuest utveckling och liten jämförelse med Pärlan och LUPE.

Hej Jag ligger inne i EnQuest. Här har jag tittat lite på kurser och siffror för bolagen Enquest, Lupe och Black Pearl. Häng med nedan om du vill. Har lånat lite text från tidigare blogg igår och tittat på kurser och priser sedan Maj 2010. Historiska oljepriser($) hos OPEC: 2011 91,04 2010 77,45 2009 61,06 2008 94,45 2007 69,08 2006 61,08 2005 50,64 2004 36,05 2003 28,10 2002 24,36 2001 23,12 2000 27,60 1999 17,48 ...