Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

SENSODETECT - SPÄNNANDE LÄGE

Tänkte ge en update och aktuella datum att hålla koll på framöver så att vi inte missar något. 2011-01-21: Extra bolagsstämma där beslut om nyemissionen och teckningsoptionerna tas. Sista dagen för att få fram en genomsnittlig lösenkurs för optionerna. Lösenpriset sätts till 180 % av den genomsnittliga betalkursen de tio handelsdagar som föregår extra bolagsstämman. 2011-01-25: Sista dag för handel i bolagets aktie inklusive rätt att erhålla teckningsrätter. 2011-01-26: Första dag där aktien handlas exklusive rätt att erhålla teckningsrätter. ...

Finanssektor mot strömmen

De amerikanska börserna var svagt ned på torsdagen. Sentimentet stärktes mot slutet av handelsdagen och begränsade nedgångarna. Oro för ytterligare kinesiska åtstramningar tyngde. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average oförändrat, S&P 500 sjönk 0,1 procent medan Nasdaq Composite backade 0,8 procent. Kina-oron, tillsammans med en dollarförstärkning under eftermiddagen, tyngde även råvarumarknaderna. Vid golvhandelns stängning på Nymex var WTI-oljan i första termin ned 2,30 dollar per fat till 89,51 dollar per fat. Även ädelmetallerna noterade nedgångar. ...

Den vinklade rapporteringen kring produktion av råvaror.

Känns sånt här igen(suck!). “22 okt 2009 … Metaller: Kopparproduktionen i Kina steg 8 % i sept från aug.” Affärsvärlden Och… “Från Kina kom också statistik som visade att landet producerade 444.000 ton koppar i december, upp 7 procent jämfört med december 2009 till ett nytt rekord. DI Dessa rader publiceras ofta i samband med att metallpriserna just haft en nedgång. När jag läser dessa rader så kan jag tänka: OK det finns hela tiden en ökande efterfrågan på koppar och andra metaller. Land som Kina lägger ned stora resurser på att öka sin egen produktion och man importerar från andra länder då behovet av råvaror hela tiden ökar. ...

Tyst period

Vi är inne i en s.k. tyst period. Inför rapporterna brukar bolagen hålla sig på kontoren och vara så tysta som möjligt, vanligtvis månaden innan nästa rapport. Tanken är förstås att ledningspersoner med insyn i resultatet inte ska försäga sig i misstag och orsaka allvarliga överträdelser mot noteringsavtalet. Man får nämligen inte yppa kursdrivande information i “enrum” utan detta ska basuneras ut i vinstvarningar. Missar man det blir det böter. Missar man det ofta tappar investerare förtroende för bolaget. Det blir förstås lite tråkigt för oss i branschen, men det hindrar inte var och varannan analytiker att höja sina riktkurser inför rapporterna! Varför det? Jag kan förstå att man räknar om efter rapporten, men att göra det två veckor rapporten bevisar ju bara att man räknade fel för två månader sen! Men det kanske alla andra redan har räknat med - missräkningen alltså. ...

Kalles farsa och InZaire - Jag utmanar er! Först till 500%

Hej! Jag är ny här men har följt er länge då ni rekar intressanta case! Såg era senaste case och vill utmana er! Vilken aktie går först till 500% under 2011? Mitt case i tävlingen blir Jays, noterad på aktietorget. Jag säger att aktien når 30 kr innan årets slut vilket innebär en uppgång på 500% då kursen idag är 6 kr. Jays är idag värderad till 17 Mkr och jag tror att börsvärdet kan nå 100 Mkr vid årets slut. ...

2017-05-30 14:08 · mrjay

Metro och dagens köprekommendation

Kunnat läsa en hel del om Metro senaste dagarna via diverse forum, vilket givetvis är glädjande eftersom intresset länge varit svalt för bolaget och dess delrätter. Något som varit ett ständigt upprepande ämne är dagens köprek och att ENS nettosålt i massor (framför allt TO). Teorierna som gått att läsa om detta fenomen har varit att SEB med sin rekommendation försöker lura småspararna, vilket jag direkt vill dementera. Först och främst ett förtydligande, analytikeravdelning skiljer sig från tradingavdelning. Ska i regel vara två oberoende avdelningar på en bank, vilket kan förklara att det ibland ser ut som att tradingen sker irrationellt mot analyserna. ...

Mysteriet börsnoterade Balder

Vår vän Ture Tratt, solandes och drickandes Singha i Thailand, har det senaste året riggat kursen i Balder. Resultatet är att den (kursen) stigit med inte mindre än hundra procent. Grattis Ture! Men nu är till och med magasinet Börsveckan har vaknat till och tar vid där Ture slutat, så uppstår frågetecknen., Ture har nu tvenne gånger skrivit att han numera börjat ¨hyvla" i sin portfölj. Jag tolkar det som så: ...

Jays- århundradets raket - börsvärde 17 Mkr idag, 100 Mkr imorgon?

Hej! Min första blogg här. Jag har hittat ett underbart case som jag måste meddela er! Läs nedan! Jays är ett litet bolag noterat på aktietorget. Börsvärdet är idag ca 17 Mkr MEN börsvärdet kommer att explodera till över 100 Mkr inom 1-2 år. Jays kommer bli årets raket! Jag sätter en riktkurs, till att börja med, på 30 kr! Låt mig förklara varför. Jays affärsidé är att designa, utveckla och under eget varumärke marknadsföra musikhörlurar och tillbehör för användning med mobila musikenheter såsom iPhone™, iPod™, MP3-spelare, mobiltelefoner, spelkonsoler och andra liknande produkter. ...

2017-05-30 14:08 · mrjay

Venue Retail Group - Isen smälter

För några veckor sedan postade jag ett inlägg. Inlägget beskrev min dåvarande situation och kommande förhoppningar i företaget Venue Retail Group, nu har dryga veckan gått och mycket har hänt sedan dess. Alla satt vi spända och nervösa inför det som komma skulle på torsdagen den 13:e Januari. Vi visste alla att torsdagen var en dag man antecknade i sin kalender, vi visste alla att torsdagen var en dag då en positiv rapport skulle komma, vi visste alla Venue Retail Group skulle bli ett företag att räkna med i kommande år. Men vad vet vi egentligen idag? ...

Clean Oil Technology i Tyskland

Det börjar nu märkas att bolaget tror på en snabb expansion under 2011. På grund av tidigare misstag är bolaget nu extremt försiktiga med vad de lovar men det går att utläsa en del mellan raderna i kommunikationen. De har ju till exempel pratat om IAA i Hannover ett antal gånger och det skulle förvåna om det inte lett till ännu mer konkreta diskussioner. Att de tar ett steg till och sätter upp ett kontor i Tyskland känns verkligen positivt. Vi vet att det tar tid att komma in direkt hos tillverkare men någonstans måste man ju börja. Smtidigt vet vi att både Volvo lastvagnar och SAAB har ögonen på COT och det skulle vara förvånande om det inte finns ytterligare potentiella kunder som inte offentliggjorts ännu. Under året är jag säker på att vi får se en riktigt bra utveckling på försäljningen och det skulle förvåna mig om inte kursen följde med. drygt 100 miljoner i börsvärde är ingenting i sammanhanget. Möjligheterna är stora och med tanke på den försiktighet som tidigare visats kan vi nog vara ganska säkra på att de inte räknar med att sitta på kontoret och rulla tummarna. Om bolaget visar att de är på gång tror jag att vi kan få se kurser upp mot tidigare toppar redan i år. ...