Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Den antifundamenta spiralen latchar med oss

Var nyligen hos min fd exvän i Södra schweiz. VI brukar diskutera aktiers vara eller inte vara och denna gång var inget undantag. Hans syn liknar till mångt min fundamentala syn av börs är beroende av vädret/klimatet/konfektet. Dvs fundamentan styr oss till den mån som det psykologiska och tekniska spelet tillåter den!!! Detta öppnar upp tydliga signaler som är svåra att tolka men en korrekt värdering/avläsande ger ett offensivt utrymme att utnyttja marknadens kraft att reagera!! Jag har själv tillämpat den psykologiska sidan på myntet med delad mening och framgång. ...

2017-05-30 14:09 · mrjay

Fastighetsbolag

Jag har bott i hyr-lägenhet ägd av Wallenstams Jag har bott i hyr-lägenhet ägd av Stockholms kommun Båda var bra lägenheter. Båda steg i pris. Flera hundra procent Grattis Wallenstams och Stockholms kommun. Sedan har jag bott i lägenhet ägd av mig själv. Den har också stigit i pris. Då har vinsten gått till mig själv. Här på Redeye diskuterar vi fastighetsbolag. En bostadsinnehavare som belånat sin lägenhet får i dag finna sig i att vara spott-kopp och kallad vid namn. ...

Shale Gas Fracking Halted in Quebec

Tänkte dela med mig av nyheter från Kanada om Shale gas eftersom det är ganska populärt här på Redeye. Det har ju varit en hel del kontroverser men nu verkar det som om tålamodet i Quebec har tagit slut på slarvet inom shalegas utvinningen. www.montrealgazette.com/technology/Province+reverses+position+shale/4145107/story.html Den mesta uppmärksamheten riktas mot Talisman som allmänt har ett dåligt miljörykte men även Questerre har fått kritik och har beslutat sig att ta det lugnt ett tag. ...

Biotechnique verkar svårt!!! Men Karo kan inte gå ner längre???

Har nu sålt mina Jays med en vinst på 4000 kr!!! Nu kollar jag fler case. Har läst på angående Biotechnique. Det verkar vara ett svårt ämne att investera i. Har följt många bolag nu och kollat grafer och de festa verkar bara gå ner!!! Min fråga blir då??? När vänder det? Det kan finnas mycket potential i aktier som som Karo Bi och Epicepts!!! Dessa aktier verkar ha gått ner något sanslöst de senaste åren. Såg att Karo har gått ner 50% sedan någon skrev bloggen om den sista urblåsningen!!! ...

2017-05-30 14:09 · mrjay

Ture Tratt - Jag utmanar dig! Först till 1000%

Häääj! Jag är ganska ny här men följt dig länge då du rekar interessanta case!!!! Så dit senaste case och vill utmanna dig! Vilken aktie går först till 1000% 2011???? Mit case i tävlingen blir Intius noterat på aktietorget. Jag säger att aktien går 10 öre innan årets slut vilket innebär en upgång på 1000% då kursen idag är 0,01 kr. Initius är idag värderad till 5 Mkr och jag tror att börsvärdet kan nå 500 Mkr. ...

Endomines möjlighet att stiga över 100% !

Endomines står inför en ny epok. Snart öppnar guldgruvan på riktigt. Snart börjar guldet produceras. Men när är frågan? Enligt folk som pratat med VD/CEO ska det vara Q1 samt att det sista som håller på att fixas är krossen och elinställningar. Signaturen LPG på placera.nu har skrivit detta intressanta om Endomines och jämför Endomines med Nordic Mines. -– är intressant att göra en jämförelse med utvecklingen i sektorkollegan Nordic Mines de senaste sex månaderna. ...

2017-05-30 14:09 · bjaen

Spotify – Den amerikanska drömmen lever fortfarande för Spotify

Nyligen firade Spotify sin 10 miljonte användare vilket gör Spotify till världens största prenumerationstjänst för musik och det utan att ha lanserat i USA. Av dessa är 500,000 betalande kunder, dvs 5 %, vilket får betecknas som en succé. Intäktsmodellen bygger på fyra olika nivåer. Gratis – annonsfinansierad, stängd för nya användare Öppen – annonsfinansierad, 20 tim lyssningstid Obegränsad – ska ta bort annonser, 49kr/mån Premium – utan annonser på alla plattformar, 99kr/mån Prenumerationsintäkter är Spotify’s största intäktskälla även om reklamintäkterna ökar och är ett starkt bidrag till att fylla hålen i resultaträkningen. Royaltyutbetalningarna anses betydande vilket varken Spotify eller PRS For Music royalty collector vill tala om. Relationen till rättighetsinnehavarna och skivbolagen är en framgångsfaktor som måste bli ner komplett. ...

Money as Debt 2

Detta blir kanske en något tunn blogg. Men jag såg för ett tag sen en animerad film som heter Money as Debt 2. Filmen kan ses här: topdocumentaryfilms.com/money-as-debt-promises-unleashed/ Den handlar om utvecklingen som har gett oss dagens monetära system och om de brister som detta system har. Bland annat finns det en “glitch” med hur bankerna fungerar. Eftersom de kan ta ränta på krediter, som endast är “löften” om att betala. ...

Venue Retail Group - Vändningen är här!

Venue retail group är som bekant gamla Wedins. Efter omfattande rekonstuktion av företaget har de en slimmad, och numera vinstgivande organisation. I denna anlysen skall jag ta upp fundamenta. Först och främst vill jag säga att jag uppmanar alla att skaffa sig en egen syn på företaget och inte basera några investeringsbeslut enbart på grund av min analys. Venue Retail Group hade ett resultat efter skatt på -29,1 Mkr i årsredovisning 2009/2010, mycket har hänt sedan dess och jag har stora förhoppningar på ett relativt stort plusresultat i framtiden. ...

Rasar mot Investors agerande!

Efter gårdagens rapportpresentation fick vd Börje Ekholm ett antal frågor angående hans investeringar med bakgrund av hur mycket som har utbetalats till honom via bonusprogrammet. Jag utgår ifrån svenska dagbladets artikel (dagens utgåva) och slås av hur svårt det är för en offentlig person att ge ett rakt svar. Det var nästan chockerande men samtidigt väldigt amuserande läsning. http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/kan-man-lita-pa-ekholm_5881193.svd Likt ett förhör erkänner till sist Börje hur mycket det kan röra sig om. ...