Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Meningen var ju inte att alla skulle bli livrädda?!

Får själv lön imorrn & tänkte då slänga in 10.000 till i Nokia innan rapport! Varför då? Värderingen är skrattretande låg, & Nokia har med all säkerhet gjort ett bra kvartal med sina nya lurar, framförallt N8:an. Nokia har mycket bra försäljningssiffror för gällande kvartal (114 milj. lurar ligger nånstans bak i huvudet). Rätta mig gärna omjag har fel!? Enligt mig så har Nokia reagerat dåligt på dåliga nyheter, & stått still på bra nyheter. Detta kan inte fortsätta, marknaden måste mjukna nu. Nokias nya VD har säkert en vilja om att inte haussa bolaget, & därför står vi still. Bankernas rekar om minska har inte heller fått den reaktion de säkert önskat, & idag köpte DEN banken på sig kraftigt. Summa, kardemumma…vid rapport stiger Nokia välförtjänt!:) ...

SENSODETECT - FOR DUMMIES & PROS

25 procent av världens befolkning drabbas under sin livstid av psykisk sjukdom. SD-BERA har potential att appliceras på dessa och ingen egentlig konkurrens finns. Utöver det har SD-BERA ett flertal andra användningsområden. Betänk meningarna ovan och SensoDetect känns som ett klockrent innehav i portföljen 2011. PROSPEKTET I dag släpptes prospektet för emissionen. Det fanns en del intressant information i prospektet och jag tänkt ge min syn på det nedan. Jag tänkte även bjuda på några länkar och information för dem som inte har riktig koll på SensoDetect än, men som är intresserade. ...

Handla G5 på trend!

Handla G5 på trend! Lite måndagsläsning för G5 intreserade. G5 har haft en väldigt positiv utveckling det senaste året och framför allt den senaste månaden då aktien stigit kraftigt. Nu det senaste har jag börjat läsa på olika forum att aktien kommer få en rekyl neråt. Detta är något jag inte tror kommer hända innan rapporten. Imorgon är det en månad till rapporten släpps, inför förra rapporten steg kursen 35% sista månaden innan rapporten och precis dom nu hade kursen stigit mycket även innan de. ...

Eurocine - Illerstudie. Licensavtal. Revolutionerar vaccinindustrin!

Pågående illerstudie Angående den illerstudie som nu genomförs så kan man konstatera ett par intressanta saker som pekar på åt vilket håll vi är på väg mot: * Ett Big Pharma har blivit så pass intresserade av FAS I/II-resultaten från 100630 att man vill vara med och satsa kapital i denna illerstudie. Bolaget har levererat sitt egna antigen, som skall ge samma positiva effekter som i Eurocines FAS I/II-studie gjorde. Mycket fördelaktigt för detta bolag att kunna använda sig av sitt egna antigen med en redan uppbyggd produktionskapacitet. ...

Midway - rapport på onsdag

Midway rapporterar på onsdag. Jag tror på en vinst per aktie strax under 1 kr för det fjärde kvartalet. Utdelningen kan kanske hamna på någonstans mellan 1,50 och 2 kr. Jag tror på en vinst per aktie för 2011 på ca 4,25 kr. P/E-talet är därmed strax över 10 på årets förväntade vinst. I och med att aktien har stigit med ca 50% sedan jag skrev om bolaget i månadsskiftet sept/okt känns aktien inte lika billig längre, så det kan nog vara klokt att ta hem minst halva kapitalet före rapport. Skulle rapporten överraska positivt kan man alltid köpa tillbaka. ...

Till communityn från redaktionen

Som profilen Ture Tratt nämner i kommentarer har frågan varit på tapeten tidigare. Vi vill inte på något sätt frysa ut människor på bloggen, alla är vi nybörjare någon gång. Vad som är kvalitet är i vissa fall uppenbart och i andra fall ganska subjektivt. Jag kommer dock även fortsättningsvis radera inlägg som är för korta och totalt intetsägande enligt min uppfattning. Om ni vill anmäla något inlägg eller blogg som ni anser absolut bör raderas är ni välkomna att mejla mig på tomas.otterbeck@redeye.se. ...

Öppning i dur

De amerikanska börserna noterade blandade rörelser under fredagen. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 0,4 procent, S&P 500 avancerade 0,2 procent medan Nasdaq Composite backade 0,6 procent. Även råvarumarknaderna drog åt olika håll. Dagen präglades av fortsatt rädsla för kinesiska åtstramningar med vinsthemtagningar som följd. Ett visst stöd kom från en successiv dollarförsvagning under dagen. Vid golvhandelns stängning på Nymex var WTI-oljans marstermin ned 0,42 dollar per fat till 89,17 dollar per fat. På ädelmetallmarknaden visade spotpriset på guld en nedgång med 3,72 dollar per uns till 1342,55 dollar per uns. Det är tredje veckan i följd som guldet sjunker. ...

Räntehöjningar i sikte!

Räntorna har haft förvånansvärt svårt att stiga under 2010. Börsen har värderat en ekonomisk återhämtning medan räntemarknaden har signalerat fortsatt finanskris. Visserligen kan man misstänka diverse likviditetsåtgärder från centralbankerna, men faktum har varit att dessa marknader har gett diametralt olika signaler. Nu verkar det dock bli andra takter! 12-månaders EURIBOR har klättrat 7 punkter på några dagar! Detta efter att ECB uttalade sig i början på januari och upprepade hur viktigt låg inflation är för dem. Att inflationen oväntat steg i december kan således komma att få följder för styrräntan? ...

Till redaktionen för Redeye

Halloj på Er. En mycket härlig söndag till går mot sitt slut och snart är det dags för handboll igen. Tyvärr går det inte så bra för Norge, men jag har spenderat mer tid i Sverige än i Norge så jag håller på syskonfolket istället. Imorgon är det måndag igen och vi får se vad den ger på börsfronten. Nya överaskningar kanske eller en vanlig tråkig måndagsbörs. 2011 tror jag kan bjude på många överaskningar på börsen, både trevliga och mer otrevliga nyheter kommer säkerligen drabba oss. Just för att få detta inlägg till att bli en blogg så skriver jag lite runt innan jag kommer till ämnet, även om denna blogg just nu är både dubbel så lång och dubbel så innehållsrik som dom flesta bloggarna som publiceras här inne för tiden. ...

NeuroVives framtida vinstpotential och om aktieägare vid årsskiftet

Ungefärlig realistisk nettointäktspotential under toppåren om NeuroVives nuvarande och kommande preparat når marknaden på de största indikationerna : TBI 500 Mkr Reperfusionskador efter hjärtinfarkt 2000 Mkr Status epilepticus 500 Mkr Stroke 2500 Mkr Eftersom bolagets kostnadsmassa kommer vara låg relativt alla ovanstående indikationers årliga intäktspotential och “bonusen” transplantation har god möjlighet att helt eller delvis täcka forskningskostnader etc de kommande åren är ovanstående uppskattningar summerade ett hyfsat mått på den totala vinstpotentialen före skatt vid framgång inom TBI, hjärtinfarkt, status epilepticus och stroke motsvarande 2-4 miljarder kr efter skatt årligen om 6-10 år, där preparaten vid TBI och reperfusionskador vid hjärtinfarkt först kan nå marknaden eftersom de externt klarat av fas 1-2 respektive just inleder fas 2. ...