Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Mina egna aktier och lite tankar kring fenomenet "peak oil".

Hej igen Lunchrapport om mina egna aktier. Välkommen att ta rygg :) BlackPearl, LundinMining(LUMI), Enquest och JAYS visar alla “gröna” siffror på förmiddagen. Uppgångarna i dessa aktier tror jag kommer, inom bara månader från nu, att vara mycket kraftiga. Tror detsamma om PA Resources(bäst potential) men jag är ju lite “trött” på den aktien just nu med tanke på de senaste nedgångarna och deras förtroendeproblem. Ändock kommer de förmodligen att kontra med en produktionsrapport som heter duga… ...

Nytt optionsprogram i Integra (fd Kalahari)

Det har varit mycket prat, både på Redeye och andra forum om företaget Integra (fd Kalahari) som sysslar med guldutvinning, främst i Lamaque-området i Kanada. Det senaste som hördes var en rapport av den senaste borranalaysen som såg mycket, mycket bra ut. Det har även rapporterats att ledningen har haft möten med Kinesiska Shendong som ryktas vara intresserade av att gå in aktivt i Integra alternativt köpa upp dem. Det har även diskuterats kursutveckling den närmaste framtiden och allt mellan $1,5-$4 har nämnts som trolig kurs i slutet av maj. Det mesta har tytt på att företaget är inne i en positiv fas, att borrningarna och exploateringsplanerna framskrider på rätt sätt och allt detta förstärktes när Ledningen bytte namn från Kalahari till Integra och i samband med detta gjorde en omvänd split 10:1. ...

Positiva hushåll stärkte

De amerikanska börserna noterade små rörelser under tisdagen. Flera storbolagsrapporter kom in sämre än väntat under dagen och tyngde, men en stark avslutning begränsade nedgångarna. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average och S&P 500 oförändrat medan Nasdaq Composite avancerade 0,1 procent. På råvarumarknaderna var sentimentet svagt under gårdagen, både råoljan och ädelmetallerna noterade kraftiga nedgångar. Det var återigen uppgifter om ytterligare åtstramning av den kinesiska ekonomin som tyngde. Vid golvhandelns stängning på Nymex var WTI-oljans marstermin ned 1,66 dollar per fat till 86,21 dollar per fat. Guldet fortsatte att sjunka och spotpriset var i går ned 5,25 dollar per uns till 1329,10 dollar per uns. ...

Venue Retail Group - Vändningen är här! Uppdatering.

Jag har sedan några veckor varit mer aktiv på placera.nu formuet, vissa skribenter har tillfört mig ännu mera tilltro till bolaget som helhet. Jag lägger först ut min färska FA-analys igen och sedan följer jag upp med några utmärkta inlägg i diskussionen som varit på forumet. “Venue retail group är som bekant gamla Wedins. Efter omfattande rekonstuktion av företaget har de en slimmad, och numera vinstgivande organisation. I denna anlysen skall jag ta upp fundamenta. ...

Startskottet

Basware Q4 Omsättning: 30,2 Meur (26,6) 30e Resultat före skatt: 4,8 Meur (4,1) 5,7e EPS: 0,34 euro (0,35) 0,38e ROE: 24,2 % (29,4%) Gearing: -15,3 % (-5,3%) Utdelning: 0,40 euro (0,36) 0,42e Basware startade rapportsäsongen med en sådär rapport. Tillväxten fortsätter förstås och i dessa tider av låg ekonomisk tillväxt är den ändå helt ok. Vissa delar växer rejält och bl.a. Automation Services ökar 56 %. Ser man till resultatet så var det tyvärr en besvikelse mot förväntningarna, även om det också ökar en aning (YoY). Det är framförallt den finska verksamheten som ligger efter, då dess resultat faktiskt sjunker. Det är också en av förklaringarna till att aktien tappade på börsen, den höga värderingen och aktiens +50 %-resa det senaste året en annan. ...

G&L Beijer

Ett förhållandevis gamalt och anrikt bolag med ett marknadsvärde på runt 6mdr. Jag tror jag kan, utan att sticka ut hakan för mycket, säga att aktien är inget som folk flockas till. Aktien handlas väldigt sparsamt. Jag har under en längre tid varit intresserad av Beijer men det har aldrig blivit affär. Nu senast med två förvärv, ett i Italien och ett i Thailand gör att det känns som det händer mycket. Beijer lämnar rapport den 10:e februari, vilken kan bli bra om man tittar på perioden jan-sept. ...

Mina lärdomar och demoner.

Det var väldigt länge sedan jag skrev på sidan (märkte jag). Förmodlingen beror det på flera orsaker. En av dem är att det skrivs så himla mycket intressant som jag måste läsa och då glömmer jag givetvis bort att skriva själv. Den andra orsaken är att jag märkt att det är svårt att få ned mina tankar, även om det kan vara klockrena, till ord för analyser et.c. Ni är så många ändå som gör så bra analyser. ...

2017-05-30 14:09 · omnia

AllTele: förvärvar ePhone

AllTele annonserade idag sitt andra förvärv under 2011. Denna gång är det ePhone med en kundstock på lite drygt 11000 standsnätskunder i Mälardalen och Göteborgsregionen. Då kunderna befinner sig i stadsnäten och det troligen är mest privatkunder, så tror vi att ARPUn (snittintäkt per månad) ligger runt 150-175 kronor och bruttomarginalen runt 20-30 procent (klart högre för IP-telefoni kunderna). Således tror vi att ePhone tillför AllTele 15-20 miljoner kronor under 2011. Förvärvskostnaden blir 10,8 miljoner kronor, eller 970 kronor per kund. Detta kan låta något högt då AllTele själv värderas till ungefär samma multipel. Å andra sidan då AllTele inte tar över någon personal, bör effekten efter inkörning och överflyttning blir relativt trevlig för AllTele på sista raden (dvs. större delen av bruttointäkterna rinner rakt igenom hela resultaträkningen till vinstraden). Därmed tycker vi att förvärvspriset ser attraktivt ut. För Redeyes senaste uppdatering på AllTele (efter Q3-rapporten) se: http://www3.redeye.se/analys/36755 ...

Positiv öppning

New York-börserna gick starkt under veckans första handelsdag och de tre största indexen noterades upp. Vid stängning hade Dow Jones Industrial Average noterats upp 0,9 procent medan S&P 500 klättrade 0,6 procent och Nasdaq Composite stängde på plus 1,0 procent. På råvarumarknaderna noterades blandade och små rörelser. Råoljan gick svagt efter besked om att Saudiarabiens oljeminister tror på ett oförändrat oljepris under 2011. Vid golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja i första termin 87,82 dollar per fat vilket motsvarar en nedgång på 1,29 dollar per fat. Bland oljejättarna noterades Chevron upp 0,3 procent medan Exxon stängde ned 0,5 procent. ...

VÄRMLANDS FINANS - AVVAKTA UTHÅLLIG LÖNSAMHET

Problemen för Värmlands Finans verkar fortsätta. Man har i vanlig ordning svårt att få tillräckligt med kapital för att framgångsrikt kunna driva verksamheten. Efter ett 2010 fullt av nyemissioner ( med svalt intresse) och andra försök till lösningar för att få kapital så verkar 2011 fortsätta på samma sätt. Senaste idén är att ge ut en sparobligation med 9,05% ränta och en löptid på 2 år. E-SPAR MED MERA Den ursprungliga planen var att starta verksamheten E-spar med inlåning till allmänheten med start hösten 2010. Nu är förhoppningen att verksamheten ska kunna startas under 2011 enligt Värmlands Finans. Jag är tveksam till att bolaget erhåller något tillstånd för inlåningsverksamhet överhuvudtaget. Att det skulle bli problem och förseningar med ansökan har jag skrivit om tidigare. Värmlands Finans har haft ett flertal försenade rapporter vilket indikerar att man inte har ordentlig koll på papperen. Ordning på finanserna och redovisningen torde vara ett krav om man ska få starta inlåning med statlig insättningsgaranti. ...