Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Towork växer kraftigt!

Ta gärna en titt på bolagets hemsida, www.towork.se. Antalet annonser är nu uppe i drygt 2600 st vilket måste vara nytt rekord för Towork. Deras exklusiva samarbetsavtal med arbetsförmedlingen börjar nu ge önskvärda effekter. Utöver detta rekryterar man nu konsulter på löpande band som ska ingå i deras nystartade affärsområde bemanning (områdena bank/finans och IT) samt att man nu söker jobbcoacher för uppdrag även utanför Stockholmsregionen. Det är alltså tillväxt som gäller inom samtliga områden! ...

Creative Antibiotics: Låg värdering och stor potential till överkomlig risk

Creative Antibiotics är ett innovativt bioteknikbolag som fokuserar på utveckling av nya antibiotikaläkemedel. Aktien har sedan sin emission förra våren gjort en dyster resa för att sedan september positionera sig i något slags konsolideringsintervall mellan 0,80-1,20kr. Emissionen förra året genomfördes till kursen 2 kr per aktie. Emissionen inbringade 47 MSEK före emissionskostnader och gav bolaget en stark finansiell position utan närliggande behov till kapitalanskaffning. Börsvärdet ligger för närvarande kring dryga 40 MSEK vilket marginellt överstiger bolagets likvida medel och som ytterligare en referensram understiger det kapital som man investerat i sin forskning sedan starten år 2000. ...

2017-05-30 14:09 · krax

Premiär

Säkert som många andra börjar jag blogga här pga den insperation jag fått här av att läsa andra mycket duktiga och intressanta blogginlägg samt analyser. Är väl egenligen inget fan av just bloggar men ser inte bloggarna här på redeye som just bloggar utan bara en annan form av akiteanalys med eller utan köprek. Behöver väl inte säga att jag älskar allt som har med börsen att göra ;) all min lediga tid går till att läsa läsa läsa om bolag och intressanta marknader. ...

Midway Q4

Midways rapport för Q4 blev sämre än väntat och jag hoppas att ni följde mitt råd att ta hem MINST halva kapitalet före rapport. Det som överaskade negativt var marginalerna. Det skapar en osäkerhet inför 2011. Efter rapporten har jag reviderat min vinst för 2011 till 3,50 kr. Det innebär att Midway värderas till P/E 11 (kurs 40 kr). Det är inte dyrt men heller inte direkt billigt. Utdelningen blev 1,50 vilket ger en direktavkastning på 3,8% när kursen står i 40 kr. Helt okej. ...

NeuroVive på Aktiespararnas möte 25 jan gav intressanta besked

NeuroVives VD var på Aktiespararnas möte 25 januari och berättade enligt uppgift att NeuroVives egen TBI-studie i Europa skulle bli en fas 2-3-studie (istället för 2b) vilket vore mycket bra, eftersom NeuroSTAT då får möjlighet att nå marknaden i Europa tidigare än beräknat om studieresultaten blir bra. Det nämndes även i höstas att bolaget förde samtal med myndigheterna om denna möjlighet och det regulatoriska, och jag tolkar det försiktigtvis som att chansen åtminstone har ökat för en fas 2-3-studie i egen regi även om inget officiellt startbesked gällande studien har kommit ännu. NeuroSTAT skulle i detta fall kunna nå marknaden redan omkring 2014-2015. ...

Positiv börs, press från H&M

Börserna i USA noterades upp under onsdagen med stöd från positiv bostatistik som inkom under dagen. Dow Jones Industrial Average stängde upp 0,1 procent medan det breda S&P500 noterades upp 0,4 procent. Tekniktunga Nasdaq Composite avancerade 0,7 procent. Dow Jones nådde under dagen över nivån 12.000, något som inte skett sedan juni 2008. Federal Reserves räntemöte slutade som förväntat med att dagslåneräntan, Fed funds, förblev oförändrad inom intervallet 0,0-0,25 procent. Vidare kommer Fed fortsätta köpa statspapper med långa löptider för totalt 600 miljarder dollar fram till och med slutet av andra kvartalet 2011. ...

Kone håller sig kvar på högsta våningen

Kone Q4 Omsättning: 1489 Meur (1426) 1490e Resultat före skatt: 232 Meur (202) 229e EPS: 0,68 euro (0,66) 0,66e ROE: 36,5 % (39,3%) Gearing: -46,8 % (-37,7%) Utdelning: 0,90 euro (1,30) 0,90e Kone hade en rapport som för en gång skull inte slog förväntningarna. Man måste dock komma ihåg att Kone har rätt höga förväntningar på sig och därför kan minsta avvikelse få ganska stora konsekvenser för aktiekursen. Det fick inte dagens rapport och därför måste man anse rapporten helt ok. ...

Investeringskonto och försämring av kapitalförsäkring

Regeringen vill med den nya sparformen investeringskonto (även kallat investeringssparkonto) förenkla för sparare. Detta kommer man troligen lyckas med men på bekostnad av att många som i nuläget har sina värdepapper i den nära besläktade sparformen kapitalförsäkring kommer få minskat förtroende för makthavarna. Idag läste jag en artikel i Aktiespararen om denna nya sparform som finansmarknadsminister Peter Norman tänker införa. Efter att ha läst ytterligare några artiklar på nätet vill jag inte betrakta mig som särskilt insatt men jag har åtminstone en viss uppfattning om hur denna nya sparform kommer vara utformad. För den som överhuvudtaget inte är insatt bör investeringssparkontot i mångt och mycket betraktas som ett alternativ till kapitalförsäkringar. ...

2017-05-30 14:09 · folom

Lite tankar och fakta om Nokia

Hej folket! Sedan Nokias storhetstid från 00-06 har mycket hänt, de har tappat marknadsandelar i Europa och hos jänkarna och Aktiekursen har inte sett särskilt positiv utveckling. Medan en stor del ur deras kassa gått åt till forskning och projekt på olika universitet världen över så har en annan del av kassan gått åt till att omstrukturera och påbörja en etablering inom en växande marknad. Det vill säga Kina, Japan, Afrika och Indien framförallt. ...

Opus Prodox - vd: "100-200 procent i aktieuppgång från dagens nivå"

Jag har mailat lite med Opus prodox vd Magnus Greko: Här kommer i varje fall lite svar: - Nordea Småbolagsfond har inte ändrat sitt ägande i Opus, se tabellen nedan från 2010-12-31 för exakt information. (Tabellen är tagen från bolaget hemsida) Däremot har under november och december några större ägare som kom in via Nordea i nyemissionen sålt ett större antal aktier vilket tyvärr pressat kursen. Den ”utförsäljningen” skall vara avklarad nu. ...