Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Hur viktig är direktavkastningen för aktiekursen

I teorin borde en akties värde bestämmas av bolagets lednings skicklighet att förvalta eget kapital. Detta stämmer dock sällan i praktiken. Direktavkastningen ofta är en viktig del i aktiekursen. I grundläggande finansteori värderas bolag efter den framtida direktavkastning och ökningen i denna. Den enklaste modellen men fortfarande bland de populäraste i akademiker kretsar kallas Gordon Growth. Aktiens värde bedömst av nuvarande utdelning, utdelningens tillväxt och riskfaktorn - tillväxten. I praktiken kan denna formel andvändas ganska bra för bolag med relativt homgena avkasningar. ...

CLS följer utstakad strategi

Att få igenom ett patent är en process, nu har de fått mycket värdefull feedback från patent och registreringsverket (PRV) rörande deras 3:e patentansökan och samtidigt fått bekräftat att den teknik de försöker patentera är både unik och har industriell tillämpbarhet. Under rubriken patentstrategi (http://www.clinicallaser.se/produkten/patentstrategi.php) skriver CLS detta på sin mycket fina hemsida rörande sin 3:e patentansökan: “Som tidigare har meddelats är ytterligare en patentansökan inlämnad gällande en ny uppfinning som innebär att oönskade värmeeffekter i vävnaden och som kan påverka utfallet av behandlingen kan undvikas. Med denna innovativa lösning undviks att laserljuset absorberas tidigt i den påverkade vävnaden, något som annars leder till minskad behandlingsvolym och därmed försämrad effekt. Genom att sprida ljuset på ett nytt sätt säkerställs en homogen och välkontrollerad behandling samtidigt som oönskade vävnadsskador kan undvikas. Då denna ansökan fortfarande är under behandling är vi förhindrade att gå in i detaljer. " ...

Tillväxtmarknader - vår nästa bubbla?

Efter många dagars frånvaro ska det åter komma ett fredagspaller. Ett “vadå” säger de som inte följde bloggen ifjol. Jo fredagspallret är min egen bloggpunkt som tar upp lite andra, mer filosofiska betraktelser från dagens finansvärld. Här försöker jag inte bli så faktaberoende utan istället låta tanken spela fritt. Det är förstås en personlig övning i att tänka klart och att ofta utan referenser få resonera inom diverse ämnen. Veckans fredagspaller ska handla om det som alla predikar idag. Då tänker jag inte på vanliga predikanter utan analytiker, chefsstrateger, fondförvaltare och annat löst finansfolk. Vi predikar nämligen alla om den frälsing som kommer från tillväxtmarknader (emerging markets). Dessa länder har allt vi kan önska oss (ekonomiskt) och vi vill ha del av det. NU! Därför riskerar vi våra surt förvärvade slantar på dessa marknader, trots att majoriteten av de västerländska placerarna aldrig har satt sin fot där! ...

Därför är Integra Gold intressant..

Profilen “stromstrom” har lite funderingar över optionsprogrammet i Integra Gold, och man kan väl bara krasst konstatera att dylika program är legio i dom flesta börsnoterade bolag, särskilt i Usa och Kanada..Inget anmärkningsvärt eller konstigt med det..Vi små får ofta stå ut med utspädning i våra aktier till förmån för dom stora samt ledningen.. Nu till det som är intressant i att äga Integra Gold..Surfade runt lite på nätet häromdan, och det hör till arbetet som trader att söka av nätet efter information..Enligt President and Senior Analyst Ian Gordon, på den Kanadensiska analysfirman Longwave Group som ligger i delstaten British Colombia så är det några viktiga saker man ska titta på när man ska köpa aktier i s.k Junior Exploration Companies inom guldbranschen..T.ex Integra Gold… ...

Dignitana - betraktelser

Det blir lätt så att man skriver för mycket strunt om sina egna bolag. Man vill ju så gärna berätta om deras förträfflighet, trots att det kanske inte finns något nytt att berätta. Detta inlägg kan vara ett gränsfall. Digni-diggare får själv avgöra. Jag har argumenterat för att 2011 blir året då det tar fart för Dignitana och att information från/kring bolaget kommer att öka lavinartat. Vill göra er uppmärksamma på att det börjat bra. Googlar ni så finner ni två artiklar i amerikanska medier och en från Brasilien. Hittar ni fler så upplys mig gärna. Alla tre artiklarna är mycket positiva (jag har faktiskt en bekant från Brasilien) och tar fasta på patientnyttan. ...

Negativ inledning

De amerikanska börserna noterade små rörelser under torsdagen. Stöd kom från positiva bolagsrapporter medan blandad statistik tyngde. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average oförändrat, S&P 500 var upp 0,2 procent medan Nasdaq Composite stigit 0,6 procent. På råvarumarknaderna var rörelserna blandade under gårdagen. Basmetallerna steg medan WTI-oljan och ädelmetallerna försvagades. Vid golvhandelns stängning på Nymex visade WTI-oljans marstermin en nedgång på 1,67 dollar per fat till 85,65 dollar per fat. De båda oljejättarna Exxon och Chevron steg dock med 0,3 procent respektive 0,1 procent. Spotpriset på guld var under torsdagen ned 32,20 dollar per uns till 1313,63 dollar per uns, vilket är den lägsta noteringen sedan oktober 2010. ...

Archelon köpvärd, fokus på järnmalm

Archelon är fortsatt köpvärd, fokusera på Nordic Iron Ore. Det har hänt två saker i Archelon sedan min analys. Mineral Invest har utlyst en nyemission. Emissionskursen är 60 öre. Om Archelon tänker delta eller inte har vi ingen aning om. Vidare verkar Trollhättan ha fått problem med en stor kund (uppgift i pm från Intius). Det löser de säkert på sikt, men sänker värdet idag. Mitt uppdaterade kursspann blir givet dessa två händelser 45 till 95 öre. Se min analys för detaljer. Trollhättan värderar jag till bara 1 miljon i Archelons portfölj och Mineral Invest till emissionskursen - konservativt. ...

Marknadsvärde

Sitter och tittar över min lista över intressanta bolag och upptäcker att många av dem har under 10mdr i marknadsvärde. Hur ska man ställa sig till detta? I min portfölj nu har jag flera stora och stabila företag. Har aktivt fokuserat på större bolag för att bygga en grund och stabilitet i portföljen. Men på sista tiden har jag tittat mer och mer på mindre bolag ner på small-mid cap listorna. Finns många företag där som går med vinst och har intressanta produkter. Även om ett större bolag är mer stabilt så känns det svårare för ett 300mdr bolag att växa till det dubbla än ett företag på 3mdr. ...

Kall fusion i produktion om några månader!

Kanske är det bara en avancerad bluff (googla “cold fusion rossi” ed. för er som missat det) NyTeknik har också en artikel och TV4 hade ett inslag igår. Jag kan inte låta bli att fascineras av iden. Tänk om de “galna” italienska uppfinnarna har rätt! Tänk om deras maskin fungerar! Världen som den ser ut idag kan vara helt annorlunda om något år om priset på energi minskar med 90%. De tekniska, ekonomiska och politiska konsekvenserna är helt oöverblickbara. En sak är dock säkert olja, naturgas och företag/länder som lever på dessa råvaror skulle ligga risigt till. ...

Fastighetsbolagen och bostadsrätterna

Med risk att bli tjatig fortsätter jag mitt tema om bostadsrätter. Skall fastighetsbolagen (bostadsbolagen) gå upp och hyrorna i hyresrätter gå upp, men bostadsrätterna gå ned i pris (kommande krasch). Var är logiken? Dawid Myslinski, teknisk analytiker på Redeye, och krönikör DI rekommenderade i går läsarna att köpa fastighetsaktier. Tidigare har partneranalys på Avanza och Redeye rekommenderat Fabege och Balder. “Alla” experter och de som bor i hyresrätter “vet” att bostadsrättsinnehavarna sitter däligt till. De är torskar. ...