Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

MÅNDAGSÅNGEST - INTE JAG!

I morgon kör vi igång en ny aktievecka. Härligt : ) Måndagsångest vad är det? Snarare fredagsångest för min del! PORTFÖLJFÖRÄNDRING Ut ur portföljen har CLS åkt under fredagen efter beskedet från PRV. En fin vinst på nästan 150 % blev det. Bolaget uppfyller inte i nuläget kriterierna för att erhålla sitt tredje patent. Jag tror dock att det löser sig efter kompletteringar men det lär ta sin tid. Fram till dess tror jag vi får se sjunkande kurs. Det är inte omöjligt att jag köper tillbaka en liten chanspost om kursen rasar ännu mer. Men för tillfället får pengarna växa på annat håll. ...

Uniflex - rapport på måndag

Så var det dags för rapportperiod igen, några bolag har ju levererat men för mig som fokuserar på mindre aktiebolag har jag godsakerna framför mig. Rapportperioden är för mig lite som julafton för ett barn. Under granen ligger ett antal paket som skall delas ut med okänt innehåll. I den marknad vi befinner oss i nu tror jag att de flesta paketen kommer att tas emot positivt, men en och annan stinkbomb kommer säkert att delas ut. ...

2017-05-30 14:10 · henk

Den som är Sökare han finner….

Ja, precis som rubriken antyder till är det sökaren som hittar glädjefulla ljusglimtar. När jag under mellandagarna satt och granskade caset NAUR (se tidigare blogg) var det så klart en glädje att kunna slänga sig mellan olika webbsidor om alltifrån malm och transportproblem till framtidsutsikter och tillstånd i olika domstolar, till….Ja, ni Sökare, ni vet. Och efter länkar och nyhetsrapporteringar som från olika håll pekat samstämmigt har jag nu gått in i projektet. Jag gjorde bedömningen, som så många andra, att det är verkligen är ett ”to good to be true”-case – det finns naturligtvis saker som ligger i vägen – men jämfört med andra företag är dessa en mindre droppe i havet, en vagel i ögat. Eller som Jan Eilar Fischer på Hegnar sa: ”det krävs att världen går åt helvete och Kineserna slutar producera stål” för att det här projektet ska misslyckas. ...

Ecomb - intressant nykomling i veckan

Rekommendation: Köp Jag äger aktier i det analyserade bolaget - Ecomb. Intressant miljöteknikbolag, stororder på 15,5 mkr från franska Reunion presenterades i veckan. Marknaden väntas explodera i storlek kommande år. - Lågt börsvärde, endast 15 mkr, övertecknad nyemission gav stark kassa och gör aktien attraktiv. - Stark huvudägare i industri- och finansmannen Sten K Johnsson ger trygghet. Aktietorget får i veckan (2 februari) ett mkt fint tillskott på sin lista när miljöteknikbolaget Ecomb noteras. Bolaget kliver in med ett ynka börsvärde på 15 mkr och en jätteorder i ryggen som presenterades i veckan på 15,5 mkr från en beställare på franska Reunion. Därtill övertecknades nyligen bolagets nyemssion vilket ger en mkt stark finansiell ställning för att vara ett så litet bolag. Som aktieägare är jag part i målet, men det ligger nära till hands att säga att Ecomb kan bli en nyintroduktion som påminner om svunna millennium-tider, och med det syftar jag på potential till att dubbla sin aktiekurs redan första dagen. ...

Håll koll på Brio!

Brio kommer med rapport i slutet av februari. Här finns många osäkra faktorer men desto fler faktorer som pekar upp. Här är anledningarna till att jag tror att Brio kan dra iväg. - Deras ökade bruttomarginal ger extra bra effekt i Q4. - Valutasäkringarna börjar generera vinst tillbaka (samma som Doro) - Brio gynnas av stark krona och svag dollar. - Kostnadsprogrammet får delvis effekt q4 samt full effekt from 2011-01-01 ...

Teknisk analys verktyg - relative strength index (RSI)

Relative strength index(RSI) är en av de mest kända och använda tekniska analys indikatorerna. Det räknas ut med hjälp av en matematisk formel som ger ett värde mellan 0 och 100 som i sin tur ger en indikation på aktiens styrka relativt sin historiska utveckling. Beroende på vilket värde indexet antar ger det signaler om huruvida aktien eller den underliggande tillgången är ‘överköpt’ eller ‘översåld’. Denna indikator har blivit en användare på aktietips communityn www.bottomreached.se vid namn RSI30 som regelbundet går igenom aktiekurser i olika bolag för att hitta “överköpt” eller “översåld” aktier och därmed ger positiva och/eller negativa aktietips. Efter ett år, har den gett 16 aktetips med en träffsannolikhet på 75%, Därmed ligger den som den femte bästa användare. ...

CDON Group.

Sedan december har Cdon varit noterat på börsen och jag tycker att det är ett intressant case med bakgrund av en alltmer ökad internethandel. Bolaget som från början ingick i MTG-koncernen avknoppades och är i sig självt ett bolag med diverse innehav. Cdon Group äger varumärken som gymgrossisten.com, lekmer.com, bodystore.com, nelly.com och givetvis cdon.com för att nämna några. Cdon-akten stängde på 31,9 kronor under fredagen och bolaget har ett marknadsvärde på drygt 2 116 Mkr. Aktien har sedan notering inte varit någon vidare kursraket utan den har pendlat från 35,5 till 29 kronor. ...

Track record på communityanalyser

Under senare tid har det pratats mycket om vilken kvalitet som de bloggar som publiceras på Redeye håller. Detta ämne har minst sagt engagerat de flesta som är aktiva på Redeye, även inkluderat Redaktionen. Jag tänkte följa upp det här ämnet genom att undersöka hur väl de användaranalyser som publicerats har utvecklats. Som underlag för min ”studie” har jag använt mig av samtliga analyser som publicerades under 2010, där rekommendationen köp gjordes. Avstämningskurser utgörs av fredagens stägningskurser. Jag har inte tagit hänsyn till sälj- eller avvaktaanalyser. På grund av tidsbrist har jag inte heller tagit hänsyn till huruvida analytikern äger aktier i bolaget eller inte. Jag har inte heller tagit hänsyn till om en analys som erhållit ett högre betyg också har lyckats tillföra en högre avkastning än en analys med ett lägre betyg. ...

Inlägg om Gabriel Erikssons utmärkta blogg

Direktavkastning eller ej? Det är ett ämne som intresserar Redeyes läsare. Aldrig blir diskussion så bra och lärorik som när liknande ämnen tas upp. Jag vill föra ämnet vidare genom att trycka om en blogg jag skrev i ämnet tidigare. 2010-09-19 14:19 av Staffan Kjellin Warren Buffets bolag ger ej utdelning. Detta är ju så märkligt då hans läromästare Benjamin Graham säger att det ej går att bedömma ett bolag om det ej ger utdelning. ...

Uppföljning julklappar och nyårskaramellen

God lördagsmorgon redeye. ÄVen om lördagen är gången långt allerede men. Tycker Sverige gick ned med flaggan i topp igår mot Frankrike, gjorde en riktigt bra match till tider, med lyckdes inte riktigt komma underfund med Frankrikes offensiva försvar verkade det som. Trevligt med Danmark då som får stångas med Frankrike på söndag. Tänkte göra en kort uppföljning av mina “förhoppningsbolag” för 2011. Det har varit lite omsöm vin omsöm vatten med rekarna. ...