Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Jag har bara haft tur + Portföljrapport januari 2011

Jag har funderat över varför portföljen har gått upp och varför jag har lyckats i mina investeringar. Är det för att jag är skicklig? Nej, jag har insett att jag har haft tur, bl.a. för att börsen som helhet har gått upp de senaste åren och genom att ta rygg på kompetenta bloggarkollegor. Hade jag inte gjort det hade jag inte investerat i Black Pearl eller Northland Resources t.ex. Innan jag tog rygg på dessa kollegor tog jag rygg på Aktiestinsen. Jag har helt enkelt i stort sett aldrig hittat något eget företag, jag har bara ”tagit ryggar” hela tiden. Ungefär som man kan göra i cykling och längdåkning. Jag har inte kunnat dra själv. Det känns skönt att komma ur garderoben. ...

Nedgången i nordafrika- och mellanösternbörserna

Tja! I takt med oroligheter i nordafrika har börserna minskad en del. Kairobörsen har fallit ca. 20% sedan årsskiftet och nu undrar jag om det är någon som vet hur man kan investera i kairobörsen, antingen aktier men helst aktieindex. Jag tänker nämligen att landet förr eller senare under 2011 kommer att bli stabilt och återgå till det “normala” dvs. en tillväxt på drygt 5-6% som IMF tidigare anat om inte ännu högre i och med regimskiftet (om den nu blir av). ...

Makrodata ger stabil öppning

De amerikanska börserna noterade stadiga uppgångar under måndagen. En positiv rapport från indextunga oljejätten Exxon Mobil tillsammans med positiv makrodata gav stöd. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 0,6 procent, S&P 500 steg 0,8 procent medan Nasdaq Composite avancerade 0,5 procent. Den politiska oron i Egypten fortsatte under gårdagen att ge stöd åt oljepriset. WTI-oljan i första termin visade vid golvhandelns stängning på Nymex en uppgång på 2,59 dollar per fat till 91,93 dollar per fat. Bland ädelmetallerna noterade guldet små rörelser. Spotpriset på guld noterades på måndagen till 1336 dollar per uns, en nedgång med 0,50 dollar per uns. ...

Bahnhofs momsklipp rejält underskattat + kommentarer från ledningen

Bahnhof har flyttat sina privatkunder till det nystartade dotterbolaget i Portugal där momsen ligger på 10% istället för 25% som i Sverige. Detta gör att man ”i smyg” höjer priserna med 13-14% utan prishöjning för konsumenten. Bahnhofs privatdel står för ca 60% av omsättningen. Förutsatt att detta inte ger några extra kostander och privatdelen omsätter 180m (300m*0,6) 2011 ökar detta omsättning och EBIT med ca 25m för 2011 vilket motsvarar nästan 2 kr i vpa netto (kurs ca 26 idag). ...

CDON Group - En analys

Hej, Jag tänkte dela med mig av det jag vet om CDON Group. Förhoppningsvis blir man inte sågad som många andra blivit här på fourmet på senaste tiden. Analys CDON Group AB Börsnoterat: 2010-12-15 Rapport: 2011-02-02 VD och Koncernchef: Mikael Olander, 2000- Omsättning för 2010: ca 2 miljarder Tillväxt: Hög, i snitt 30 % sedan 2007. Lönsamhet: 7,5 % i snitt sedan 2007. Kinnevik är största ägare med 20,4 procent i CDON. ...

Osäkra utsikter för Nokia, H&M & Wärtsilä?

Nokia Q4 Omsättning: 12.653 Meur (11988) 12374e Rörelseresultat: 1090 Meur (1473) 1081e EPS: 0,22 euro (0,25) 0,19e ROE: 8,3 % (1,8 %) Gearing: -43 % (-25%) Utdelning: 0,40 euro (0,40) 0,40e Nokia hade faktiskt en helt ok Q4-rapport. Omsättningen ökade, vinsten var aningen bättre än väntat och det operativa kassaflödet var riktigt starkt (+2,5 miljarder euro). De tappar också ytterligare marknadsandelar även om jag tycker att smartphone-segmentet inte var sååå dåligt. N8 har uppenbarligen lyckats hålla Apple och HTC stången, även om den inte slår dem. Det som sist och slutligen sänkte aktien var prognosen, där de nu lade sig riktigt lågt! Detta föll inte i god jord. Analyshusen har också radat upp prognossänkningar och säljrekommendationer varvid aktien pressade även på fredagen. ...

Osäkerheten tynger

De amerikanska börserna noterade klara nedgångar under fredagen. Den politiska oron i Egypten, ett antal svaga bolagsrapporter samt vinsthemtagningar tyngde sentimentet. Vid stängning var Dow Jones ned 1,4 procent, S&P 500 backade 1,8 procent medan Nasdaq tappade 2,5 procent. I och med fredagens nedgång bröts också Dow Jones svit av 8 veckor i följd med uppgångar. Totalt sjönk Dow Jones med 0,4 procent under den gångna veckan. Råvarumarknaderna noterade tvärtemot börserna starka uppgångar under fredagen. På eftermiddagen började olja och ädelmetallerna att stiga kraftigt. Oljan fick stöd av oron i Egypten, som marknaden befarar kan sprida sig till andra oljeproducerande länder i regionen samt innebära störningar av oljetransporterna genom Suez-kanalen. Vid golvhandelns stängning på Nymex var WTI-oljan i första termin upp 3,65 dollar till 89,29 dollar per fat. Spotpriset på guld visade under fredagen en uppgång på 22,88 dollar per uns till 1336,80 dollar per uns. ...

a

inte tillgänglig

2017-05-30 14:10 · abc

Dignitana – ett enkelt val

För ett drygt år sedan fick ett tips om ett bolag som heter Dignitana och gjorde en mindre investering, aktien rörde sig knappt och handeln var svagt. Bolaget var också rätt dåligt på att publicera nyheter om vad som hände och man behövde ta in mer kapital. Jag funderade på att sälja men lät bli, något som gladde mig efter jul. Aktien rusade årets sista dagar och i början av året för att sedan falla tillbaka. Det intressanta är att det inte publicerats en nyhet under hela tiden kursen rusade från 16 till 30 för att sedan fylla tillbaka till 25 kr. ...

Alliance oil (aoil) inför rapporten 22 feb.

Alliance oil har ju inte varit någon höjdar investering hittills. Tror den gick upp 3% föra året? Dessutom är ju målet att produsera 90 000fat dag både på råolje och rafferni delen slutet på 2012. Är det möljligt att nå? Nu tror jag både serigösa och amatör analytiker tvivlar på det med all rätt. Vist jag kan ha fel. Enligt bolagets prognos ska dom produsera 20 milj. fat i råolje prod. Mot föra årets mål på 17 milj. fat (vart ca.16 milj.fat). Som dom missade och jag har mina tvivel på 2011 års mål. ...