Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Pressad öppning

Börserna på Wall Street stängde kring oförändrade nivåer på onsdagen efter att ha pendlat kring nollan under hela handelsdagen. Dow Jones Industrial Average och Nasdaq Composite var vid stängning oförändrade medan det breda S&P 500 noterades ned 0,3 procent. Positiv sysselsättningsstatistik kunde inte hjälpa indexen att lyfta. Inte heller på råvarumarknaderna gick det att skönja någon trend eller riktning under onsdagen. Under inledningen av dagen steg råoljepriset men föll tillbaka under eftermiddagen. Vid stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja i första termin 90,27 dollar per fat vilket motsvarar en nedgång på 0,57 dollar per fat. Under dagen kom statistik om att de amerikanska råoljelagren hade stigit med 2,6 miljoner fat under förra veckan. Bland oljejättarna sjönk Exxon 0,6 procent medan Chevron avancerade 0,3 procent. Vidare noterade basmetallerna blandade rörelser medan ädelmetallerna backade. ...

Ecomb - omedelbar raket idag

Det gick att läsa på Redeye först:-) dvs att miljöteknikbolaget Ecomb som nyintroducerades idag på Aktietorget hade stora möjligheter att få en bra start. Ja, t om kunna bli en kursdubblare vilket skulle göra bolaget till den största intro-raketen sen millennieskiftet. Och vad hände… jo bolaget drog 133 % första dagen! :-) Med facit i hand var inte min blogg till jättestor hjälp eftersom det var väldigt få avslut på låga nivåer så var svårt att komma in billigt om man inte redan ägde aktien från emissionen. Aktien klättrade snabbt iväg 100 % över introduktionskursen 3 kr, och var sen uppe och vände på 150 % dvs 7,50 kr innan den landade på 7 kr. Ändå tycker jag det var kul att uppmärksamma bolaget lite då uppgången är synnerligen välförtjänt. Bolagets noterade till en riktigt rimlig kursnivå (pre money, börsvärde 7,5 mkr), all heder åt bolaget som inte var för giriga! Och därefter har goda nyheter haglat in. Emissionen övertecknades vilket gav styrka, tilläggsorder, och sedan stororder på 15,5 mkr, och därtill publicerades att emissiongaranten Sten K Johnsson självmant (utanför garantiåtagande så att säga) klev in som ny huvudägare. ...

Dead Man Walking

Det sitter en död snubbe i styrelsen för Oasmia Pharma. Det rör sig om den vitryske grundaren Oleg Strelchenok som inte varit aktiv i bolaget sedan 2005. Skandalblaskan Affärsvärlden avslöjade detta idag genom att publicera en dramatisk spökhistoria vilket fick aktien att rasa med över 20 procent. Artikeln fick säkerligen journalistkollegorna på Hänt i Veckan att bli gröna av avund för det är skandaljournalistik på hög nivå och ett rejält skådespel - i flera akter - då tidningen dessutom under dagen spammat hemsidan med uppdateringar. Sannolikt har det också varit feststämning och flugit champagnekorkar i luften på tidningens kontor och på Stureplan kan säkert nu Affärsvärldens journalistkår brösta upp sig och kanske t.o.m. bruncha ihop med kollegorna på Uppdrag granskning. Hur småsparare Bertil i Örkelljunga känner sig efter att ha köpt aktier i Oasmia på Affärsvärldens köprekommendation för ett par månader sedan bryr sig knappast tidningen om men som tur är har ju Affärsvärlden detaljerat beskrivit hur en dödsurna ser ut, vad den kostar, samt förklarat att dödsboanmälningar brukar omfatta fattigpensionärer ifall nu Bertil skulle råka slänga in veven samtidigt som aktien dyker. Det som dock är märkligt är att tidningen redan i november publicerade en lång avslöjande artikel om hur Oasmia mörkade grundarens död. Detta var också dagarna innan köprekommendationen gavs ut! ...

Klassiska uttryck!

Inom finansbranschen haglar det floskler, speciellt i rapportider. Här är några förklaringar som hjälper dig att förstå din mäklare. Fraserna är ärligt kopierade från ett 15 år gammalt nyhetsbrev från en känd bankirfirma… “Aktien är översåld” Vi kunde aldrig föreställa oss att den skulle falla så här lågt. “Vi är ett bolag med fantastiska tillväxtmöjligheter” Vi tjänar inga pengar idag, men med tur kan vi bli uppköpta. “Vi klassar aktien som ‘behåll’” Sälj den! ...

Portföljstorleken

Skriver denna blogg då diskussionen ang storleken, mätt i antal bolag man har i en aktieportfölj, vad trodde ni ? skrivet av “svensmillionare” blev kommenterad relativt mycket, och jag ger nu min syn på saken..Ytterligare ett svar i bloggen hade bara blivit för lång :) Bra synpunkter för övrigt, och vi har väl alla lite olika placeringsflosofi… Ett stort misstag man gör som aktieägare är att köpa på sig alldeles för många bolag med alldeles för lite pengar. 100.000 sek/ 100 st bolag gör dig aldrig rik..Aldrig ! Hävstångseffekt kallas det, och som du aldrig kommer att ha nytta av med 100 bolag i din, “riskspridning”..Finns ingen hävstångeseffekt, räknat i pengar, i att äga alldeles för många bolag i din portfölj, även om kursen i några av bolagen skulle rusa med, säg 1000 % ..Vi vill ju tjäna redigt med pengar alla, eller hur ? Du ska ha och måste ha koll på rapporterna, och alla läsande människor begriper att det är hart när omöjligt att ha kollen på,säg 15-25 bolag, i din “diversifierade” portfölj..Om du anser att du har kapacitet att hålla kollen på en portfölj på 15-25 bolag så är jag den första att lyfta på hatten.. ...

NeuroVive - från egen fas 1-studie till tre olika fas 3-studier 2011 ?

Ja, lite tillspetsat uttryckt skulle det kunna bli verklighet för bolagets cyklosporin-A-preparat NeuroSTAT/CicloMulsion. NeuroVive har nämligen chans att befinna sig i två stycken nya fas 2-3-studier och en ny fas 3-studie senare under 2011. På figuren i NeuroVives presentation på sidan 6 görs ingen åtskillnad mellan det forskningsmässiga fas-läget för TBI (traumatiska hjärnskador) och Cardioprotektion (motverka reperfusionskada efter hjärtinfarkt) http://www.neurovive.se/uploads/2010/UTF_8__Presentation_20Nov_202010_20… Både den egna TBI-studien och den franska externa hjärtinfarktstudien skulle därmed kunna vara fas 2-3-studier eftersom NeuroVive sedan i höstas verkar luta åt att den egna TBI-studien kan bli en fas 2-3-studie istället för fas 2b. ...

Motivation vid förmögenhetsbyggande

Jag tänkte skriva lite om motivation och hur jag försöker behålla den i förmögenhetsuppbyggnadsfasen som tycks gå så långsamt för tillfället. Förmögenhetsuppbyggnadsfasen är den fas där jag försöker bygga upp ett kapital så stort att det kan avkasta och täcka min löpande utgifter och göra mig ekonomiskt oberoende. När jag först tänker på det här blir jag lite deprimerad: Jag började samla kapital 2005 och totalt är mina kapitalvinster ganska blygsamma - kanske runt 10% på summan jag har idag. Låt gå att jag började när börsen stod på topp och att vi hade en finanskris (min första depå med NCC, Eniro och PAR var som mest ned ca -82%). Under samma period har dock penningmängden ökat explosionsartat varför jag ändå rättmätigt ser mig som en stor förlorare. ...

De ständiga tankarna kring portföljen.

Inledningsvis måste jag ge kredd till fenomenet redeye och till alla skribenterna. Det är hiskligt kul att surfa runt och läsa om vad allt och alla tycker, samt om olika innehav och trender. Trevligt läsning. Inlägg som föder inspiration och förslag till strategier. Jag kan nu konstatera att vi är dryga en månad in i 2011 och det är hög tid för den årliga rapportfloden. Utan att avslöja för mycket om mig själv så kan jag säga att ett av mina största intressen är att se fram emot rapporter. Alla förväntningar och spekulationer som det medför gör att livet känns lite mera…spännande. Jag tror dock att man måste vara en riktig nörd för att förstå vad jag menar med det. För en hel del skulle det framstå som att jag inte har några andra intressen och att mitt liv är tämligen händelsefattigt. (Jag kommer ihåg vad en av de insider-åtalade sade i en intervju för dryga två år sedan, eller om det var under ett förhör “För oss är aktier och börsen livet, det handlar inte om att tjäna pengar, det handlar om att tjäna ännu mera pengar.” Med pengar menade han såklart inte den finansiella medlet utan faktumet att hela tiden höja ribban och avancera. ...

Stark inledning

New York-börserna noterade breda uppgångar vid tisdagens stängning. Dow Jones Industrial Average stängde upp 1,2 procent samtidigt som breda S&P 500 steg 1,7 procent och Nasdaq Composite gick upp 1,9 procent. Tisdagens uppgång bidrog till att Dow Jones noterades över 12000 för första gången sedan i juni 2008. Råvarumarknaderna noterade blandade rörelser under tisdagen då bas- och ädelmetallerna steg samtidigt som råoljan sjönk. Vid golvhandelns stängning på Nymex noterades WTI-oljan i första termin till 90,77 dollar, vilket motsvarar en nedgång på 1,42 dollar. Bland gårdagens vinnare på Dow Jones återfanns råvarusektorn som steg till följd av breda uppgångar på London Metal Exchange. Aluminiumbolaget Alcoa noterade en uppgång på 4,5 procent. Bland oljebolagen steg Exxon Mobil med 4,0 procent efter att bolaget presenterat ett resultat över förväntan i måndags. ...

Mina små pärlor del 2..

Den 18:e november förra året skrev jag om mina tre små pärlor. Nu har det snart gått tre månader och jag kan bara njuta av den fina utveckling som bolagen visat under perioden. Marknaden börjar verkligen få upp ögonen för företagen men ännu så länge har inte någon större institution rekat. Bolagen är som följer: G5 Entertainment kurs 18/11 = 10 kr nu 22,6 kr upp 126%. Bolaget som utvecklar spel främst till PC, Iphone, Ipad mm har sedan dess presenterat en helårsprognos för 2011 där vpa väntas bli 1,6 kr per aktie och handlas idag till ett pe-tal på 13 då jag justerat för kassan som då borde ligga på 12 Msek. Jag tror att prognosen är lågt lagd och har en riktkurs på 30 kr på ett halvårs sikt. Detta baserar jag på att företaget i år når en vpa på 2 kr och kommer handlas till ett pe-tal på 14 justerat för kassan som jag tror kommer vara ca 15 Msek vid årets slut. ...