Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Kommentarer Glycorexrapport:

Lite rapportkommentarer på en av mina julklappar: Försäljningstillväxt: “Antalet försålda enheter perioden januari-december ökade med 9,1%” För ett bolag med den värderingen och skall vara ett tillväxtbolag en ren katastrof tycker jag. Till detta skall även läggas att Q4 2010 minskade jämfört med Q4 2009. Nej här måste bättring till. “Nettoomsättningen minskade från 41,8 MSek till 41 Msek för helåret” Självklart beronde på valutakurseffekter och var väntat. “Rörelseresultat 2,7M” Också en stor orsak till detta är valutakurseffekter, men dock en stor besvikelse. ÖVerlag var rapporten en stor besvikelse och kommentaren “den europeiska marknaden bedöms vara mer än tillräcklig för att koncernen skall nå god lönsamhet” i rapporten känns inte direkt befogad. Bolaget är i stor utsträckning i behov av nya marknader och kanske även nya produkter för att lönsamhet skall uppnås. Där är bolaget på gång, Brasilien kommer kanske produkten att bli godkänd inom 1-2 år. ...

Tänkt om!

Pricer är värt ett försök. Själv har jag följt bolaget och rynkat på näsan utifrån deras visioner och försök till herravälde. Men, de affärer de har tagit på sistone visar att det kan leverera och har en strategi längre fram än 24 månader. När de gick fram i Frankrike blev jag faktiskt kallare till bolaget men de senaste affärerna visar att de har en marknad där, kan man lyckats i Frankrike så kan man lyckats över allt! Fransmän är inte de lättaste när det gäller internationella affärer. ...

Uniflex - rapportkommentar

Uniflex kom med sin rapport i måndags vilken låg i linje med förväntningarna. Först lite råa siffror för det fjärde kvartalet: Omsättningen steg med 80% till 370,8 Mkr. Företaget tjänade 4:30 kr/aktie att jämföra med 2:04 kr/aktie föregående år. För helåret landade VPA på 14:97 vilket innebär att aktien nu handlas till ett PE-tal på knappt 14. Företaget höjer utdelningen till 10 kr/aktie vilket innebär en direktavkastning på knappt 5%. ...

2017-05-30 14:11 · henk

Därför är ”avvakta/hold” analyser bra att läsa!

Länge undrade jag varför avvakta/hold analyser gjordes… ”varför skall jag läsa något som jag inte kan göra något med?” tänkte jag. Visst, man kan ställa ut optioner osv men de flesta vill inte ta den risken. Häromdagen gick det upp för mig att i dessa analyser står det oftast vad som skulle kunna göra att rekommendationen skulle ändras till sälj eller köp. Dvs om man läser ett antal avvakta/hold analyser och sedan specar ner vad som krävs av olika bolag för att rekommendationen skall bli köp eller sälj så borde man, allt annat lika, hinna agera innan analytikerna hinner publicera en uppdatering. Dvs man skulle få samma övertag mot allmänheten som bankerna har, skillnaden är att bankerna inte ”får” utnyttja detta. ...

SEB, Volvo och Nordea i fokus

New York-börserna noterade svaga uppgångar på torsdagen efter en spurt innan stängning. Handelsdagen präglades till en början av tunga bolagsrapporter som senare vägdes upp av positiv makrostatistik och ett tal från Fed-chefen Ben Bernanke. Dow Jones Industrial Average, S&P 500 och Nasdaq Composite stängde samtliga upp 0,2 procent. Råvarumarknaderna noterade blandade rörelser under torsdagen då ädelmetallerna steg samtidigt som råoljan och de flesta basmetallerna sjönk. Vid golvhandelns stängning på Nymex noterades WTI-oljan i första termin till 90,54 dollar, vilket motsvarar en nedgång på 0,32 dollar. Bland oljebolagen steg Chevron med 0,9 procent samtidigt som Exxon Mobil var oförändrad. ...

Netrevelation - Potentiellt Turn Around-case.

Netrevelation är ett taxiresebolag i Sverige med största delen statliga kunder och företagskunder. Dock har de i och med samarbetet med Jernhusen (vid centralstationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö) ökat fokus mot privatpersoner. En tjänst som senast i onsdags erhöll starkt positiv belysning på Sydsvenska Dagbladets hemsida. Börsvärdet är idag 26,5 Mkr och aktien är noterad på Nasdaq OMX First North. Aktien har sedan längre tid tillbaka varit hårt nedpressad och kan med nu, vad man kunde ana ur senaste Q-rapport, god kontroll över kostnader, kassaflöde samt med goda resultat närmast i sikte befinna sig i turn around-läge. ...

METRO - Framtiden har aldrig sett ljusare ut

2010 gav ett ebit på 12M€ från att förgående år har redovisat ett ebit på minus 20M€, vilket ger en förbättring på över 30M€ mellan de båda åren - detta intygar om den kraftiga turn around som bolaget står inför är inledd med råge. Bästa rapporten i bolagets historia, men kursen och värderingen är så långt ifrån den högsta i bolagets historia att man inte kan bli annat än konfunderad. Mottagandet från marknaden på dagens rapport var milt sagt, brutal slakt av bolagsvärderingen! Frågan blir genast på vilka grunder? ...

Detta skulle inte bli en blogg

Tanken var att detta skulle bli en kommentar på en befintlig blogg, men när jag först började skriva blev det så mycket så jag skapar min egen… Mycket prat om portföljdiversiering på forumet för tiden, varför är ingen som jag:) Jag tror på båda sidor….Man kan inte ha koll på 25-30 bolag samtidigt, vad man dock kan ha koll på är hur kanske hur 20 av dessa har gått rent historiskt. Därför har jag valt att satsa dels på en långsiktig portfölj som jag inte “rotar” om i mer än max 1-2 gånger/år och då med väldigt lite ändringar. Det kan vara rena omfördelningar av befintliga innehav eller nya som skall in och gamla in. Detta är bolag som långsiktigt har visat en bra avkastning både kursmässigt, men även direktavkastningen. För egen del ligger i denna portföljen träkbolag som Fortum, Astra, Kinnevik, SEB, Skistar, Ratos, Sandvik, Telia, Volvo, Buckle, Teva, American Capital, Bonheur och Stora Enso och HM. Senaste tillskottet som plockades in var HM efter rapporten. Senaste 5-6 åren kan jag inte komma ihåg att Astra har åkt in och ut några gånger, Investor och Nordea är borta samt att dom amerikanska bolaget är inplockade. Övriga innehav har funnits i minst 2 år nu tror jag (eller känns det som ivarje fall). Utöver detta kryddas den långsiktiga portföljen av fonder i Afrika, latinamerika, Asien och andra tillväxtregioner där det är svårare att direkthandla aktier. Innan ändringar i porföljen görs så gör jag en grundlig översyn av börstendenser och läser bolagsanalyser, börjar ofta med att leta efter bolag med hög direktavkastning för sedan sålla vidare i dessa bolag. Till slut hittar jag något eller några som kanske skall inn i portföljen. Då tittar jag över den befintliga portföljen och ser om något skall bort… ...

Portföljstorlek - lite teori

Antag att man har ett stort antal bolag som man tror såpass mycket på att man skulle vilja äga dem. Hur många skall man då ha i sin portfölj för att man minimera risken samtidigt som man tar del av avkastningen? Korelationen mellan de olika innehaven är viktig. Har man två innehav med korelation 0,5 så har man teoretiskt minskat risken till 3/4. Har man tre innehav med snitt-korelation 0,5 så är risken nere på 2/3. För fyra innehav är risken 5/8. För oändligt antal innehav går risken följdaktligen mot 0,5… Med andra ord blir riskminskningen mellan tre och fyra innehav 6,2% och mellan fyra och fem innehav 4%. Vid tio innehav är minskningen mindre än 1% och att öka från tio till 20 innehav ger bara 4% lägre risk. ...

Kopparberg Mineral, värd det dubbla?

Jag har spekulerat i att Archelon Mineral är värt betydligt mer än dagens 38 öre. Se mina tidigare inlägg för information om hur jag resonerar där. I min analys av Archelon dök jag på Kopparberg Mineral på Aktietorget. Jag får känslan att bolaget är helt felvärderat. Kopparberg äger 28 procent av Nordic Iron Ore. Nordic Iron Ore har enligt pressmeddelande den 17 januari kända och indikerade mineraltillgångar på ca 69 miljoner ton samt antagna tillgångar på ca 46 miljoner ton. Halterna ligger i intervallet 36-43 procent. Det ger ca 45-50 miljoner ton järnmalm. Det är betydligt mer än Dannemora har. Dannemora värderas till 760 MSEK idag och vid noteringen 300 MSEK. Om vi skulle värdera Nordic Iron Ore till samma som Dannemora vid notering (vilket kanske är rimligt eftersom Nordic Iron Ore ska noteras i år) så är Kopparberg Minerals 28 procent värda ca 84 MSEK. Det motsvarar 20,50 SEK per aktie, d v s det dubbla mot dagens aktiekurs på 11 kronor. ...