Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

EpiCept - Ett gyllene köptillfälle?

Igår kom de med den positiva nyheten att Myrexis ska inleda Fas 2B-studie med Azixa, EpiCepts utlicensierade preparat. Aktien sköt i höjden och noterades som högst i ca 6 kr på Stockholmsbörsen och sedan i förhandel NY-börsen ca 6,30 kr. Idag har det meddelats att de genomför en riktad emission till kurs 0,80 dollar per aktie vilket innebär ca 5,15 kr per aktie. Emissionen ger därmed EpiCept dryga 40 Mkr netto. Finanserna ser därmed ut vara lösta för närmast överskådliga framtid. ...

Öppning i sidled

New York-börserna inledde veckan med att notera breda uppgångar vid måndagens stängning. Handelsdagen präglades av flera nyheter om företagssammanslagningar vilket bidrog till optimism och fick kurserna att stiga. Dow Jones Industrial Average och S&P 500 stängde upp 0,6 procent samtidigt som Nasdaq Composite steg med 0,5 procent. Råvarumarknaderna noterade blandade rörelser under måndagen då oljan fortsatte att sjunka samtidigt som ädelmetallerna och flera av basmetallerna steg. Vid golvhandelns stängning på Nymex noterades WTI-oljan i första termin till 87,48 dollar, vilket motsvarar en nedgång på 1,55 dollar. Bland oljebolagen steg Chevron och Exxon Mobil med 0,6 procent respektive 0,8 procent. ...

SENSODETECT - NU ÅKER VI

I går släpptes bokslutet och SensoDetect går från klarhet till klarhet. Jag börjar känna mig så säker på detta case att jag kostar på mig den något kaxiga tonen i inlägget. RAPPORTEN Bokslutet i siffror innebar inget revolutionerande utan var i linje med förväntningarna. Men som vanligt fick vi ett par godbitar vilken den ena är RIKTIGT tung! GILLBERG Bolaget meddelar att SD-BERA kommer att installeras på Gillbergcentrum vid Sahlgrenska Akademin. Om man googlar på Gillberg utkristalliseras en lysande sammarbetespartner för SensoDetect. Professor Gillberg är en av världens främsta forskare inom neuropsykiatri, ADHD, anorexia, autism, Tourettes syndrom mm. Det är exakt SensoDetects jaktmarker och det känns riktigt tryggt att ha honom ombord på SensoDetect-tåget. Gillberg är även professor i barn- och ungdomspsykiatri vid Göteborgs universitet liksom vid Institue of Child Health i London och vid universitetet i Glasgow. ...

Ligger kvar på sikt vad gäller olja och koppar.

Hej Tänkte blogga lite om mina aktieval. Portföljen är nu fördelad enligt följande: JAYS AB 24,2% Björn Borg 29,6% EnQuest 29,8% Lundin Mining 16,3% Funderade ett tag på vilken aktie jag skulle välja för att få bra aktieutdelning. Valde ett tag mellan Atlas Copco, Havsfrun och Björn Borg. Björn Borg har alla förutsättningar att presentera en årsredovisning utöver det vanliga. Här tror jag på bra utdelning. Kursen kan stiga ordentligt under våren. ...

SJR - inför rapport

SJR bokslutskommuniké publiceras den 15 februari. Aktien upptar idag 40% av portföljen så självklart är man lite spänd på utfallet. SJR följs inte av någon analytiker (vad jag hittat) utan för en relativt undanskymd tillvaro med låg omsättning. Jag har inte heller hittat någon prognos på nätet, men på “snicke snack” (DI-BS) såg jag inlägg för en tid sedan som pratar om en VPA på 5 kr. Det håller jag som helt osannolikt. ...

2017-05-30 14:11 · henk

CLS Clinical Laserthermia Systems AB -revolutionerande cancerbehandling av solida tumörer

Har läst en del om bolaget och sett några analyser som visar på en stor potential trots uppgången sen augusti. Vissa anser att metoden kommer att mötas med stor skepticism varför det kommer att bli svårt att lansera ILT-metoden. Som aktieägare vill man ju veta mer om hur det egentligen ligger till. Finns det förutsättningar för framgång, och varför? Som långsiktig aktieägare tror jag att det kan bli en spännande resa. På förhand vet man inte vart det bär, men vad är då förutsättningarna? ...

Hexpol - stark rapport

Jag köpte aktien vid 90 kr, tyckte den var billig i jämförelse med andra verkstadsbolag. Hexpol handlades till en rabatt i och med att man inte har samma riskspridning som andra verkstadsbolag. Som en bonus innan dagens rapport var att man förvärvat den största konkurrenten Excel Polymers. Aktien rusade på beskedet. I dagens rapport kan vi läsa: Vårt förvärv av den globala gummiblandningskoncernen Excel Polymers är genomfört och konsoliderades från den 30 november 2010. Arbetet med att integrera Excel Polymers i HEXPOL Compoundings organisation på geografisk basis löper väl och synergierna med förvärvet är betydande. ...

2017-05-30 14:11 · imper

Hur skall det gå för Morphic?

Även om förlusttakten har reducerats så fortsätter Morphic att redovisa rejäla förluster. Och orsaken är enkel, vilket sammanfattades ganska väl med deras egen kommentar: Det negativa resultatet förklaras generellt av att koncernen ännu inte förmår att generera intäkter som täcker kostnadsmassan. Bolaget hade 34 MSEK i kassan på nyårsafton och frågan är hur länge pengarna kommer att räcka. I det fjärde kvartalet var kassaflödet -24 MSEK, före förändringar i rörelsekapital. Med den takten så får de svårt att klara sig fram till Påsk (som förvisso ligger sent i år). ...

Precise i kris?

I fredags morse presenterade Precise biometrics sitt bokslut och siffrorna för det sista kvartalet. I Q3 uppgick omsättningen till 12,2 Mkr vilket i huvudsak omfattade löpande försäljning via partners. I Q3-rapporten avslöjade VD:n att affärsläget var ”utmärkt” vilket också blir uppenbart om man studerar branschsajter på internet där det tydligt framkommer att biometrimarknaden nu växlar upp. Med flera myndigheter på kundlistan och då dessa brukar ha en tendens att spendera kvarvarande budgetmedel under Q4 hade jag rätt stora förväntningar på det sista kvartalet. Facit blev en korvkiosksomsättning på 6,3 Mkr. ...

Dags att köpa/öka i Entraction

Detta är den kortaste bloggen jag har skrivit tror jag. Men har inte tid med ett längre inlägg. Om Entraction klarar 51 miljoner i årsvinst så är P/E på 7,7. Det är lågt. Borde i vart fall stå i 10. Betsson står i 15. P/E 10 ger 52,7 i börskurs. Det borde vara överkomligt. Mvh Silicon Valley