Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Inflation!

Vi tar en kollektiv bonus i år igen! Den total disponibla inkomsten i Sverige är ungefär 1600 miljarder kronor. Till det kommer en ökning med bostadslånen på 200 miljarder per år. Det motsvarar alltså en skattefri bonus på 12.5% för varje svensk varje månad som pyttsas in i det ekonomiska systemet. Vart hamnar pengarna, där någon gör en investering måste ju någon göra en vinst? En del går till staten så klart. En annan del går till återbetalning av lån och till kapitalvinster som placeras i akier. En tredje går till att anlita hantverkare, inköp av kök och bilköp. ...

Sågningen!

Nokias nye VD har tydligen skickat ett email till anställda och jag har aldrig sett maken till sågning! Afv.se har också en översättningpå sin hemsida. Elop skräder verkligen inte orden och jag undrar om någon VD någonsin har totalsågat sin egen produktportfölj på det här sättet! Det måste ju också ha varit meningen, eftersom VD i ett globalt företag knappast kan tro att hans interna mail stannar internt. Kanske det är ett sätt att bygga upp intresset inför fredagens strategidag? Då har han lyckats! ...

Projekt Keystone XL

Keystone XL är en viktig milstolpe i pipelinebyggandet från Alberta Kanada via sex amerikanska delstater ner till Mexikanska golfen..TransCanda är huvudentrepenör tillsammans med ConnocoPhillips..Total längd anges till 3200 km..Delar av den finns redan men allt ska kopplas ihop är det tänkt, om man nu får alla tillstånd..Den är mycket viktig för tungoljebolagen i Alberta då produktionen av all okonventionell olja kommer att öka kraftig år för år, och industrin tror att differensen mellan Heavy crude och Wti:n kommer att öka ännu mer.. Orsak ? Ja det finns bara ett håll att skeppa oljan via pipeline och det mot området som i Usa kallas för midwest..Mellanvästern.. ...

Entraction-rapport imorgon

Imorgon kommer rapporten. Jag är mycket spänd på att läsa den. Jag tror att resultatet för Q4 är det sekundära, det kommer nog info som är kursdrivande. Annars hade man inte tidigarelagt rapporten. Oerhört svårt att värdera Entraction just nu. Men når vi 12-15 milj för Q4 så tror jag vi når 50-60 miljoner 2011. Säg 5 kr per aktie pe 12 = 60 kr i aktiekurs. se 60kr som ett golv, med italien och ev. kina så är uppsidan omöjlig att sia om.Själv säljer jag inte under 100 om jag inte behöver pengarna till annat. Jag har lagt alla mina pengar i Entraction och funderar på om jag borde undvika “alla ägg i samma korg”. Men ingen annan aktie lockar lika mycket som Entraction. Skuldfritt, utdelande, stor tillväxtpotential samt en nettokassa. Köp idag, imorgon kommer nog info som driver kursen rejält. ...

Bolagsrapporter i fokus

De amerikanska börserna noterade stadiga uppgångar under tisdagen. Handeln inleddes svajigt för att sedan stabilisera sig i positivt territorium. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 0,6 procent, S&P 500 steg 0,4 procent medan Nasdaq Composite avancerade 0,5 procent. Råvarumarknaderna drog åt olika håll under gårdagen. Råoljan visade nedgångar, medan ädelmetallerna steg. Vid golvhandelns stängning på Nymex visade WTI- oljan en nedgång på 0,44 dollar per fat till 87,04 dollar per fat. Priset på guld steg efter att efterfrågan stärkts för ädelmetallen som en gardering mot stigande konsumentpriser. Spotpriset visade en uppgång på 13,38 dollar per uns till 1365 dollar per uns. Oljejätten Exxon tappade 0,6 procent medan konkurrenten Chevron steg 0,1 procent. ...

Inte bara porföljstorleken är av vikt - Utan sätt ett MÅL

Likt en elitidrottare sätter finansvalpen upp mål med sina investeringar. Detta är nödvändigt ur flera aspekter. Inte minst för att konkretisera det önskvärda resultatet som då blir lättare att uppnå. Det som många gånger skiljer duktiga idrottare från andra är ens tillgivenhet till det uppsatta målet, och så är det förstås även för oss investerare. Genom att skapa ett flödesschema innehållandes delmål som efterlevs slaviskt ökar chansen att uppnå det önskade resultatet. ...

EcoRub AB, spännade miljöbolag med ökad orderingång + order till Gripen

Fick upp ögonen för detta lilla bolag på aktietorget med en vid första anblicken mkt stor marknad framför sig. Ökad orderingång + order till Gripen lovar gott ser mer info: http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=57350 För att beskriva bolaget citerar jag dom här välskrivna orden om Ecorub: “EcoRub är ett utvecklingsbolag som arbetar med ekologiskt gummi. Det består främst av pulveriserade bildäck. Det binds med plaster och några specialmolekyler. Oftast består EcoRub till mer än 95 % av återvunna polymerer som gummi och plaster. ...

Endomines - Gruvan är i gång!

I dag kom då det efterlängtade PMet från ledningen i Endomines. Guldet har nu börjat brytas och anläggningen fungerar mycket tillfredsställande. Man har en god reserv bruten malm som man jobbar med och den håller de halter av Au som man hade räknat med. Kursen är för tillfället upp ca. 9 % och Avanza har tagit in Endomines på Heta listan, men en målkurs på 11.60. Kursen ligger just nu på 11,00 så det är alltså fortfarande en god potential här i det extremt korta loppet. ...

Bettingens år...

Som tidigare skrivet händer det saker inom bettingbranschen. Börsen går inte som väntat då uppgångarna inte fortsatt som förra året. dock har spelbranschen gått som tåget igår. Personligen tror jag det kommer fortsätta. Betsson som är sverige största bettingbolag har de senaste 2 dagarna slutit avtal om att gå in i både Italien och Kina, varav det sista är väldigt väldigt intressant. Joint Venture avtal med ett kinesiskt Statligt ägt företag. Att få in en fot om Kina öppnar upp för lagligt spel på nätet (via ett statligt ägt företag)…,Jo om kina endast tillåter spel på “den statliga bettingsiten” vilket inte vore omöjligt i Kina, så kan detta mycket väl vara ett av de största avtal som slutits inom bettingbranschen… ...

Ädelmetaller!

Hej på er! Det var ett tag sen sist, men nu är jag tillbaka. Har hängt lite på engelska bloggar. Man kan säga att jag har blivit lite internationell av mig. :-) Jag har varit trader i drygt 10 år. Jag har jobbat sporadiskt under den tiden. Dock nu så jobbar jag natt halvtid och det passar mig som handsken. Då kan jag sitta hela nätterna och analysera alla mina misstag som jag har gjort under min 10 åriga karriär. :-) Det finns måååååånga! ...