Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

KOLIBRI PÅ TJACK - KAOOZZZ

Sitter och har lite nattliga grubblerier. När jag kikar på min portföljutveckling de senaste åren kan jag konstatera att jag skulle kunnat försörja mig på aktierna. Jag har tjänat mer på aktierna än från mitt ordinarie jobb. Nu älskar jag mitt jobb och det kommer inte bli aktuellt att säga upp mig. Men om man leker med tanken… DET SKULLE BLI KAOOOZZ! Ju mer jag funderar på det så tror jag att jag INTE skulle kunna försörja mig på aktiehandeln i nuläget. En anledning till att tradandet gått så bra tror jag är tryggheten att veta att jag inte är beroende av den inkomsten. Om jag visste att jag var beroende av att göra bra affärer för att kunna försörja mig, sambon och dottern så tror jag inte att jag skulle få samma fina utveckling av portföljen. ...

Entraction-en stark rapport

Då kom Q4 rapporten. 12 miljoner i vinst med en motig euro. Alla med insyn borde vara nöjda idag. Aktien föll 2,80 kr, dels beroende på en stark uppgång innan rapporten. ( den steg 4,20 på 2 dagar ) En del av den spekulationen låg i att man tidigarelade rapporten, varför vet jag inte men det kanske visar sig de närmaste dagarna. 2011 har börjat riktigt starkt, VC-poker är numera anslutet (den 15/12) och det syns i nätverket, så Q1 blir riktigt bra. ...

Sätt Novestra på radarn!

Novestra har visat handlingskraft och de verkar ha koll på Diino som är sorgebarnet i portföljen. De flesta riskkapitalbolag har oftast ett sänke och för dem är det Diino. Novestra har andra flaggskepp och jag vill slå ett slag för Qbranch som för mig är en “äkta” molnleverantör. Qbranch kan nämligen hantera och implementera information till skillnad mot de större leverantörerana som antingen är duktiga på datacenters eller ren implemenation. Qbranch har även fått utmärkelser för bästa arbetstgivare, det är för mig ett rent kvalitetsbesked. ...

Mindre uppsida än antaget i Entraction

Sedan jag har rekat Entraction skall jag också säga att jag är ute. Jag trodde att Entraction skulle kunna visa 15 i vinst efter skatt i Q4. Men nu blev det 12 miljoner. Jag trodde också inte att de var så pass valutakänsliga. Euron stod i genomsnitt på ca 9,2 sek i Q4 mot ca 9,4 i Q3. Ok nu är frågan vilket referenstal man använder. Men i Q1 har euron legat på ca 8,9 och står i 8,8. Med rådande fall i euron(villket jag tror fortsätter i samma takt) så får vi ca 8,75.8,8 i euro genomsnitt i Q1. Det betyder att valutafölusten blir större än 3,1 miljoner i Q1. Kanske uppskattningsvis 5-6 miljoner. ...

Exempelportfölj 2011

För att locka fler personer till att dela med sig av sina portföljer här på RedEye, ska jag nu kort och konkret försöka motivera varför, min portfölj ser ut som den gör just för tillfället. En grafisk presentation av portföljen finns bifogad. Bolagen står i storleksordning uppifrån och ner. Alla är välkomna att presentera åsikter och kommentarer, konstruktiv feedback är uppskattad. # EnQuest: Oljepriset har skjutit i höjden, jämför man bolaget med branschkollegorna tyder det på att uppsidan är stor. ...

Kan inte hålla mig borta från Alliance Oil och PA Resources längre.

Hej Ni som brukar läsa mina blogginlägg då och då vet som vanligt vad jag kommer att skriva om(Rubriken gör det också uppenbart :P). I dagsläget följer jag ganska precis 27 aktier. Jag följer primärt aktier inom klädbolag, energi- och råvarubolag samt detaljhandel. Sekundärt följer jag storbankerna och investmentbolag. Nu dras allt mer och mer av min portfölj mot sitt absoluta fokus, oljan. Hittills i år har jag gjort ett minusresultat på knappt 2%. Detta räknar jag med att ta igen med råge de kommande sex månaderna. Min ambition är +20% för halvåret. Nu tror jag att samtliga mina oljeaktier står i, eller mycket nära, vad jag tror kan kallas “svingbotten”. ...

Trading Scenarios Track Record Januari: Stark inledning på året

Vi inledde året med full exponering i portföljen och fick en bra utväxling då OMXS30-index klättrade med 1,8 procent på den första börsdagen för 2011. Index gav dock snabbt tillbaka uppgången där nedgångar i verkstadssektorn var starkt bidragande. Vi hade sedan en tid tillbaka sett risk för en kännbar rekyl i den överhattade verkstadssektorn och hade därmed ingen exponering mot den. Detta var något som generellt präglade månaden och verkstadssektorn har, åtminstone tillfälligt, tappat sin position som ledande sektor. ...

Jays VD-intervju 3 Fler avtal i USA på gång

Hej Rune 1.Roligt att försäljningen går bra och att ni vinner ytterligare utmärkelser. Nu väntar en spännande tid då Verizon i USA börjar sälja Iphone den 10:e februari. Det verkar vara stora förväntningar på detta “over there”. Jag läste exempelvis att en analytiker trodde att Verizon skulle sälja 9-15 miljoner Iphone under 2011! Nu undrar jag hur Jays kommer att hantera detta enorma tillfälle. Jag inser att det behövs en hel del kapital för att exempelvis bli leverantör till just Verizon. Finns det någon särskild strategi för just den amerikanska marknaden just nu i och med den stundade händelsen, kapitalanskaffning, etc? Rune:Tack för ditt intresse för Jays och för dina initierade frågor. Några kortfattade svar nedan ...

NeuroVives preparat i fas 3-studie inom hjärtinfarkt

Jag har hittat ett nytt “bevis” för att NeuroVive medverkar i minst en fas 3-studie redan i år : http://cardiovascres.oxfordjournals.org/content/83/2/165.full “Most studies on ischaemic postconditioning thus far have involved a small number of patients; additionally, many are neither double blind nor placebo controlled. This is not the case for cyclosporine,12 but the number of patients included in the only study available is very small. The largest double-blind, placebo-controlled trial performed to date tested the protective effect of atrial natriuretic peptide.11 The effectiveness of these treatments must still be confirmed by large phase III trials. " ...

Öppning kring nollan

Vid stängning i USA noterades Dow Jones Industrial Average upp 0,1 procent medan det breda S&P 500 och tekniktunga Nasdaq Composite tappade 0,3 procent vardera. Fed-chefen Ben Bernanke uttryckte under gårdagens utfrågning i representanthusets budgetkommitté en viss optimism rörande den senaste tidens nedgång i arbetslöshet. Dock antydde Bernanke att arbetslösheten kommer ligga kvar på en fortsatt historiskt hög nivå en tid framöver.Vidare ansåg han att det inte finns någon oro över stigande inflation för närvarande. ...