Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

SinterCast rapport i veckan: 7 viktiga frågor

Nästa vecka på fredag är det dags för rapport i SinterCast. Det är inte främst siffrorna för Q4 som intresserar mig mest utan ett antal frågor enligt nedan. Rapporten för Q4 ger väl några MSEK. Jag har ingen tydlig bild hur SinterCasts valutasäkringar men där kan man kanske fått lite stryk. Hur som helst kommer att jämförelser för kvartal och helår före eller efter skatt visa på en mycket postiv utveckling. ...

Varför jag undviker läkemedelsbranschen

Till att börja med måste jag bara säga att jag inte på något sätt anser mig veta bättre än andra investerare. Jag har rätt nyligen blivit intresserad av aktier och detta är trots allt mitt första blogginlägg på redeye. Läkemedel Som titel säger så undviker jag alla företag inom läkemedelsbranschen. Jag menar inte att företagen är dåliga eller att man inte kan göra en god vinst utan det är bara ingenting för mig. Låt mig förklara. För det första så har jag svårt att förstå ett företag som AstraZeneca eller Karo Bio i helhet för att kunna dra slutsatsen om det faktiskt går bra eller dåligt för företaget. Det gör att jag skulle stå frågandes om mina aktier i bolagen skulle gå upp respektive ner. ...

2017-05-30 14:12 · mquis

En reflektion över veckan som gått.

Veckan som varit har bjudit på en del överraskningar må jag säga. Det är framförallt rapporterna för fjärde kvartalen som varit i fokus. Bankerna har levererat 2010 års fjärde kvartal och en kort sammanfattning är att kreditförlusterna sjunker stadigt och bankerna visar åter vinst. varav Swedbank gjord en rejäl vinst vilket gav anledning till utdelning om 4,80 (pref.) och 2,10 (stam). Likaså SEB kom med sin rapport och överträffade förväntningarna! Lite siffror nedan. ...

Trojanska hästen i Nokiastaden

Trojanska hästen i Nokiastaden Synd om Nokiaägarna, verkligen tråkigt vad som hänt. Alla vill älska sin mobil. Men hur skall folk älska en Nokia, när man hatar Windows, som finns inuti? De flesta hatar Windows. Därför kommer de flesta att hata Nokia. Det är som om BMW ger upp att bygga egna motorer och sätter in Toyotas. Kanske Toyota egentligen inte är så dåliga, men vilken BMW ägare vill ha en Toyota under motorhuven? Jag tror att det finns en plan bakom det hela, nummer större konspiration: Snabbt försvaga Nokia och sedan lägga bud. Synd om Finland och alla utvecklare som trott på sitt företag. Men de hittar säkert på något annat bra, det är trots allt speciellt folk som åstadkommit något som ingen trott var möjligt. Kom tillbaks like Apple, you can do it. ...

Artifetischm

Det är uppenbart att jag lider av någon slags Artimplant-fetischm då jag inte kan släppa bolaget. Måhända beror detta på att jag 2007 skrev en positiv rekommendation i en användaranalys och att aktien sedan dess sjunkit med ca 90 procent. Det är självfallet inte något att stoltsera över och frågan är om det är revanschlustan som sedan dess lockat mig att vända på alla stenar och krypa med ljus och lykta för att söka något som kan göra aktien till en vinnare. I skenet har jag dock mestadels funnit elände och turligt nog har detta medverkat till att jag även publicerat tre olika säljrekommendationer, varav den senaste i höstas också varnade för eventuella stämningar i USA kopplade till de misslyckade operationerna med implantatet, Artelon CMC Spacer, vilket nu dessvärre blivit fallet. ...

Nokia väntat beslut men trist

Idag kom beslutet om en succesiv nedläggning av Symbian. Tragiskt på sätt och vis då sysemet är relativt säkert(Till skillnad mot Apple OS) och dessutom ökar marginalerna. Att även MeeGO läggs ner kom som en dyster nyhet. Tyvärr premieras flash och enkelhet framför säkerhet vilken var huvudorsaken till flopp satsningen på symbian. Detta är trist då miljarder i forskning förbrukats på systemet. Dock väntas Nokia sälja 150 miljoner mobiler med systemen innan Microsoft Mobile blir faktum. ...

Argex mining -uppdatering om ett guldägg

Argex är ett gruvföretag med två stora och värdefulla projekt. Det viktigaste heter La Blache och har en historisk resurs på 79 miljoner ton. Metallerna som ska brytas är järn, titandioxid, vanadium och krom. Värdet på dessa metaller(in situ) är idagsläget 48 Miljarder USD och titandioxiden står för ungefär hälften av värdet. I min förra blogg i oktober skrev jag att en resurs och scoping study var nära anstående. De blev försenade eftersom alla lab i Canada är överbelamrade med jobb. Scoping study ska nu vara färdig 31 mars och då kan man anta att en resurs updatering kommer innan dess. Dessutom påbörjas en testning av anrikningsprocessen i industriell skala nu på måndag 14/2. Resultat från tidigare anrikningstest visar på att de kan producera 99,8% titandioxid (högsta kvalitet) vilket idagsläget säljs för 2800 USD/ton på världsmarknaden. ...

Skistar - liverapport från verkligheten

Sitter just nu i Sälen efter en kald men god dag i backen. En vindpinad förmiddag med storm på toppen som har bitit sig genom alla kläder som fanns på kroppen. Tänkte reflektera lite över Skistar. Har nu varit i Sälen V6 några gånger nu och undrar lite hur det går för Skistar i år. Föregående år har det varit rätt mycket folk på dom flesta ställerna runt om i Sälen (eller åtminstone där vi har varit). I år ser det lite ut så här: ...

TopoTarget - Deleted Q1 Target Price

In the recent analysis “TopoTarget - High Time to Double”, the target price was set to 7.5 DKr for the end of Q1 which was partly due to the belief that information regarding the ongoing PTCL study would be released. A few days ago, I submitted a question (through the Spectrum webpage) and received a rapid answer within a day, please read the respective e-mails below. “dear Sir/Madam, i would like to know whether Spectrum aims to publish interrim data for ptcl or not. perhaps an obvious question but as i havent found the information on your webpage im not sure that it has been explicitely expressed yet. ...

Osäkerhet i Egypten pressar

De amerikanska börserna visade små rörelser under torsdagen. Fallande europeiska börser pressade i inledningen, men index återhämtade sig under dagen. I väntan på Egyptens president Hosni Mubaraks tv-sända tal under kvällen handlades börserna i ett snävt intervall kring nollan. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average ned 0,1 procent medan S&P 500 och Nasdaq Composite steg 0,1 procent. Den osäkra situationen i Egypten har skapat en betydande premie på oljepriset den senaste tiden. Vid golvhandelns stängning på Nymex visade WTI-oljans marstermin en uppgång på 0,57 dollar per fat till 87,27 dollar per fat. Samtidigt föll Brentoljan, och den tidigare rekordhöga spreaden mellan Brent och WTI minskade något. ...