Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Kopparberg Mineral betydande uppsida

För ett tag sedan efterlyste jag en analys på Kopparberg Mineral. Min tanke var att aktien såg ut att vara helt felvärderad. En analys kom från Smallcap som en skänk från ovan. Analytikern kommer fram till att Kopparberg Mineral är värt runt 15 kronor idag, men har man lite längre horisont, upp mot ett år, så kan Kopparbergs innehav i Nordic Iron Ore bli värt 30 kronor per aktie. När jag summerar delarna så kommer jag med hjälp av analysen fram till en riktkurs på 40 kronor på ett års sikt. Det är baserat på vad som står i analysen. Jag tror att det finns en betydligt större uppsida i Nordic Iron Ore, t ex om vi jämför med Dannemora. ...

Topotarget- Tankar och funderingar

Utvecklingen i bolaget (läs forskning, rekryteringar m m) och den totala fokuseringen på Belinostat säger en sak och marknaden säger något helt annat. Vem har rätt? Det har varit mycket prat om Bankinvest de senaste åren och deras agerande. Enligt mitt tycke med all rätt. Att de under två års tid spillde ut över 15 miljoner aktier direkt ut i marknaden har satt sina spår. Många kanske anser att det är en dålig ursäkt, men om man bara studerar supply/demand kombinerat med senaste årens händelser på marknaden och avhållsamheten mot biotekbolag bland de större spelarna, så klarnar det lite. ...

2017-05-30 14:12 · drule

Jays ger mersmak.

Hej Är lite glad i skrivande stund. Verkar som att allt fler fått upp ögonen för den goda kryddan/såsen i min portfölj. Jag själv med flera kan bara tacka för den information vi fått här på Redeye. Tack Alexus för ditt bloggande! Jag anser att din uppskattninga av antalet sålda enheter blir i underkant alexus. 2011-01-16 21:46 av alexus “Företaget värderas till 15 MSEK och jag sticker ut hakan och gissar att de kommer att sälja 250 000 lurar i år och beräknar då intäkterna till 50MSEK och vinsten efter skatt 10 Msek! Marknaden har totalt missat detta bolag och insiders har fortsatt att köpa på sig innan nyår senast.” ...

Gold One International

Sydafrika. En rekordhög arbetslöshet. Enligt officiella uppgifter ca 25%. Tillväxten stannade upp under Finanskrisen men vände under 2010. 2011 beräknas BNP växa med ca 3% (att jämföra med 5-6% årlig tillväxt som skedde innan Finanskrisen). En ung arbetslös befolkning med kraftiga klasskillnader. Räkna därtill in potentiellt missnöje med regeringen så har vi grogrunden för oroligheter även i Sydafrika. I denna “röra” finns ett guldbolag, Gold One International. Senast i våras 2010 strejkade arbetarna i den nyligen förklarade kommersiellt producerande gruvan Modder East. Resultatet blev höjda löner och bättre villkor samt att ett 3-års avtal undertecknades mellan bolaget och fackföreningen. ...

Sensodetect - Äntligen

För flera veckor var jag tvungen att skriva ett inlägg om frustruationen av att inte komma in i en aktie för att man snålar, försöker komma in billigt. Nu, månader efter att jag bestämt mig för att köpa, är jag inne i Sensodetect. Emissionen med handel i BTA, aktien och rätter samtidigt har gett mig en möjlighet att komma in. Tack för det. Min fördel gentemot andra placerare är min horisont. Jag ser inte 6 till 12 månader framåt. Jag tar sikte på många,många år framåt. I fallet Sensodetect är det många som fokuserar på Källstrands utsaga om 8000 SD-BERA mätningar på årsbasis i slutet av 2012. Det jag tar fasta på är att om det blir verklighet, vilket allt tyder på, så är det året efter det som det riktiga marknadsmässiga genombrottet kommer. Tillväxten 2013 och många år framåt kommer att vara sannslös när SD-BERAs förträfflighet är tydlig. ...

Svagt positiv öppning

New York-börserna noterade genomgående uppgångar på fredagen efter att positiv makrostatistik presenterats om förbättrad stämning bland de amerikanska konsumenterna. Nyheten att Egyptens president Hosni Mubarak avgått gav också stöd till uppgången. Dow Jones Industrial Average stängde upp 0,4 procent samtidigt som S&P 500 steg med 0,6 procent och Nasdaq Composite klättrade 0,7 procent. Råvarumarknaderna noterade blandade rörelser under fredagen då de flesta av basmetallerna steg samtidigt som ädelmetallerna och råoljan sjönk. Vid golvhandelns stängning på Nymex noterades WTI-oljan i första termin till 85,58 dollar, vilket motsvarar en nedgång på 1,15 dollar. Bland oljebolagen sjönk Chevron och Exxon Mobil med 0,3 procent respektive 0,5 procent. ...

OMX30 - Värdering & Prognoser...

När vi nu endast har 2 OMX30-företag kvar som skall rapportera kan vi börja få en klar bild av hur 2010 gått och även få en uppfattning om hur framtidsprognoser ser ut. Jag har satt ihop ett diagram över P/E-tal utifrån 2010 års vinst och prognoser för 2011 & 2012. Underlag för prognoserna är till övervägande del hämtade från SME. Där det ej varit möjlig, (9 av 29 företag), har jag för 2011 räknat 2010 års vinst +25% och för 2012 har jag räknat 2010 års vinst +35%. SME har för 2011 ett snitt på +21% på 2010 års vinst och för 2012 har SME i snitt +11,5% på 2011-prognosen, så jag tror mina prognoser ligger ganska rätt jämfört med SME. ...

2017-05-30 14:12 · tony1

Algeriet

Det första jag gjorde när jag hörde om protesterna i Egypten var att kika på import/export uppgifterna för landet. Jag hittade bl.a. oljan, och att det var till det land efter Sydafrika som Sverige exporterar mest industrivaror till. Nu har protesterna spridit sig till Algeriet. Algeriet är det näst största landet i Afrika, i fråga om dess landyta. Ett land som Sverige inte riktigt är så beroende av som Egypten, men Sverige ligger ändå någonstans kring 20-30 plats på import/export listorna som jag kikat på. Vad är det då Algeriet exporterar? ...

Företag som gör dig och mig rik?

Jag satsar nuförtiden mest på unga företag som kan ha stor potential om de lyckas och går in tidigt i dessa. Därmed har de investeringar också en mycket hög risk, för att jag köper ibland innan det är klart att företagen blir framgångsrika. Och det är därför jag lägger många ägg i korgen, och hoppas att några av dem utvecklas till stora framgångsrika företag. Som ni ser äger jag aktier i många Lundin företag och det är för att då vet jag att dessa företag har ett bra management, vilket jag tycker är mycket viktigt och gör en chansning mindre riskabelt. ...

Varför jag undviker oljebranschen!

Lite Flashback varning här men jag tyckte föregående talare hittade ett intressant tema. Hänger på här om oljebranschen. Hoppas någon spinner vidare inom en annan bransch. Som tidigare talare vill jag även säga att jag inte på något sätt vill hävda att jag kan mer än andra utan detta är egna personlig reflektioner/värderingar. Jag tror på det man kan förstå och därför investerar jag i bolag som jag själv skulle kunna använda (se min portfölj) och där det finns en styrelse/substans på längre sikt. Inte ute efter snabba/trading klipp utan snarare undervärderade bolag som inte är fullt upptäckta av marknaden ännu. ...