Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

SensoDetect - Ny positiv rapport i studie!

Tackar skribenten Walley på BS som grävde fram denna nyhet som är väl värd att uppmärksammas! Forskarna / kunderna i studien belyser nedan många av fördelarna med SensoDetects SD-BERA. “SD-BERA (Elektrofysiologiska avvikelser vid neuropsykiatriska tillstånd) Projektledare: Anders Forsman Beteendeavvikelser av olika slag hos barn och ungdomar kan signalera utveckling av allvarliga psykiska störningar senare i livet. Det kan till exempel röra sig om hyperaktivitetssyndrom och koncentrationsstörningar som AD/HD, autismliknande störningar, trotssyndrom, uttalad ängslighet med skolvägran och ibland udda beteende. Många av dessa barn kommer senare att utvecklas normalt medan andra kommer att utveckla personlighetsstörningar med aggressivt antisocialt beteende och/eller insjukna i olika psykossjukdomar. På ett tidigt stadium är det svårt eller omöjligt att avgöra vilken specifik vuxenpsykiatrisk störning som dessa prodromala symtom indikerar. Det har saknats objektiva mätmetoder av hjärnans funktion som skulle kunna ge ledtrådar. ...

Bra resultat för Avega

Resultatet för 2010 är upp 14 % och försäljningen ökar med 57% på helåret. Sista kvartalet stog för 11 Mkr av vinsten på 27 Mkr. Aktien stiger. Vinsten har minskat de senaste kvartalen varför denna rekordhöga vinst detta kvartal var en överraskning. Aktien har sjunkit senaste månaden inför rapporten med som mest med -7,5%. Avega har lyckats starta upp fem olika nya erbjudanden under året. Det är starkt att öka vinsten samtidigt som man växer organiskt, även om marginalen har sjunkit något från 11,4% till 9,4% på helåret. För sista kvartalet är rörelsemarginalen hela 12,3 %. ...

Detaljhandelssiffror oroade

De amerikanska börserna visade breda nedgångar under tisdagen. Efter en svag inledning fortsatte börserna att handlas i negativt territorium under resten av dagen. En återhämtning sista halvtimmen begränsade nedgångarna något. Oro kring negativa detaljhandelssiffror för januari pressade.Vid stängning var Dow Jones Industrial Average och S&P 500 ned 0,3 procent medan Nasdaq Composite tappade 0,5 procent. Råvarumarknaderna drog åt olika håll under gårdagen. Oljan och basmetallerna föll, medan ädelmetallerna steg. Vid golvhandelns stängning på Nymex var WTI- oljan i första termin ned 0,65 dollar per fat till 84,16 dollar per fat. Spotpriset på guld visade en uppgång på 12,00 dollar per uns till drygt 1373 dollar per uns. Oljejätten Exxon Mobil föll 2,3 procent, sedan bolaget meddelat oljereserverna ökade med 3,5 miljarder fat under 2010 till nuvarande 24,8 miljarder fat. Samtidigt tappade konkurrenten Chevron 0,6 procent. ...

"Aktien som gör dig 8 gånger rikare i 2011"

… står det i ett nyhetsbrev. Nova Measuring Instruments, Inc. (NVMI) är ett israeliskt semiconductor bolag som kan handlas i New York. Bolaget kom idag med sin kvartalsrapport som överträffat förväntningarna och stiger ikväll med cirka 6 till 8 %. Bolagets nyckeltal är imponerande: 112% revenue growth i förra kvartal 330 % earnings growth i samma kvartal market cap 250 m USD profit margin > 20 % uppskattad revenue growth 60 % de kommande 2 åren Jag hittade tipset igår kväll på följande internetsida som är en mycket rolig läsninghttp://stockgumshoe.com/2011/02/tonights-top-trade-i-guarantee-well-make-you-eight-times-richer-in-2011-navellier.html. ...

Rockad i portföljen.

Det är inte jätteofta som jag stuvar om i portföljen men igår nödgades jag till det. Jag har länge trott och hoppas på Clas Ohlson, ett företag som har visat riktigt bra siffror och bra soliditet osv. Fram till förra året! Vad var det egentligen som hände - Storbritanninen, eller hur var det?! Mindre bra tillväxtsiffror och ökade kostander i form av markandsföring. Innehavet har varit aningen trött och jag tog beslutet igår att avyttra till förmån för mer intressanta och avkastande innehav. Sedan kom såklart sifrrorna imorse och Aktiegudarna är med mig - aktien dök och stängde drygt 8,8% ner. ...

Karo Bios svanesång

Krax, Vackra Tore, MrPink, Björn Fahlén och övriga väckelsepredikanter var är ni ? Gå in och läs era gamla bloggar/analyser om/av KB ! Ta också del av de invändningar och ifrågasättanden från andra som väckte er vrede och fick i synnerhet vackra Tore att fullständigt tappa koncepterna och hänge sig åt rena hotelser. Med era förment objektiva men fullständigt insiktslösa “analyser” lurade ni massor med troskyldiga småsparare att gå all in i KB. Vad har aktien toppat ? ca 140 kr….idag inte ens värd en hundradel därav. ...

Readsoft - fortsatt köpläge

Readsoft levererade idag på morgonen en strålande rapport för det fjärde kvartalet. VPA landade på kronan jämnt (enbart q4) och även om man dras med säsongsvariationer får man säga att det är mkt starka siffror. Kursen har idag lyft till 14,70 men finns utrymme för stor kursuppgång. Om vi börjar med att titta lite kortsiktigt så lär det komma köprekar då aktien ser fundamentalt mkt billig ut (mer om detta längre ner). Tex följer Stockpicker aktien och var tidigare mycket positiva. De lär upprepa köp och höja riktkursen rejält (tidigare 16). Eventuella rekar lär höja kursen även om de får slåss mot småsparararnas vinsthemtagningspsykologi. ...

Towork - inför Q4 rapport

På torsdag den 17/2 presenterar bemannings och reyryteringsbolaget Towork sin rapport för Q4. Jag tror vi hamnar på en omsättning på ca 1 msek samt ett resultat på -0,1 msek för kvartalet samt en årsomsättning på ca 4 msek och ett resultat på ca -1msek. Inga imponerande siffror direkt men Q4 blir det minst dåliga kvartalet och därutöver har jag stora förhoppningar på 2011! Break even bör kunna nås redan under Q1 om den påbörjade expansionen går som planerat. ...

Öppning i sidled

New York-börserna inledde veckan försiktigt med att notera små kursförändringar vid måndagens stängning. Handelsdagen öppnade till en början svagt negativt i väntan på att det amerikanska budgetförslaget för 2012 skulle presenteras. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average oförändrad samtidigt som S&P 500 steg med 0,2 procent och Nasdaq Composite stängde upp 0,3 procent. Råvarumarknaderna noterade överlag uppgångar under måndagen då basmetallerna och ädelmetallerna steg samtidigt som oljan fortsatte att sjunka. Vid golvhandelns stängning på Nymex noterades WTI-oljan i första termin till 84,81 dollar, vilket motsvarar en nedgång på 0,77 dollar. Bland gårdagens vinnare på Dow Jones återfanns oljebolagen där Chevron och Exxon Mobil steg med 1,3 procent respektive 2,5 procent. Även aluminiumbolaget Alcoa steg med 1,3 procent till följd av stigande basmetallpriser. ...

Jays - hur långt skall det bära?

Idag hade jag bestämt mig för att köpa Jays. Aktien har stigit markant de senaste dagarna, vilket gjorde att jag fått upp ögonen för bolaget. Jag tror mycket på bolaget och när andra bolag har försäljningstillväxt på årsbasis har Jays det på kvartalet. Senaste kvartalet var omsättningsökningen 77% enligt kvartalsrapporten. Enligt en nyligen publicerad intervju medVD verkar nya avtal med återförsäljare i USA vara nästa klara utöver de som redan finns i Frankrike och andra länder. Jays säger sig vara mycket medvetna om det gäller att finnas med i rätt sammanhang och i rätt butiker. De satsar gärna extra för att få hög kvalitet i produkterna och månar om design. ...