Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Oasmia i Abraxis fotspår

För drygt fyra år sedan, 2006, sålde Abraxis BioScience ut försäljningsrättigheterna för läkemedelssubstansen Abraxane till Astra Zeneca för 200 MUSD. Två år senare köptes rättigheterna tillbaka för 268 MUSD vilket skulle visa sig bli en utomordentligt bra affär då Celgene ifjol bjöd ett jättebud på bolaget för att komma över preparatet. Budet fick även Oasmia:s VD, Julian Aleksov, att dra i handbromsen i pågående partnerförhandlingar kring bolagets substans Paclical. Anledningen till taktikändringen var att Oasmias substans tillsammans med Abraxane är de enda substanserna i sen fas inom en ny formulering av cytostatika och att budnivån på Abraxis gav en signal om att Big Pharma var villiga att betala ett högt pris för teknologin. ...

Att minska värdet i lagomt små steg

Han sa egentligen det omvänd “Att skapa värden i flera steg”. Men nu visar det sig att kursen i lagomt långsam takt är på väg ned mot noll kronor. I sommar är det 50 öre som gäller. Sen en nyemission på 10 öre aktien och innan åretsslut är det konkurs. Så det kan gå när de stora pojkarna tror att de är osårbara. Varför agerar ingen? Vad tycker Kal Lars Magnusson? Vad tycker ROBUR? Gillar de misskötseln av KARO? ...

Towork flaggar för kraftigt ökad omsättning och vinst!

Towork (kortnamn towo på Aktietorget) presenterade i eftermiddag sin bokslutskommunike och Q4 bjöd som väntat inte på några större överraskningar. Omsättningen i stort sett enligt min förväntade nivå och resultatet något sämre än förväntat, främst gå grund av högre personalkostnader beroende på den expansion man inlett med flertalet rekryteringar under perioden. Det viktiga i dagens rapport är följande utdrag som bekräftar mina tidigare misstankar/förhoppningar om att bolaget nu växer så det knakar och med start nu under Q1 2011 kommer att visa kraftigt ökad omsättning och möjligtvis kan uppnå ett break even resultat redan i slutet på innevarande kvartal. ...

TAM lyfter på projektdelfinansiering idag

Tamerlane har nu kommit så långt med det stora zink- och blyprojektet Pine Point att det idag blev klart med de första planerade 60 M USD i lån av total finansiering som nu anges till 135 M USD där de sista 20 M anges som reserv. Det är ett brygglån som ska kunna lyftas när bolaget önskar och är tänkt att ersättas av ett vanligt banklån i framtiden när projektet är i drift. Räntan är höga 12 %, men att Tamerlane får lån har varit en stor osäkerhet som nu skingrats. En stor övrig del av finansieringen räknar man med ska gå att genomföra via smältverkskonntrakt/futurekontrakt och en stand by-facilitet. ...

Min stopp-loss aktivitet och lite kring grunden för mina innehav.

Hej alla som vill läsa! Hoppas innerligt att jag hela tiden bidrar med någonting i varje blogg-inlägg. Som aktieamatör har jag fått så mycket här på Red-eye, önskar ständigt att jag bidrar med tillräckligt tillbaka. Utifrån min egen överlevnad som liten privat riskkapitalinvesterare, så har jag satt upp vissa regler. Dessa regler fungerar som en grund för att jag i stunder av emotionella toppar och dalar, skall ha något att luta mig mot. Beslut om någonting så viktigt som pengar kan leda till elände om man agerar för mycket i affekt. Med det sagt vill jag ändå varna lika mycket för jantelagen som för hybris. ...

USA: Det kom ett sparpaket

Obamas sparpaket imponerar tyvärr inte på mig. Han lovar dock att minska en del på skuldökningen. Frågan är om man kan kalla det att spara. Tänk dig att du har en person med 5 miljoner i skulder och inkomst på netto 30 000 i månaden som lovar att ”spara” och idag bara göra av med 50 000 i månaden för att om några år göra av med 33 000 i månaden ...

Rätt strategi för vinster

Rätt strategi för vinst för mig är i huvudsak “stockpicking”, dvs man köper och säljer enskilda bolag. Jag baserar beslut både på fundamenta och en enkel teknisk analys med följande punkter: - Köp aldrig mot trenden. - Granska även fundamenta och trend för vinst och försäljning. - Sälj när trenden har avbrutits mot negativt, köp när trenden är brutits mot positivt. - Köp inte för att det är “billigt” och sälj aldrig för att det är “högt pris”. ...

Avvaktande inledning

New York börserna noterade breda uppgångar under onsdagen. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 0,5 procent, det breda S&P 500 avancerade 0,6 procent och tekniktunga Nasdaq Composite stängde på plus 0,8 procent. Positiva bolagsrapporter bidrog till att lyfta börserna. Därtill publicerades under onsdagen positiva uppgifter från Federal Reserves penningpolitiska möte den 25-26 januari där det framgår att FOMC-ledamöterna är alltmer optimistiska i sin syn på den amerikanska ekonomin. Ledamöterna fortsatte dock vara kritiska till den dåliga tillväxten på arbetsmarknaden men gör samtidigt bedömningen att återhämtningen är stabilare nu än tidigare. ...

PA Resources, tre delar, bra och dåligt fr o m ett kvartal t o m nästa.

Hej till Er alla. Skall försöka skriva ned något vettigt utifrån de färska siffrorna i kvartal 4-rapporten(Q4). Belyser tre områden med positivt och negativt samt betygsätter sedan bolaget inom respektive område. Håll till godo med min synvinkel. 1. Produktion Detta område har varit det känsligaste för bolaget, och jag listar det som nummer ett då jag anser det vara det viktigaste för bolaget just nu. Q4 har bolaget producerat 12 100 fat/dag att jämföras mot Q3 10 500 fat/dag. ...

DIBS Q4: Tillväxt dämpas av svag dansk krona

Imorgon släpper DIBS sin rapport för fjärde kvartalet. Vi räknar med en omsättning på 38,9 miljoner kronor vilket är en ökning med 16,5 procent jämfört med Q4 2009. Liksom för årets tre första kvartal påverkar den svaga danska valutan negativt då bolagets intäkter från den danska marknaden översätta till svenska kronor. Jämfört med Q4 2009 har danska kronan tappat 11 procent mot svenska kronan. Rörelseresultatet väntas uppgå till 11,0 miljoner kronor vilket är en ökning på 11 procent jämfört med 9,9 miljoner kronor under Q4 2009. I fokus ligger också kommentarer kring bolagets europeiska expansion som presenterades i Q3 rapporten. DIBS har valt att öka sin fokus utanför Norden då bolagets kunder expanderat geografiskt och vill fortsätta använda DIBS produkter. De strategier som bolaget sett som mest intressanta för ytterligare expansion i Europa är genom partners eller förvärv av kundstockar. ...