Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Som du sår skall du få skörda!

Så hur hedgad är du? Hur är dina placeringar gjorda? I verkliga fysiska tillgångar, påhittade finansiella instrument, i påhittade papperslappar som kallas pengar? En av Sveriges klokaste investerare Arne Karlsson (Vd för Ratos) uttalade nyss på E24 att det kommer bli “make it, or break it” för världen under 2011 (Läs: http://www.e24.se/business/bank-och-finans/arne-karlsson-make-or-break-for-varlden_2624123.e24 ). Så därför undrar jag nu hur du har valt att placera dina hårt intjänade och undansparade pengar, för att få avkastning? Jag tycker det vore klokt att ha ett worse case scenario i åtanke, IFALL det nu skulle bli ett “break it” för världen. Detta mina vänner kallas fantastiskt svåra orden (ord och termer som vi ekonomer är duktiga är på att uppfinna, så ingen vanliga svensson ska fatta) RISK MANAGEMENT. ...

Mina favoritbolag 1/2011

Då har det åter blivit dags för en genomgång av mina favoritbolag. Den här gången jämförs perioden mellan 9/11 och 18/2. Jag fortsätter att ha en intensiv tillvaro och därför blir bloggandet lidande. Jag trivs dock väldigt bra med min tillvaro just nu och tror att det här året kan bli mycket intressant ur flera perspektiv. Helsingforsbörsen har stått stilla sedan årsskiftet och det beror mycket på Nokia. I övrigt ser det ganska bra ut. ...

Om poppis-aktien Black Pearl

Jag vet inget om Black Pearl. Men ser att Kalles Farsa får flera tusen läsare varje gång han bloggar om aktien. Mina frågor: 1) Går bolaget med vinst? 2) När kommer årsredovisningen för 2010. 3) Vad jag ser på nätet finns ingen rapport från fjärde kvartalet.

Lyssna på KF, Ture eller Löparn?

Ta rygg på “experter” eller inte..?…lita enbart på “analytikernas” rekommendationer? Även om aktieanalytiker spelar en viktig informationskälla, investerare måste vara förskitigt att enbart förlita sig på detta information när de fattar sina investeringsbeslut. I många fall finns det intressekonflikter. Investerare uppmanas att första förhållande mellan “analytiker” och företaget under uppsikt. Klassiska knep: “Stark köprekommendation:..första rekommenderar en stark köp och sedan dumpar aktien under rådande hypen. “Stark säljrekommendation”:..först rekommenderar ett starkt sälj och sedan köper aktien under rådande paniken. ...

Sintercast hade en utmärkt rapport idag

Bolaget slår analytiker med häpnad och kursen går ner…Man blir så trött. Remium hade en analys före jul där de trodde att det skulle bli 0,7 milj i vinst för fjärde kvartalet. Det blev som följer Omsättning Q4 blev 14,5 MSEK ( Remium prognos 8,2 ) +77% Vinst före skatt Q4 blev 4,2 MSEK ( Remium prognos 0,7) +500% Nettovinst Q4 blev 9,1 MSEK ( Remium prognos 0,7) +1285% Var fanns den analytiska förmågan? Varför tar inte DI upp en notis om detta bolaget som de skrivit mycket om när det var ett förlustbolag men NU ? När det visar stabil vinst. ...

2017-05-30 14:13 · wip

Etopien

Hej! Nyligen släppte IMF sin analys för kommande åren och Etopien rankades 3:a bland länder som spås ha högsta årliga BNP tillväxten efter Kina resp. Indien. Så därtill en intressant dokumentär på SVT om hur jordbruket håller på att industraliseras genom stora investeringar från utlandet. Tänkte därför kolla efter möjligheterna att inestera i etopienfonder men hittade inget intressant bland svenska fonder. Tänkte kolla om någon vet eller är mer insatt i detta och kan hjälpa mig hitta några etopienfonder(Afrikafonder med stort fokus på etopien)? :) ...

Endomines släpper klockren kvartalsrapport

Om man ska kalla något för marknadsgodis kan man kalla kvartalsrapporten som släpptes idag den 18 feb. I den visas att allt som lovats har framgångsrikt utlovats. Företaget har verkligen levererat. De ligger till och med innan tidsplanen. Deras kross har kommit upp i planerad produktion. De bryter malm för fullt. Guldhalten i malmen motsvarar minst deras förväntingar om inte mer. Rapporten är i mina ögon så bra den kan bli. ...

2017-05-30 14:13 · bjaen

PharmaLundensis AB - Bolaget som marknaden glömde!

Outsidern PharmaLundensis släppte sin bokslutskommuniké nu på morgonen. Efter det har exakt 0 avslut registrerats trots en enormt spännande och positiv nyhet. “Under hösten 2010 fick jag dessutom indikationer på att vår behandlingsprincip även skulle kunna användas för att behandla en helt annan sjukdom. Det rör sig om en vanlig och allvarlig sjukdom, som ofta drabbar yngre. Bolaget har lämnat in en patentansökan som granskats av Patent och Registreringsverket, med väsentligen positiv granskningsrapport. Det bör således vara möjligt att patentskydda denna indikation. Bolaget planerar att genomföra en klinisk studie på denna sjukdom efter att KOL-studien avslutats. Om IodoCarb fungerar på den nya indikationen har den potential att generera inkomster som väl matchar de förväntade inkomsterna från bolagets KOL-läkemedel. Vi vill av sekretesskäl inte avslöja mer om detta spår i nuläget.” - Staffan Skogvall VD, PharmaLundensis AB (publ) ...

I vilken värld lever Ben Bernanke?

I vilken värld lever Ben Bernanke? FED-chefen Ben Bernanke vittnade häromdagen i amerikanska kongressens house budget committe. Bernanke varnade att det amerikanska budgetunderskottet är ohållbart och att något måste göras för att tackla de exploderande offentliga kostnaderna. Snacka om paradox. Det är ju den amerikanska centralbanken, Federal Reserve, som möjliggör monetariseringen av skuld genom att skapa de pengar som kongressen spenderar. Inte nog med att Fed skapar pengar åt kongressen. Dessutom skapar de pengar åt sig själva och sina allierade centralbanker och storbankskompanjoner i en omfattning som aldrig tidigare skådats. ...

Stöd från USA och Asien

De amerikanska börserna noterade uppgångar under torsdagen. Efter att ha öppnat i en negativ riktning återhämtade sig index under förmiddagen för att sedan handlas i positivt territorium under resten av dagen. Stöd kom från makrostatistik och positiva bolagsrapporter. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average och Nasdaq Composite upp 0,2 procent medan S&P 500 klättrade 0,3 procent. Råvarumarknaderna visade övervägande uppgångar under gårdagen. Råoljan var upp, liksom ädelmetallerna och samtliga basmetaller förutom tenn. Vid golvhandelns stängning på Nymex visade WTI-oljan i första termin en uppgång på 0,45 dollar per fat till 85,44 dollar per fat. På ädelmetallmarknaden steg spotpriset på guld med knappt 9 dollar per uns till drygt 1383 dollar per uns. Oljejättarna Chevron och Exxon steg 0,5 procent respektive 0,2 procent. ...