Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Netrevelation en chans till ett klipp?

Hade personligen alldeles för stora tankar om hur bra deras Q4 kunde utvecklats. Några +5 Mkr i rörelseresultat (före skatt och nedskrivningar) blev det ej, men då hade ju också börsvärdet i mina ögon kunnat dra upp till trakter kring 100 Mkr under året (2011) ifall riktning isf skulle behållas uppåtriktad. Börsvärdet idag är lägre än 20 Mkr! Rörelseresultatet kom in på ett knappt plus. Omsättningen ökade vilket är positivt. Och vi såg avseende Q1 2010 hur starkt det kvartalet gick så det är stora chans även Q1 2011 blir ett mycket bra kvartal. ...

Börsen fortsatt pressad

New York-börserna noterade breda nedgångar under onsdagen. Precis som under tisdagen tyngdes handeln utav stigande oljepriser till följd av oroligheterna i Mellanöstern. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average ned 0,9 procent, S&P 500 0,6 procent och Nasdaq Compostie 1,2 procent. Priset på råolja steg kraftigt igår efter oroligheterna i Libyen och dess eventuella spridningseffekter. Vid stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja i första termin 98 dollar per fat, vilket motsvarar en uppgång med 2,58 dollar per fat. WTI-oljan var som högst uppe i 100 dollar per fat under dagen. Det var första gången på två år som WTI-oljan noterade tresiffrigt belopp. Båda oljejättarna Chevron och Exxon Mobil klättrade 1,9 procent vardera. ...

STJÄRNAN & KLÅPAREN - SKADERAPPORT

En liten skaderapport mitt i natten känns på sin plats. Nyhetsmässigt har jag en STJÄRNA och en KLÅPARE i portföljen. Det har varit ett par sura veckor för mina innehav. Skaderapporten visar att portföljen har sjunkit tillbaka från en topp på ca +40% till ca +26% hittills i år. Surt med stöld ur skattkistan men det ingår i spelreglerna tyvärr. Minskning i Dignitana men i övrigt är inga större förändringar gjorda. Jag har dock ändrat lite i fördelningen av mina innehav och tagit in en liten chanspost CLS igen med ett GAV på ca 8,10 SEK. ...

Intressant information om Black Pearl lockas fram

Jag började förra veckan titta efter information på Black Pearl. Seriös information lyste mycket med sin frånvaro. Dessto mer fanns yviga framtidsförhoppningar. Jag har sedan dess skrivit två bloggar. Och det är jag glad för. Mycket information kom plötsligt fram i kommentarerna, Mest positiv, faktiskt. Intervjun med VD var också mycket intressant. Men vad jag reagerat tidigare på är de “bubbel-artade” kommentarerna på Avanza. Bubbel-varning är det när 1) folk som tidigare aldrig ägt aktier lockas in för att satsa ...

Gott (?) råd om Black Pearl

Jag har inga aktier i Black Pearl och har aldrig haft. Jag säger “grattis” till dem som varit med i uppgången. Vad jag kan se över 200 procent på ett år och 500 (?) procent på några år. Vad jag förstår om Black Pearl har de aldrig gjort vinst. Deras olja har haft mycket stora brytnings- och administrationskostnader så det har aldrig blivit någon vinst. I beaktande av detta ser Black Pearls uppgång mycket underlig ut. ...

Politisk oro ger negativ börs

De amerikanska börserna noterade breda nedgångar under tisdagen. Oro över den fortsatta utvecklingen i Libyen pressade. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average ned 1,4 procent, S&P 500 tappade 2,1 procent medan Nasdaq Composite föll 2,7 procent. Råoljepriset steg kraftigt under gårdagen sedan rapporter om upptrappat våld i Libyen ökat oron för utbudsstörningar. Vid golvhandelns stängning på Nymex visade WTI- oljans marstermin en uppgång på 7,42 dollar per fat till 93,65 dollar per fat. Oljejättarna fick stöd från de stigande priserna och Chevron och Exxon steg 1,6 procent respektive 1,1 procent. ...

Börsen -3.99%

Was solltes man sagen? Vad skall man säga om börsåret så här långt. -3.99 procent. Det har bevisligen gått en del neråt och det har inte varit någon riktig skjuts i kurserna. Jag såg för bara några minuter sedan att Investor med dess sub.rabatt noterat 144 kronor och att till och med Mekonomen (som så länge har stått emot det mesta runt 220 kronors nivån nu idag noterades till lägsta 198 kronor! ...

EnQuest och EndoMines fina köplägen

I Enquest som har gått upp 5 % på två dagar dippade idag tillbaka till 14,45 och började återigen visa styrka mot 14,55 inför morgondagen. Enquest har gått upp kraftigt varje morgon nu två dagar i rad och aktien går starkt. Den har en kraftigt orderdjup på köpsidan. Endomines rasade utan något märkbar anledning i måndags, ned flera procent. Idag fortsatte fallet ned mot 8,90 men fångades upp där av flera köpordrar. Omsättningen iaktien har varit mycket hög idag och vid 13 tiden började aktien röra sig uppåt. Nu verkar den ha stabiliserat sig på 9,45. ...

2017-05-30 14:13 · bjaen

EnQuest och EndoMines fina köplägen

I Enquest som har gått upp 5 % på två dagar dippade idag tillbaka till 14,45 och började återigen visa styrka mot 14,55 inför morgondagen. Enquest har gått upp kraftigt varje morgon nu två dagar i rad och aktien går starkt. Den har en kraftigt orderdjup på köpsidan. Endomines rasade utan något märkbar anledning i måndags, ned flera procent. Idag fortsatte fallet ned mot 8,90 men fångades upp där av flera köpordrar. Omsättningen iaktien har varit mycket hög idag och vid 13 tiden började aktien röra sig uppåt. Nu verkar den ha stabiliserat sig på 9,45. ...

2017-05-30 14:13 · bjaen

Förtroendet för Lundin Mining

Idag är jag förbryllad… Om två dagar kommer rapporten för det fjärde kvartalet. Kommer vi att få några obehagliga nyheter, eller kommer siffrorna att styrka förutsättningarna för produktionsprognosen 2011? Det är frågan. Jag kollar in kursen på VA och även prognossiffrorna från SIX i all sin enkelhet. Lägsta scenariot ser ju fortfarande väldigt lockande ut…. Hur går det här ihop med kursen för närvarande? Jag är som sagt förbryllad, jag förstår inte. ...