Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Questerre - Preliminärt bokslut 2010

Fick följande preliminära bokslut från Questerre i morse: http://us2.campaign-archive1.com/?u=27ed33877e4cbef4f0b684b7b&id=ba8209da6b&e=a1d99141e9 2010 Highlights Initial horizontal wells for the Utica shale pilot program in the Lowlands met or exceeded expectations Concluded pipeline agreement and preliminary work for a 3-D seismic program for the commercial demonstration project targeting the St. Edouard area in the Lowlands Establishing new hydrocarbon legislation, social acceptability and a local service sector has delayed commercialization of the Utica shale by one year Successful drilling program in Antler, Saskatchewan contributes to growing light oil reserves Completed $128 million equity issue for early commercialization of Utica shale in Quebec Improved oil weighting and crude oil prices generated cash flow from operations of $4.74 million with average daily production of 619 boe/d Strengthened balance sheet with $136 million in positive working capital and no debt Det ser ju väldigt bra ut och kan det bara bli ett “no moratorium” på måndag så ser framtiden väldigt ljus ut för Questerre. ...

Forestlight/Noble - bokslut & infoträff

Igår släppte Forestlight sin bokslutskommuniké för 2010. Inga direkta överraskningar vad gäller resultat samt omsättning. Förvärvet av Noble Entertainment är klart och Nobles företagsrekonstruktion kommer bli formellt avslutad inom kort. Vad gäller likviditeten så utvecklas även den enligt plan (burn rate ca 1 MSEK/månad) och kassan räcker in till början av Q3. Länk till rapporten: http://www.forestlight.se/Docs/FLAB_BOKSLUTSKOMMUNIKE_2010.pdf Mina kommentarer: Jag har fortsatt en långsiktigt positiv tro på Forestlight. Man fortsätter bygga bolaget enligt en väl utarbetad plan, man breddar och utvecklar versamheten i och med Noble/Triart och man bygger långsiktigt med fokus på riskspridning. Så länge storägare och nyckelpersoner har kvar sin tro på bolaget är jag inte det minsta orolig. Ökning av aktieinnehavet på kort sikt är dock inte aktuellt för mig utan sker enbart vid eventuell nyemission. Ett tips till er som har planer på att investera är att köpa en mindre aktiepost nu för ett sedan avvakta och därefter teckna i en kommande nyemission. Följande 4 punkter är mina personliga önskemål och tankar för att lyckat 2011 för Forestlight: ...

Positiv start väntas

De amerikanska börserna drog åt olika håll under torsdagen. Handeln var slagig och mestadels negativ under större delen av dagen, men index återhämtade sig något när internationella energimyndigheten, IEA, strax före klockan 20.00 lät meddela att man står redo att öka det globala utbudet av olja om det blir nödvändigt. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average ned 0,2 procent, S&P 500 backade 0,1 procent medan Nasdaq Composite steg 0,6 procent. ...

Orsaken till börsens kräftgång Q1 2011

Anledningen till att jag ägnar mig åt aktieinvesteringar är inte i första hand för att tjäna pengar, utan den främsta anledningen är att jag är intresserad på vad som händer i omvärlden. Jag gillar att utbyta tankar, teorier och få nya infallsvinklar på det som händer i vår omvärld med andra med samma intresse. Idag var jag på ett föredrag om Bull/Bear. Kvällen som helhet var mest inriktad på försäljning men det första föredraget var huvudsakligen en macroanalys. Macroanalysen var mycket värdefull för mig. Många punkter var inga nyheter, men några nya saker fastnade jag för som förklaring till den nuvarande kräftgången. ...

Voddler??

Såg i dagens DI att man kan köpa aktier i Voddler. Vad tror ni om det? Kan det bli lika bra som Spotify? Är det värt några 100 000 i placering?

Black Pearl tjänar 1,5 miljard svenska kronor

Tack Kalles farsa för bra siffror om Black Pearl i din blogg i dag. Det är så jag vill ha det när man bloggar på Redeye. Klara siffror! Det känns ändock lite som detektiv-arbete att borra sig in i Black Pearl: 1) 8000 fat per dag produceras 2) Med 300 produktionsdagar gör det 2,4 miljoner fat per år 3) ett fat är 157 - 159 liter, jag räknar här med 160 liter ...

Lundin Mining levererade, solitt förtroende för bolaget.

Hej kära investerare. Igår öppnade jag ett tjockt kuvert som innehöll min röstsedel för sammanslagningen med InMet Mining. Trevligt utskick även om jag inte är helt klar med allt vad som stod i utskicket. Skickade ett mail med lite frågor, inser naturligtvis att jag inte kan vara helt införstådd med vad resultatet av en så här stor affär blir. Därför baseras krysset på min röstsedel inte i första hand på vad en sådan här sammanslagning egentligen går ut på. Jag ska villigt erkänna att det handlar om förtroende(eller är det engelska ordet “faith” mer passande?). När jag “surfade in” på VA för att kolla hur SIX prognoserna matchat resultaten blev jag varm inombords. Det står att prognoserna från SIX matchat resultaten. Något väldigt positivt! ...

Liveblogg från Åre Kapitalmarknadsdagar

Det var allt från Åre Kapitalmarknadsdagar för denna gång! Kl. 10.45 SCA, som är världens tredje största hygienföretag och Europas största private skogsägare tar över ordet. På plats från SCA är Ulf Larsson, Chef SCA Forest Products. Ulf berättar att SCA:s hygiendel är den som växer mest medan 15 % av omsättningen kommer från skogsindustriprodukterna. De största utmaningarna för Skogsindustriprodukterna finns inom tryckpapper just nu. Den årliga kapaciteten är 1,8 miljoner ton. Ulf medger att den minskade efterfrågan på tryckta tidningar, mm påverkar SCA men tror att den del av efterfrågan som kommer att kvarstå är tillräcklig för SCA:s affär inom tryckpapper. ...

Vad pågår i KARO BIO

Det ser ut som finans mannen Karl Lars Magnusson har stora innehav i både bioinvet och karo bio, http://www.e24.se/business/halsovard/den-hemliga-storagarens-plan-for-karo-bio_2347863.e24 http://www.realtid.se/ArticlePages/200808/13/20080813153440_Realtid183/20080813153440_Realtid183.dbp.asp Frågan är ju varför inte en ägare med muskler inte försvarar sitt värde i karo bio. KM gruppen har investerat ca 350 milj som i nu läget tappat 225 milj. Eller ligger KMgruppen och fiskar genom AVA och NON, Magnusson värderade karo till 8 miljarder, idag är värdet ca 550 milj, kanske äger dom betydligt mer än dom 22% dom kontrollerade före NEn, eftersom ingen större ägare finns i bolaget mer än Håkansson med sina dryga 3% kan stoppa ett bud runt 2kr, ...

Staffan Kjellin vs BlackPearl

Kul att du visar intresse för BlackPearl, Staffan..Bättre sent än aldrig säger man ju..Du skulle gjort det när aktien kostade 6 sek och gjort dig en rejäl hacka till dags dato :) Att ett bolag som inte visar svarta siffror på sista raden inte kan ha ett värde eller t.o.m ett mycket högt värde, är ett klassiskt feltänk..Prospekteringsbolagens värde ska beräknas utifrån reserverna och den framtida potentialen, och inte efter en blygsam produktion..På produktionssidan om lite drygt 8000 boed gör BlackPearl fina pengar..Vid årsslutet 2011 kan vi vänta oss c:a 12.000 boed, och så kommer det att fortsätta, år efter år..Den framtida potentialen anges till hela 80.000 boed som räcker i 25 år..Tänk på alla medicinska forskningsbolag med höga bolagsvärden och där det kan ta 10 år innan den första kronan ramlar in..Ska dom värderas enbart till kassan + patentet ? Vi aktieägare spekulerar ju i ett bolags framtida intjäningsfömåga.. ...