Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Regeringen tappar visioner.

2011 blir ett bra år men oj vad tråkigt det har börjat! Journalister brukar vara skickliga på att paketera gamla nyheter men denna gång har de inte ens orkat leta efter omslagspapper. Eller vad sägs om följande! - Därför bör du binda lånet/därför bör du inte binda lånet - Foppas comeback misslyckades - Vi har en bobubbla/vi har inte en bobubbla - USA bör gå in militärt i x land/USA hotar att gå in militärt i x land ...

Vad är Alliance oil värd? (rikt kurs)

Det är inte lätt ska ni veta att prognosera framtiden i oljebolag. Det är mycket svårt att spå framtida prod. ökningar. Till råga på eländet måste man spå framtida USD nivån på förhållandena USD/SEK som på verkar framtida vinsten. Bolaget är ju noterat i sek. som är valutan i OMX. Men jag gör ett försök att reda ut begrepen vad som på verkar AOIL. Olje priset påverkar mycket lite AOIL vinst. p.g.a. ryska skatter så varierar dom upp och ner med olje priset. Med viss efter släppning. Så vid snabba olje pris ökningar så hänger inte skatterna med i uppgång, respektive nedgång. ...

SVEK & KÄRLEK - IN IT FOR THE MONEY

Hur kan f-n du sälja / minska??? Du skrev ju att du var långsiktig i aktien… Ja så har det låtit på en del forum när jag skrivit om en försäljning i ett innehav eller en minskning. Jag tänkte förtydliga några saker och vad jag menar med vissa termer / uttryck. AKTIV Att vara aktiv i mina innehav betyder INTE att jag säljer / köper /ökar / minskar mina innehav i parti och minut. Med aktiv menar jag att jag följer bolagen dagligen och försöker vara ordentligt uppdaterad om dem. Detta är extra viktigt i mina innehav som ofta har lite högre risk. ...

En nybörjares tankar

För ca 1,5 år sedan gick det upp för mig att man kanske skulle börja investera i aktier för att skapa sig en lite bättre ekonomi. Därför började jag titta mig omkring på lite olika sidor på nätet (bl a DI) och kom fram till att det där med aktiehandel är en (jävla) djungel. Jag noterade att det fanns massa olika forum att välja mellan, small, mid, large, aktietorget. Det fanns olika aktier i somliga företag. A o B ?!?! Efter ett tag gav jag upp. Det var helt enkelt för knepigt att sätta sig in i. Det fanns heller ingen i min omgivning som kunde förklara något för mig. ...

Ruric - ryssen kan komma

Skrivet 03:25 25/2-11: ”Ryssen kan komma! …att sluka hela Ruric ;) En av de anledningar till att jag pluggar ryska, är det faktum att Ryssland har monetära kapitalet(”pengar”) och Sverige har det humana kapitalet (tekniken)…vi ser detta iform av att Mr. Antonov vill köpa SAAB och vi ser det genom att ryssar köpt sig in i Spotify. En annan anledning är att man kan dra fördel av den i mitt tycke påhittade ”rysskräcken”. Det finns många sätt att dra fördel av denna. Ett sätt att dra fördel, är att på dessa nivåer köpa det svenska fastighetsbolaget Ruric(Russian Real Esate Company) verksamt i Rysslands västliga huvudstad, tillika Europas fjärde största stad, Sankt Petersburg… ...

Starbreeze - Ny VD!

Idag presenterade Starbreeze en ny VD: Mikael Nermark.I beslutsunderlaget för stämman kan man läsa följande: “Vid uppsägning från verkställande direktörens sida råder en uppsägningstid om sex månader och vid uppsägning från bolagets sida gäller en uppsägningstid om nio månader. Övriga ledande befattningshavare har en uppsägningstid på en till sex månader” Med det sagt så har alltså detta VD byte varit känt under minst 6 månader. Helt klart en dålig kommunikation gentemot oss aktieägare. Dock så är Johan Kristiansson (avgående VDn) känd som mannen som gärna inte delger information till oss aktieägare. Han har under sin tid som VD kritiserats starkt för sin dåliga kommunikation mot aktieägarna. Från den aspekten är detta VD byte positivt! ...

Tankar för dagen

Jag har gått omkring och varit pessimistisk ända sedan månadsskiftet oktober/november. Min magkänsla har hela tiden sagt att det måste falla. Det kom en liten nedgång i november, men långt ifrån vad jag hade räknat med. I ett av mina inlägg kring årsskiftet skrev jag till och med att jag “hoppades” på att den åtminstone skulle ske i början av februari så man resterande delen av året hade en uppåtgående marknad att handla i. ...

Fredagsmys..

Long time no see på forumet kanske jag skall börja med. Mycket att stå i för tillfället gör tyvärr att aktierna som är det stora fritidsintresset förutom fotboll, innebandy, handboll, hussysslor och lite annat smått och gött gör att det ibland blir lite sämre med aktier och bloggande. Har dock senaste veckan haft möjligheten att fördjupa mig och spekulera lite mer i en kär och gammal vän (och det är ingen Nokia från 1864:)). Utan det handlar om Starbreeze och deras rapport, men framförallt hur framtiden kommer bli. Nu när ärendet förbi “gröna skylten” är gjort och den beställda nittoåringen från Mortlach är hemkommen, vilken underbar doft och smak, kan jag dela med mig lite kring veckans funderingar och efterforskningar. ...

En kurs i aktie svenska

Rikt kurs betyder egentligen åt vilket håll kursen kan förväntas gå..Uppåt - Nedåt - Sidledes..Kanske snett nedåt..Ta alltså rikt kursen med en stor skopa skepsis.. Mål kurs betyder att det är då aktien har gått i mål..The end, finito, slut ..Gameover.. Un risked value betyder oriskat värde eller kanske t.o.m att det är helt risk fritt att köpa aktien..Du tar ingen risk !!! Det är m.a.o ett bomb säkert köp..Risked value är bara för hög risk tagare som under tecknad..Risk and get rich .. ...

Ny chans i Dignitana

Hur aktiespekulanter beter sig roar mig mycket. Till exempel säger de flesta att de är långsiktiga, men trots det överreagerar de till höger och vänster på ett kvartals utveckling. Vidare är det hela tiden den senaste nyheten som är i fokus. Det som hänt tidigare blir plötsligt mindre viktigt. Hur kul som helst. Dignitanas bokslutskommuniké är ett lysande exempel på dessa båda fenomen. Vi kan börja med att konstatera att i princip inget levererats under Q4 – det är så klart en stor besvikelse. Men det beror inte på att kunderna inte köper, utan på problem med en underleverantör som inte gör sitt jobb. Dignitana har flaggat för detta tidigare, men kanske inte så tydligt som de borde. Smallcap.se benämner utvecklingen ”Ett förlorat halvår” – undrar hur de tänkte då? Det är under det senaste halvåret de största landvinningarna är gjorda. Det är under det senaste halvåret det står klart att Dignitana har allt som krävs för att bli en svensk supersuccé. ...