Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

BlackPearl 2010

BlackPearls rapport för Q4 2010 samt helåret kom in i linje med mina förväntningar..Kortsiktigt så finns det inga heta triggers, men caset är helt intakt i det längre perspektivet..Jag ska delge mina egna tankar kring fortsättningen på äventyret BlackPearl och överlåter till läsaren att själv läsa rapportens sifferexercis på hemsidan.. Priset på 57,63 Usd/boe på heavy oil, var lägre än vad jag hade kalkylerat med..Jag trodde på 65-68 Usd/boe..Det har varit problem med pipelines, vilket var känt sen tidigare,och därav differensen på hela 18 Usd/boe jämfört med WTI..Detta är nu löst, och bolaget får bättre betalt för oljan..Oljepriset Q1 2011 är dessutom mycket bättre än Q4 2010..Intäkterna kommer att bli ännu starkare trots ett mindre bortfall i produktionen under Q1 2011..BlackPearl räknar med en något lägre produktion under Q1 2011 då man ska ställa om produktionstekniken i kärnfälten, och man måste då tillfälligt stänga ner en del av produktionen..Helårets kalkyl om exitproduktion står fast med estimerat 11.000 - 13.000 boed, vilket är en ökning på 40-50% mot dagens 8000 boed..BlackPearl kommer inte att behöva ta in mer pengar under 2011.. ...

Svagt positiv öppning

New York-börserna noterade genomgående uppgångar på måndagen efter positiva uttalande från amerikanska Fed samt makrostatistik som kom in över förväntan. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 0,8 procent samtidigt som S&P 500 steg med 0,6 procent och Nasdaq Composite var oförändrad. Råvarumarknaderna noterade blandade rörelser under måndagen då oljan sjönk samtidigt som basmetallerna och de flesta av ädelmetallerna steg. Vid golvhandelns stängning på Nymex noterades WTI-oljan i första termin till 96,97 dollar, vilket motsvarar en nedgång på 0,01 dollar. Bland oljebolagen steg Chevron och Exxon Mobil med 1,6 procent respektive 0,2 procent. ...

Kommentar til G5´s Q4 rapport.

G5 har gjort bokslut för ett fantastiskt år förra veckan och fortsätter att leverera. VPA kom för helåret in på 1,01 kr, vilket var väntat efter guidningen för nästkommande kvartal som gavs i Q3 med en VPA på 1kr. Kassaflödet börjar på allvar ta sig, för den löpande verksamheten fick man in 8,7 MSEK +4,1 MSEK i justering för poster som ej påverkar kassaflödet = avskrivningar av främst balanserade utvecklingskostnader = 12,8 MSEK. ...

Kanadensiska Equinox Minerals bud på LUMI.

Intressant bud på LUMI. Om kanadensiska Equinox Minerals bud ligger på 8:10 kanadensiska dollar per aktie, och 1,00CAD idag är 6,79SEK. Borde då inte kursen på vår börs vara närmare: 6,790*8,100=54,999 Jag får det i alla fall till närmare 55kr… Till Er som nyligen köpt aktien och som är lite nybörjare, sälj inte på grund av den plötsliga kursuppgången idag utan ha lite is i magen. Har såklart ingen aning om det blir affär eller inte. Men jag tror att budet måste upp något om det ska bli någon försäljning av bolaget. ...

Kopparbergs Bryggeri - dags att casha hem?

Så kom då bokslutet för småbolaget Kopparbergs Bryggeri och även om det inte blev riktigt så bra som jag hade trott i tidigare analyser så förklarar det ändå varför aktien gått upp långt över 100% på 2 år och fortfarande känns ganska försiktigt värderad. Med en vinst per aktie för 2010 på 1 kr och 52 öre är p/e-talet drygt 8 och med den nya utdelningen på 80 öre får man nu en direktavkastning på drygt 6 %. Balansräkningen har stärkts och det finns inte för närvarande någonting i verksamheten som känns särskilt riskabelt, utom möjligen att den stärkta kronan rimligen innebär sämre marginaler i utlandssatsningarna. (Jag noterar ett ganska negativt finansnetto.) ...

Mer att hämta i Bahnhof

Bahnhof fortsätter att imponera med sin organiska tillväxt. I bokslutskommunikén för 2010 så landade den på 27% för helåret. Bolaget har även under den andra halvan under 2010 börjat ta ett par viktiga steg för fortsatt tillväxt och lönsamhet. Man påbörjade en omorganisering där företagskunder läggs i ett bolag och privatkunder i ett annat. Man påbörjade även under det gångna året expansion ut i Europa och valde att påbörja sin första etablering i Portugal. Som val av just Portugal framhölls att situationen liknade den i Sverige för 10 år sedan där telemonopolen har luckrats upp, men det finns ännu ingen sammanhängande tanke om hur bredbandsutbyggnaden ska ta fart. En annan god anledning är att momsen är betydligt lägre(16%) jämfört med i Sverige(25%). Därför så har samtliga privatkunder flyttats över till bolaget i Portugal och innebär att för dem svenskar kunderna så blir skillnaden i momssats 9%. ...

Bud på Lundin Mining

New York-börserna noterade breda uppgångar på fredagen till följd av positiv makrostatistik och flera stora bolagsnyheter. Boeing agerade draglok på Dow Jones samtidigt som Intel gick starkt på Nasdaq. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 0,5 procent samtidigt som S&P 500 steg med 1,1 procent och Nasdaq Composite klättrade 1,6 procent. Råvarumarknaderna noterade genomgående uppgångar under fredagen. Råoljan fortsatte att stiga och noterade den största veckovisa uppgången under två år. Vid golvhandelns stängning på Nymex noterades WTI-oljan i första termin till 96,98 dollar, vilket motsvarar en uppgång på 1,20 dollar. Bland oljebolagen steg Chevron med 0,1 procent medan Exxon Mobil sjönk med 0,7 procent. ...

Senaste nytt på ceplene fronten.

Tyvärr är ju Epicepts PR avdeling inte mycket att hura för. Men det finns ju galningar kvar en som följer skit aktien än. Som under täknad =) Det pågår som ni särket vet en conferens i Muchen där K.Hellstrand tallar om ceplenes fördelar. Meda är huvudsponsor där. (Acute leukemia XIII meeting) I dag håller K.Hellstrand anförandet kl.13.00-14-45. (27feb conferensen håller på 27feb-2mars. kadh på ava forumet hittade ett intresant dockement från Italien där det verkar klart. Käns lite pinsamt för man har letat som en galing på italienska mydigheters hemsidor efter information. Har vetat det varit på gång länge. Längre ner i bloggen ska jag ger länken till sidan. Tack kadh ...

PA resources, bottennådd?

I år har PA resource fallit över 45% från en kurs på 8.1 kr i början av januari till dagens 4.29 kr. Anledningen är att bolaget missat sin egen prognos igen om oljeproduktion. Kontinuerligt misslyckande att nå målet på oljeproduktion, gör företaget svårbedömt samt tappar fort förtroende i marknaden. Därmed straffas aktiekursen hårt. Som åtgärder, har företaget beslutat att avstå från att lämna produktions-prognos för 2011. PA Resources kommer tills vidare att publicera månatliga produktionsrapporter och därmed löpande redovisa den totala faktiska produktionen. Detta tycker jag är mycket bättre. Är man dåligt på att uppnå enligt prognosen, är det bättre att inte ge prognos alls. Samtidigt ger det också svårigheter att ge rätt bedömning om oljeproduktion för 2011 för analytiker. ...

Kopparberg Mineral till rabatt

Jag räknar med att Kopparberg Mineral är värt 40 kronor inom ett år. Uppsidan från dagens 12 kronor är således betydande. För mer om varför bolaget är värt 40 kronor läs mina tidigare inlägg eller smallcap:s analys. För den som vill ta position i bolaget finns det ett sätt att komma in billigt. Kopparberg Mineral har en teckningsoption som går till lösen den 25 mars. Teckningsoptionen som är noterad på Aktietorget ger rätt att teckna en aktie till 9 kronor. Det märkliga är att teckningsoptionen under lång tid handlats till rabatt. I fredags kunde optionen köpas för 2,30 kronor samtidigt som aktien kostade 12,40 kronor. ...