Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Min gissning om utfallet kring budet på LUMI

Hej! I väntan på beskedet om Lundin Mining(LUMI) skall bli sålt till Equinox Mining eller inte, så har kursen rört sig uppåt. Nu ligger kursen på en rimlig nivå med tanke på bolagets tillgångar. Jag tycker inte att 51kr är för mycket och det tyckte heller inte marknaden vid stängningen på Onsdagen. Någonting är alltid minst lika mycket värt, som någon annan är beredd att betala för det, brukar det väl heta? Jag tror inte att det nuvarande budet kommer att gå igenom när den spridda ägarstrukturen väl lämnat sitt svar. Det jag däremot tror, är att räkneverken går varma och att det till slut kommer att handla om en siffra som betyder att LUMI säljs. Om inte till Equinox Mining så till någon annan. ...

Aspiro - WIMP vs Spotify?

Hej alla. Har länge varit en filur i det tysta här på Redeye men idag får min nyfikenhet kring Redeyekändisarnas åsikter om denna aktie mig att ta “bloggoskulden”. Kort fakta: Noterat: Small cap Aktuellt: Musiktjänsten WIMP släpps imorgon 3 Mars Omsättning 2010: 266 milj Förlust 2010: ca - 150 milj (90 milj nedskrivning good will) Aspiro är ett företag som har funnits ett bra tag inom Musik/TV/Ringsignal utan att för den skull lyckats så bra (resultatet talar sitt tydliga språk). ...

Börsläget 2/3

Mycket har hänt sedan det förra inlägget, men ändå inte. Det låter som en paradox men likaväl som att kurserna har rört på sig upp och ner så har de ändå inte kommit mycket längre än sist jag skrev. Världen tycks befinna sig i något typ av omvärldsoro och oljepriset skjuter i höjden. Det är som vanligt några aktier som jag vill lyfta fram och kommentera litet lätt. H&M: Det har inte hänt särskilt mycket på den här fronten! Sista notering idag var 204 kronor vilket är lite i linje med omvärldsoron och bomullsspriset i beräkningarna. Som det är nu så är det fin direktavkastning och det är, och har varit, läge att tanka. ...

NeuroVive tecknar avtal om fas 2-3-studie inom traumatisk hjärnskada

Idag kom ännu en epokgörande nyhet från NeuroVive. Bolaget har avtalat med European Brain Injury Consortium (EBIC) att genomföra en multicentrum-studie inom TBI. EBIC har toppkompetens inom området och ska medverka bl a i studiens upplägg, genomförande och analys. En ihopslagen fas 2 och 3-studie innebär att tid till ett eventuellt marknadsgodkännande förkortas minst ett par år, vilket är en rejäl förbättring jämfört med utsikterna i nyemissionsprospektet i april 2010. ...

Wnt Research - bästa spekulationen på kort sikt

Jag är ju inte direkt kortsiktig i mina positioner – min horisont är oftare fem år än fem månader. Orsaken är främst att jag tycker det är svårt att se vad som kan tänkas vara den bästa placeringen på kort sikt. Just nu har jag dock en stark aning om att jag har en riktigt intressant kortsiktig placering i Wnt Research. Bokslutet presenterades häromdagen utan några utrops- eller frågetecken. Vad vi vet är att toxstudien startar i mars/april. Studien tar 6 veckor att genomföra. Det innebär att vi kan ha resultaten redan i maj. ...

Libyen-oro pressar

De amerikanska börserna noterade breda nedgångar under tisdagen. Stigande oljepriser till följd av eskalerande oroligheter i Libyen och Iran pressade börserna. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average ned 1,4 procent medan S&P 500 och Nasdaq Composite backade 1,6 procent. Råvarumarknaderna steg under gårdagen efter farhågor att oron i Libyen kunde spridas till Iran, den näst största oljeproducenten inom OPEC. Vid golvhandelns stängning på Nymex var WTI-oljans första termin upp 2,65 dollar per fat till 99,62 dollar per fat. Fallande börser fick guldpriserna att stiga rejält under tisdagskvällen. Spotpriset på guld klättrade 1,3 procent till nivåer kring 1429 dollar. De båda oljejättarna Chevron och Exxon föll trots stigande oljepriser med 0,8 procent respektive 0,9 procent. ...

Endomines köper en ny gruvtraktor

endomines.com/gallery/pampalo20110301.php#endopics/pampalosite20110301/Old-and-new-Sandvik-loader_25-years-of-development.jpg Där ser man Endomines nyaste investering. En Sandvik maskin som ska lossa malm från gruvan in i krossen. Den förra som man också ser man på bilderna som antingen ska sluta att användas eller användas parallelt. Hur som helst är detta ännu ett exempel på att Endomines vet vad de håller på med. Om effekten av en ny gruvtraktor blir större malmproduktion eller säkrare leveranser vet jag inte. Men inte är det dåligt med en splitterny gruvmalms schaktare. ...

2017-05-30 14:14 · bjaen

Amhult 2, + 9 %.

Det börjar nu röra sig vad gäller Amhult 2. De som läst mitt tidigare blogginlägg om bolaget har min fundamentala syn på den otroliga undervärderingen. Sedan jag skrev tidigare inlägg har ändå kursen under relativt stor omsättning börjat dra sig uppåt. Trots det är den fortfarande alldeles för låg med tanke på värdet i bolaget. I kommentarer till mitt blogginlägg har hävdats att free-float skulle vara 20 %. Jag bedömer att den är max 5 %. Är faktiskt ganska säker på att minst 95 % sitter på fasta händer, drygt 90 % på huvudägarna och minst 5 % på långsiktiga ägare som vet att värdet av bolaget är mycket högre än dagskursen. ...

Mellan Raderna i COTs rapport

Något som faktiskt vid en första anblick ser ut som en tråkig och intetsägande rapport innehåller faktiskt en rad guldkorn om man sätter dem i sitt rätta sammanhang. Betänk att nya ledningen har varit extremt försiktiga med uttalanden och är fortsatt noga med att lova saker som de inte kan hålla. Även om sista halvåret inte är så mycket att skriva hem om så ökar faktiskt försäljningen med över 100 % på helårsbasis. I ett uppbyggnadsskede får man räkna med en viss ryckighet i orderingången. ...

Tamerlane - mycket stor potential kvarstår 2011

Även om kanadanoterade TAM stigit 64 % hittills i år och ungefär detsamma sedan min analys har aktien just upptäckts av lite fler efter att ha segat ett bra tag innan ledningen kommit med positiva finansieringsnyheter i år. 144 M USD i nuvärde efter skatt för de första 9 åren av Pine Point-projektet angavs i presentationen i sept 2010 vid 1.10 USD/lb i metallpris för zink o bly. Idag är, allt annat lika, värdet 173 M USD eftersom metallpriserna viktat snittar ca 4 % högre och det är en hävstång 5 ggr prisökningen. ...