Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Våga vägra fonder.

Jag läste precis en intervju i en av de större aktietidningarna. Själva intervjun tog sikte på hur den utfrågade har placerat och huruvida denne är spara eller slösa osv. Det jag tog fasta på var dock en mening nämligen “Bygg din egen fondportölj”. Spontant skrattade jag åt tanken att bygga upp en portfölj med fonder. När det kommer till den här typen av resongemang hur man skall “bygga”, för det är bevisligen ett ord som många tycker om att använda sig av, jag skall bygga mig en stor förmögenhet osv. Det här är säkert högst individuellt men visst kan man bygga sig en fondportfölj precis som man kan bygga sig en aktieportfölj, eller rent utav en derivatportfölj. Portföljen definieras av dess innehåll. Det jag reagerar på är dock själva idén att komponera en portfölj med fonder, kan man då inte ta saken på litet större allvar och sätta sig in i aktier direkt? ...

Tungviktad - EnQuest

Har lagt mig ovanligt tung i EnQuest inför rapporten som lämnas om en månad. Bolaget förväntas leverera riktigt bra resultat pga. det starka oljepriset. Utförligare analys/inlägg kommer. //Sprinter

Ruric: Apraksin Dvor

Tänkte bara ge ett lite mer konkret besked om den info jag fått av mina ryska kamrater… informationen gör gällande Apraksin Dvor. Apraksin Dvor är en kulturhistoriskt viktig byggnad. Den första marknaden i Sankt Petersburg. Ruric har allierat sig med en rysk partner i byggandet… Ledningen för avdelningen om patenttvister, Rospatent har beslutat om att registrera varumärket “Apraksin Yard” av klass 19 (icke-metalliska byggnadsmaterial) och 37 (byggande, reparation, installation av utrustning) på namnet för G S: t Petersburg “, ...

Jag kör en swingtrade i Enquest

Jag kör en medellång swingtrade i Enquest..Klev in på morgonen direkt vid öppningen på 15,10 sek och jag tar nya beslut efter vägen..Högt p/e tal på 13-14 men det motiveras av stabila kassaflöden, skuldfritt, stabila produktionsområden, läs Nordsjön, fina 2P reserver, och ett uttalat mål om att producera 25.000 baljor vid årets slut, samt att många bedömer Enquest som en möjlig uppköpskandidat..Aktien har börjat året dåligt, men med det höga oljepriset vi har så tror jag att 20 sek är inom räckhåll ganska snabbt..1-3 månader.. ...

Kanonläge i Systematisk Kapitalförvaltning?

Även en medelstor aktieägare i Systematisk Kapitalförvaltning – vilket inte är helt svårt att bli då börsvärdet är under 5 MSEK – tvingas göra lite beräkningar för att utvärdera den pågående emissionen. Så här räknade jag, när jag kom fram till att jag ska utnyttja mina uniträtter och teckna. Sammanfattning En slaktkalkyl visar en substans i intervallet 19 – 32 MSEK i Systematisk Kapitalförvaltning. Börsvärdet är f n 5 MSEK, efter den pågående emissionen ca 11 MSEK. D.v.s. ett möjligt kanonläge i den pågående emissionen… ...

Stark jobbstatistik glädjer

De amerikanska börserna noterade breda uppgångar under torsdagen. Positiv jobbstatistik, fallande oljepriser och en stark spurt under kvällshandeln stärkte sentimentet. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 1,6 procent, S&P 500 klättrade 1,7 procent medan Nasdaq Composite avancerade 1,8 procent. Oljepriserna föll under gårdagen sedan oron över tillgången på råolja minskat. Vid golvhandelns stängning på Nymex var WTI-oljans första termin ned 0,30 dollar per fat till 101,93 dollar per fat. På ädelmetallmarknaden backade guldpriset tillbaka rejält under eftermiddagen efter att börserna i USA noterat stabila uppgångar. Spotpriset på guld sjönk med cirka 17 dollar per uns till 1417 dollar per uns. De båda oljejättarna Chevron och Exxon steg med 0,7 procent respektive 0,9 procent. ...

Pilum- på västfronten ...

Kanske ser Pilums situation ut som på Västfronten…? Pilum vinner 100 meter terräng men dag för dag måste de backa tillbaka till skyttegravarna. Någon månad senare upp igen, vinner 150 meter men stukade backar de tillbaka. De 2 förra stora slagen (rapporterna) förlorade Pilum stort. Bara det att det utfördes sabotage bakom linjerna (reklamationen) gjorde Pilum än mer sårbara. Nya stora trupper (likviditet från ordrar 2010) är på gång och har precis anlänt till fronten. Denna gång kanske Pilum vinner tillbaka stora områden! ...

INTEGRA Gold Corp

Mycket spännanade nyheter. SV 10-04 skär 23,00 g / t guld över 1,43 METER Fem av åtta första borrade hål på Sigma zonen 2011 borrprogrammet utvidgas till att omfatta ytterligare 3.000 meter på sigma zonen INTEGRA Gold Corp kan idag meddela upptäckten av stora guldfynd som inte finns i någon av de kända områden inom Lamaque projektet, och mindre än 10 meter från tomtgränsen av Century Mining Corp’s Lamaque Project. Cirka 2500 meter med 8 borrhål slutfördes vid Sigma Zone under 2010. Detta är den första nya zonen som upptäcktes på projektet sedan Triangle Zonen borrades under åren 2006-2007 och bekräftar bolagets strategi att inte bara borra på kända zoner samt att uppgradera och utöka befintliga resurser utan också värdet av att fortsätta och utforska projektet för nya områden av mineralisering. ...

Stockpicker Rekar Endomines 12 kr och därutöver!

Stockpicker skriver i gårdagens Newsletter. “Närmaste motstånd finns nu omkring 10 kr (9.80-10.20 kr) och att ta sig upp däröver blir Endomines främsta utmaning i detta skede. Skulle detta bli verklighet är vi inte alls främmande för nya försök upp mot dryga 11 kr och kanske ända upp mot 12 kr som inte alls framstår som ett orimligt mål att sikta mot”. Detta är Stockpickers syn på bolaget i det korta perspektivet. Jag tror jag att vi kan få se 15 kr + i höst när borrprogrammet sannolikt har utökat malmreserven betydligt. ...

2017-05-30 14:14 · bjaen

Öppning i dur

Till skillnad från de ledande börserna i europa steg de amerikanska börserna under onsdagen. Indikationer om en förbättrad arbetsmarknad drev upp kurserna och vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 0,1 procent medan S&P 500 steg 0,2 procent och Nasdaq Composite avancerade 0,4 procent. På råvarumarknaden fortsatte oljepriset upp efter farhågor om att oroligheterna i Libyen ska eskalera. WTI-oljan var vid golvhandelns stängning upp 2,61 dollar per fat till 102,24 dollar per fat. Bland oljejättarna steg Chevron och Exxon Mobil med 0,6 procent respektive 0,3 procent. På ädelmetallmarkanden steg spotpriset för guld till 1 433 dollar per uns. Även silvepriset noterades upp jämfört med tisdagens nivåer och stängde på 34,60 dollar per uns. ...