Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Tidens Trend Med stort M

Jag har hittat ett företag som det pratas väldig lite om eller inte alls och jag tänkte introducera bolaget på Redeye.Bolaget hör till framtidsbolagen alltså vinsterna kommer på lite sikt men kan komma göra break even i år. Deflamo Ab har utvecklat ett miljövänligt flamskyddsmedel och ligger i mitt tycke i ett intressant marknadsläge Ett utdrag ur ett brev till aktieägarna som kom 20.01.11 http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=57228&Language=1 Nordisk tillverkare av PVC-film Projektet har pågått under ett par år. Det visade sig dock att de ursprungliga Apyrumrecepten inte fungerade fullt ut. Under 2010 har vi gjort flera tester följt av flera modifieringar av Apyrumreceptet. Det senaste receptet testades i fullskalig produktion i december. Brandtester i labbskala indikerar att vi borde klara de krav som är uppsatta av kunden. Materialet ska klara ett franskt brandtest som heter M1. De volymer Apyrum det handlar om uppgår till 2-3 Mkr/år initialt men betydligt mer på sikt. Om projektet lyckas skulle den resulterande produkten vara ensam i sitt slag om att vara antimonfri. Eftersom antimon är en av kemikalierna som man vill ha bort av miljöskäl så är givetvis detta goda nyheter för DEFLAMO. ...

Tamerlane - högre zink & bly-pris väntas de kommande åren

Tamerlanes stora Pine Point-projekt med zink & bly-tillgångar in-situ värda omkring 50 miljarder dollar med dagens metallpriser ser äntligen ut att bli finansierat i år. Dessutom finns det ännu vilande kopparprojektet i Los Pinos. En undersökning i samband med den pågående mining mässan PDAC i Toronto 6-9 mars visar på att man tror på ca 34 % genomsnittlig “TAM-vägd” (dvs 2:1) zink & bly-prisökning under 2011 och 2012 enligt min beräkning. Med den hävstång på ca 5 x metallprisförändring som finns ger det kraftig utväxling på kassaflödet. ...

Towork - bemanningsbolagen går starkt!

Bemanningsbranschen fortsätter gå starkt och antalet positiva artiklar dyker upp titt som tätt. Jag läste tex nedanstående artikel i Veckans Affärer i förra veckan: http://www.va.se/nyheter/2011/03/02/glodhet-bemanningsbransch/index.xmlVad gäller Towork så har man verksamhet man inom tre affärsområden: Bemanning, expressrekrytering och jobbcoaching med fokus primärt i Sthlmsområdet. De aviserade i Q4 rapporten att 2011 börjat mycket starkt. Jag klistrar in följande text direkt taget ur rapporten: “Med större resurser och en starkare efterfrågan på våra tjänster har Toworks försäljning ökat kraftigt från januari 2011. Vi bedömer att resultatet kommer att förbättras betydligt under 2011 och att bolaget blir vinstgivande och kassaflödet positivt” ...

Trögstartad vecka

De amerikanska börserna avslutade föregående vecka i negativt territorium. Oförändrade timlöner tillsammans med stigande oljepriser sänkte sentimentet. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average och S&P 500 ned 0,7 procent medan Nasdaq Composite tappade 0,5 procent. Råvarumarknaderna visade övervägande uppgångar under fredagen. Förnyad oro över att den eskalerande våldsspiralen i Libyen kan komma att sprida sig till andra oljeproducenter i Nordafrika och Mellanöstern fick råoljepriset att skjuta i höjden. Vid golvhandelns stängning på Nymex var WTI-oljan i första termin upp 2,38 dollar per fat till 104,29 dollar per fat. På ädelmetallmarknaden steg både guld och silver. Spotpriset på guld klättrade 11 dollar till strax över 1427 dollar per uns. ...

Älskade HM, vart går du?

iTrader har i dag bloggat och berömt Hennes & Mauritz. HM har blivit Sveriges folkaktie nummer ett! Varför har plötsligt alla analytiker blivit så arga på HM? Älskade HM, vart går du? Vad sägs om HM? 1) bomullspriset går upp. Men på modebloggar kan man se att köpare överlag är medvetna om det och det blir inget köpmotstånd om HM höjer priserna med tio procent. 2) Om vi går mot sämre tider blir försäljningen mindre. Andra säger tvärtom. Blir det lågkonjunktur så är det i billiga HM som det kommer att köpas. ...

Ett rikt liv nu - inte bara om 30 år

Jag har länge varit intresserad av rörelsen kring frivillig enkelhet (voluntary simplicity). Det är en möjlig väg till ett rikare, mer stilla liv med mindre negativ stress och konsumtion. Faktorer som inverkar positivt på mitt liv är bl.a: flera perioder av sammanhållen ledighet utspridd över hela året (gärna 6-8 veckor), möjlighet att vara spontanledig om jag känner mig sliten, vara i naturen och vandra och åka skidor, laga gourmetmat, läsa böcker, besöka restauranger eller museer nån gång ibland. Jag är även intresserad av att kunna ta längre perioder av sammanhållen ledighet på 3-12 månader flera gånger redan innan jag går i pension. Faktorer som påverkar mig negativt är: ha lite kontroll över planering av arbetsuppgifter och arbetstider, spendera timmar i bilköer, åka kommunalt och bo i ett dålig boende. För att kunna leva ett rikt liv måste man lära känna sig själv. ...

Teliasoneras styrelse - WTF!

Teliasonera hör till den skara aktier som “alla” har eller har haft. Orsaken är förstås att det en gång i tiden var två statliga bolag som såldes ut och sedan dess har det gemensamma Teliasonera varit rätt frikostigt med sina utdelningar. Visserligen fanns det en emission runt år 2000 som blev i högsta laget och finska aktieägare minns en del Sonera-börskurser på nivåer ca 10 ggr högre än dagens. Om man dock har varit långsiktig aktieägare och dessutom ökat på sitt innehav när det har bjudits till (nyemissioner) så har det blivit en rätt ok affär för de flesta. ...

VAD F*N ÄR EN BÖRS?!

Vad är börsen? Vad är börsen för er? Jag läste på di.se börssnack att folk längtar efter att börsen öppnar… Vad är det vi håller på med? Vad är det som får oss att vilja ”fly” vardagen/helgen? Många menar väl på att det är en handelsplats där säljare och köpare möts och gör upp om pris på en ”vara”. Men börsen av idag är inte riktigt en marknad i traditionell mening, för en av grundprinciperna med en marknad är ju att man möts på en plats och fokuserar och granskar själva varan. Torghandel kännetecknas av att man får precis så mycket information som man själv vill. Informationsflödet till varorna på börsen är dock tämligen begränsat, där tycks själva substansen väga lätt och snacket(framtida värde, köprekar osv) väga tyngre… Det får mig att tänka på att börsen bara är ett spel, där den som spelar bäst – vinner mest. Information tycks vara mindre värt. ...

Svenskarna och deras EU

I dag finns i Sven ska Dagbladet en debatt-artikel om hur farligt det är att äta Östersjöfisk. Det är förbjudet i hela EU att äta Östersjöfisk. Utom i Sverige och Finland som förhandlade fram ett undantag. Så i dag tillåter EU att Sverige och Finland förgiftar sitt folk. Jag har aldrig förstått varför regeringen Göran Person (s) var så angelägen om att Sverige skulle få¨ett undantag där. Alla vet hur farlig fisken är från Östersjön. ...

Rock Energy Inc - Lönsamhet

Det fokuseras ofta på reserver när man talar om oljebolag, det är naturligtvis betydelsefullt och är bland de viktigaste parametrarna. Något man många gånger glömmer är lönsamheten – netback som är vinsten per fat. Precis som i vilket annat företag är det lika viktigt i ett bolag som kränger olja - få upp oljan så billigt som möjligt, beckna den så dyrt som möjligt. Tungoljepriset i Kanada har varit överraskande stark i år. Rock är en av de få (jag har bara hittat 2) juniorer med exponering för tungolja. Beståndet är billigt på flera mätmetoder jämfört med sina jämnåriga. ...

2017-05-30 14:14 · imper