Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Portföljrapport februari 2011 + sova gott-faktorn tar överhanden

Kära kollegor och övrigt gott folk där ute! Jag säger det direkt: sova gott-faktorn med minskad stress och nervositet vinner över logiken och möjligheterna. Jag har under en tid haft börsposttraumatiska och börspsykångestsyndrom. Börsschizofrenin är också oroande stor just nu. Det är jobbigt när man upptäcker att man gör felaktiga beslut utifrån min risknivå och ”aktiepersonlighet”. Under månaden som gått har jag sålt de råvaruinriktade företagen Lundin Petrolium, Northland Resources, SSAB och Questerre (skönt att bli av med detta sorgebarn). BlackPearl finns dock kvar i portföljen, men jag sålde även Lundbergs. Detta får säkert flera av er läsare att tycka jag är alltför rädd och riskobenägen. Å andra sidan har jag lytt rådet att minska antalet bolag genom att inte köpa något nytt företag för pengarna; av de åtta återstående bolagen har jag lagt pengarna särskilt på BlackPearl och Tele2 men även Skanska och H&M. ...

QUESTERRE SLAKT 2

Vaknade upp för några minuter sedan och fick se ett fallande qec med runt 20%. Jag är helt vilsen om vad man ska göra nu. fånga den fallande kniven för tionde gången eller lägga ner allt som har med börsen att göra? Visst så ska man göra snesteg innan man blir rik, men detta snesteg är så jäkla onödigt och nu önskar man att man hade haft ericsson och volvo i portföljen ist. ...

Svagt negativ öppning

De amerikanska börserna noterade breda uppgångar under tisdagens handel. Sjunkande oljepris, nyheter om företagsförvärv samt positiva uttalanden från flertalet bolag drev uppgångarna. Vid stängning hade Dow Jones Industrial Average klättrat 1,0 procent medan S&P 500 stigit 0,9 procent och Nasdaq 0,7 procent. På råvarumarknaden återhämtade sig priset på råolja något efter att ha tappat tidigare under dagen. Vid golvhandelns stängning noterades WTI-oljan i första termin till 105,09 dollar, vilket motsvarar en nedgång på 0,35 dollar. Oljejätten Chevron steg med 0,7 procent medan Exxon Mobil backade 0,1 procent. Annars var oljebolagen gårdagens förlorare, där bland andra Chesapeake Energy backade 2,5 procent. ...

Starbreeze, insiders & tankar

Varför köper dekker, varför säljer fd. VDn, varför köper inte Nermark? *Frågorna är många och svaren kan säga endel om den närmsta framtiden. Att JK sålde av ser jag inte som något oroande. Han lämnar VD posten och vill gå vidare. Dock är det såklart inte något positivt i sig. *Tror inte han tror lika mycket idag som har trodde förr i tiden på royalties från Syndicate (ja, okej då vi nämner det som “redlime”). Vi som har följt bolaget en längre tid kan vi alla minnas hur positiv Johan K. var mellan raderna när “projekt redlime” kom på tal. Under det senaste året har lanseringen dröjt och iaf jag har inte fått några sådana liknande intryck av JK´s intervjuer. ...

1160 % avkastning på 9 månader - Slå det!

Hej alla glada kapitalister! För att vara lite “attention whore” och få fler att öppna upp ögonen för mitt skrivande, ville jag promota min rek (2010-06-21) att gå lång i silvret vid denna tidpunkt. Hade ni köpt CFD:er hade ni haft en 1160 % utveckling medräknat den negativa dollar utvecklingen som varit. Jag rekade även Q-Med som har ett bud lagt på sig i skrivande stund. Silverprisets utveckling 2010-06-21 18,76 $ (1 $ = 7,74 SEK) = 145,2024 ...

Cefour - Vin med potential

Jag vill börja med att säga att jag tycker de är roligt med alla som är så intresserade av börsen och att vi kan samlas här och dela med oss av det. Vi söker väl alla efter “kursraketen” som ska göra oss nöjda, men vi vet väl alla att om man väl träffat en så kan man inte sluta. Jag försöker att hålla koll på aktietorgets nya aktier som har bra affärsidéer och stor potential. ...

Biogaia - många fördelar -100% kvalitet

Fler och fler upptäcker Biogaia. Det är bra men det är inte för sent att hoppa på tåget. I dagsläget har aktien en hög värdering (sett till p/e) och den drabbas även negativt av den starka kronan. Trots detta är det fortsatt köpläge. Jag tror liksom Börsveckan tidigare i veckan att de snabbt kommer komma ikapp värderingen inte minst för att de är helt nya på de flesta marknaderna. De gör seriösa kliniska studier och riktar sin marknadsföring mot hälso-och sjukvårdspersonal (läkare och apotekare). I och med att de satsar mer och mer på att bygga sitt eget varumärke kommer de att bli starkare för varje år. Fördelen med att sälja OTC-produkter med eget varumärke är att de inte drabbas av patentutgångar eller att myndigheterna begränsar användningen. Här jämför jag givetvis med AstraZeneca, som dels har kommande patentutgångar samt kommer ha svårt att lansera nya receptbelagda läkemedel. De flesta länder har idag fokus på kostnadsbesparingar vilket innebär att man tvingar läkarna att förskriva generika. ...

Lugn inledning

Trots öppning i positiv riktning noterade de amerikanska börserna nedgångar under måndagens handel. Nyheter om företagsförvärv drev på gladde marknaden inledningsvis, men stigande oljepris dämpade sedermera sentimentet. Vid stängning hade Dow Jones Industrial Average backat 0,7 procent, S&P 500 sjönk 0,8 procent och Nasdaq Composite minskade 1,4 procent. Råoljan fortsatte stiga efter ökad oro över leveransstörningar i Libyen sedan striderna där intensifierats. Vid golvhandelns stängning var WTI-oljan upp 1,02 dollar per fat till 105,44 dollar per fat. Oljejättarna Chevron och Exxon sjönk dock med 0,7 procent respektive 0,4 procent. ...

CLS - Tänk om...

Jag sitter och läser om CLS befintliga patent och patentansökan. Att bekämpa tumörer genom att värma upp dem på olika sätt är, som bekant, inget nytt. Det som är spännande med CLS är ju temeraturintervallet som dödar cancercellerna men inte antigenerna som i sin tur kan hjälpa kroppen att bekämpa metastaser i andra delar av kroppen. Tänk om man kunde patentera det specifika temperaturintervallet!!! Jag vet att jag tidigare läst att det fanns något bolag (tror det var i staterna) som hade lyckats patentera ett temperaturintervall för medicinskbehandling. CLS kan ju, av förståeliga skäl, inte patentera uppvärmning av tumörer i stort. Är de någon som vet om de har försökt, eller har för avsikt att försöka skydda just detta specifika temeraturintervall med patent? Det skulle i så fall ge ett bra skydd för produkten. ...

Klick data, EV/EBIT 3, LÖJLIGT

Klick data släppte sin Q3 redogörelse förra veckan och läget ser riktigt trevligt ut. Det är alltså ingen riktigt rapport utan några korta rader siffror. Under Q3 ökade omsättning med 13 % till 4,3 MSEK (3,8 MSEK), egentligen inte så oväntat med tanke på den ökande orderingången man har rapporterat under H1, men skönt att se eftersom tillväxten faktiskt sjönk första halvåret måttligt med -2 %. Marginalexpansionen fortsätter så som jag resonerat i tidigare analys i takt med stigande omsättning och nådde finfina 36 % (33 %). ...