Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Hur går man från knegare till investerare?

Jag är inte bra på speciellt många saker. Men jag har ett huvud för att spara pengar, något som knappast har med intelligens att göra. Det finns i huvudsak fyra sätt att generera inkomster: 1.) som anställd 2.) som egenföretare 3.) som företagare och 4.) som investerare. Det finns olika fördelar och nackdelar med respektive angrepssätt. 1.) Anställd. Här ligger fokus på trygghet och bra villkor. Nackdelar: får normalt betala hög skatt och få möjligheter till avdrag. 2.) Egenföretagare. Möjlighet till bättre skatteplanering och högre förtjänst. Nackdel: låg trygghet. 3.) Företagare. Andra kan arbeta åt dig och tjäna pengar åt dig. Nackdelar: kräver bra affärsidé, affärssinne och tålamod. 4.) Investerare. Pengarna kan arbeta åt dig, betalar låg skatt. Nackdel: kräver kapital och tålamod. ...

iPad2 - Redeye står i kön, uppdaterad

Efter två timmar i kön och 102 personer före, kom vi tillslut in i affären. Folk apploderade och skrek. Dock så blev vår upplevelse ett…… FIASKO!!! Den olåsta versionen med 16Gb var slut….sorry Tomas! Dock så kunde vi snabbt testa den ny versionen och vid en första utvärdering så kändes den något snabbare än den gamla. Dessutom var den supertunn…nästan för tunn (kan den vara för tunn??) Ja, ja….vi får hoppas att de får in några nya v2:or innan vi åker hem på torsdag. ...

Teknisk analys av JAYS AB.

Hej! Återigen är det snart dags för en uppgång i JAYS AB. Nyhetstelegrammen avlöser varandra nära de olika månadsskiftena. Ett nytt test av JAYS lurar figurerar nu i en stor tidning riktad till användare av Apples produkter. A-Jays-Four får återigen höga betyg(4/5)! Inte minst vill jag hänvisa till min graf som bifogas nedan. Dags för 22kr och mer vid månadsskiftet? IPAD2 skall släppas här i Sverige den 25 mars.

Fredagsbörs öppnar i moll

De amerikanska börserna noterade breda nedgångar under torsdagen. Negativ makrostatistik tillsammans med Moodys sänkta kreditbetyg för Spanien försvagade sentimentet. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average, S&P 500 och Nasdaq Composite ned 1,9 procent. Handeln på råvarumarknaderna var slagig under gårdagen. Oljepriset föll under förmiddagen, men vände upp efter att rykten spridits om att demonstrationer i Saudiarabien slagits ned med våld. Vid golvhandelns stängning på Nymex var WTI-oljan i första termin ned 1,71 dollar per fat till 102,67 dollar per fat. ...

Eurocine Vaccines - Uppföljning & Köprek!

Den 6/1-2011 rekommenderade jag köp av Eurocine Vaccines och med detta inlägg vill jag följa upp mitt eget skrivande och ge en uppdatering av läget. Ni hittar inlägget här: www.redeye.se/aktiebloggen/eurocine-vaccines/eurocine-vaccines-ljuset-i-tunneln-ar-nara Kursen då var ca 26kr och det fanns flera indikationer på att aktien skulle kliva in i en stigande trend tack vare ett extremt starkt fundamentalt läge. Vad som hänt sedan dess är följande: Den nyligen avslutade företrädesemissionen tecknades till 252% och bolaget drygar ut sin kassa med ca 21MSEK. Aktien har stigit och toppade här om dagen på 49,80kr. En kompletterande effektstudie i iller startades runt nyår, möjligtvis i December och har nu pågått ca 2-3mån. Denna studie genomförs tillsammans med en potentiellt framtida partner som också levererat den antigen som används i studien. Mycket pekar på att ett positivt resultat kommer leda till ett snabbt licensavtal. BTA har under veckan omvandlas till aktier och detta har enligt beräkning bidragit till viss rekyl eftersom vissa helt enkelt är nöjda med en nästan 100%:ig uppgång. Det som jag ser som positivt är att nedåtrekylen har skett under mycket låg omsättning i förhållande till den långvariga uppgången. Aktien stängde idag på 43,90kr och jag är övertygad om att vi nu har ett fint köpläge i aktien. Ett mycket starkt nyhetsflöde är att vänta från bolaget och det fundamentala läget motiverar köp så det skriker om det: ...

Mitt resultat på portföljen och hyllningen till en hjälte.

Hej! Kom på mig själv i allt mitt LUMI -bloggande att jag glömt skriva ut värdet på min portfölj, vilket jag tidigare indikerat att jag har haft för avsikt att göra. Här kommer lite siffror… 2011-02-22 Innehav: Lundin Mining 100% Portföljvärde: 106.957,89 SEK (105 817,20SEK; kl 17:30) Min genomsnittskurs för det nuvarande innehavet: 45,73kr 2011-03-10 Innehav: Lundin Mining 100% Portföljvärde: 115.767,90 SEK kl 12:50 Jag började året med totalt 102.653,06 SEK och har inte gjort några insättningar i år, även om det var tänkt att jag skulle investera lite mer i LUMI med denna månads lön. Det blev istället en surfmobil vilket var nödvändig för att hålla koll på kurserna(eller inte…). ...

G5 vinnare när Ipad2 släpps imorgon

lnledning: För ungefär ett år sedan släpptes första generationens Ipad. Den såldes då i 1 miljon exemplar de första 28 dagarna. Imorgon den 11 mars släpps Ipad2 i USA och den förväntas sälja i 5,5 miljoner exemplar redan till helgen enligt analytiker på investmentbanken Piper jeffrey (se länk 1 och 2). Den 25:e denna månad släpps Ipad2 i resten av världen. G5 Entertainment kommer vara en av de stora vinnarna på denna händelse. Företagets spel är speciellt anpassade för just Ipad och försäljningen kommer med största sannolikhet att skjuta i höjden . ...

Sur inledning

Börserna i USA pressades utav våldet i Libyen och stängde ned under onsdagen. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average oförändrad medan det breda S&P 500 stängde kring minus 0,1 procent och Nasdaq Composite kring minus 0,5 procent. Råvarumarknaderna visade blandade rörelser på onsdagen. Brentoljan noterades upp efter att oroligheterna och striderna i Libyen tagit ny kraft. Däremot noterades priset på WTI-oljan ner efter att statistik från det amerikanska energidepartementet över de veckovisa oljelagren visade på ökande lager av WTI-olja med 2,5 miljoner fat. Vid stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja i första termin 104,38 dollar per fat, vilket var en nedgång med 0,64 dollar per fat jämfört med tisdagens nivåer. Basmetallerna visade breda nedgångar medan ädelmetallerna steg. ...

CLS - Enormt köptillfälle. Försäljning 2011!

Förtydligande, rapport positiv för CLS Det är otroligt vad många försöker vränga saker och ting till CLS nackdel. så här ligger det till: 1. CLS får själva CE-märka sin utrustning, detta har bolaget certifierat sig för. 2. Efter att man CE-märkt utrustningen så ÄR det fritt fram att marknadsföra och sälja behandlingar med denna metod inom EU. 3. Rapporten som någon la ut idag handlar om en metod som kallas för LITT - “Laser interstitial thermal therapy” CLS behandlingsmetod kallas för ILT och står för “Immunostimulating Laser Thermotherapy”. Detta är 2 olika metoder och skall inte blandas ihop. LITT använder generellt högre temperatur och tar död på vävnader runt tumören, CLS metod dödar bara tumören sakta och kontrollerat vid ca 48 grader Celsius, det är då man får sin unika respons från immunförsvaret med denna metod. Ingen annan gör detta idag. ...

Lundin Minings vapen: Mer USD kontant i kassan.

Hej! Här kommer mer tankar och spekulationer: Bolagsstämman som var ämnad för sammanslagningen med InMet Mining är nu alltså uppskjuten ett par veckor till ungefär slutet av månaden(ich). Som ett svar på det har börsen sänkt kursen ett par dagar i följd. Nu finns plötsligt mer tid för stora som små att spekulera. De stora aktörerna kan först jobba för att sänka kursen och sedan köpa mer när den går upp(vilket de gjorde före Q4-rapporten?). ...