Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Ett kallt handlande i kristider.

Börserna har nu runt om i världen fallit på grund av den katastrof som drabbat Japan. Tusentals med människor har omkommit. Verkligheten påverkar den fiktiva världen där vi alla på forumet älskar att vara, börsen. För börsen får man väl säga är lite av en fiktion. Det är en plats som vi skapat i syfte att köpa och sälja av varandra. Hur påverkas då denna alternativa verklighet av världens oro? Den påverkas så klart. Jag har tidigare skrivit om hur börsen är ett flockdjur, och hur den kan liknas som en neurotisk patient utan världsförankring. ...

Japaner, japaner, japaner, överallt japaner ..

Sven Jerrings klassiska radioreferat från OS i Berlin 1936 där Sverige fick stryk av Japan i fotboll med 3-2..Nya Dagliga Allehanda skrev innan matchen : “Slår vi inte dessa snedögda halvapor med åtminstone 10-0 är vi inte längre ett kulturfolk”. En svensk tidnings uppfattning om Japaner som halvapor på 1930-talet.. Nu har Japanerna åter igen skrämt slag på oss " kulturfolk" i väst med jordbävningar följt av en förödande Tsunami..Denna gången var det ju inte Japanernas fel, utan moder jord som jäklas med Japanerna..Börserna rämnar och sveper med sig kurserna likt en tsunami..Varför blir det så ? Rädsla ? Oro ? En ryggmärgsreflex som sällan blir bra..Börsens psykologi är något investerarna och du som småsparare måste jobba med..Mr Market måste hållas stången..Att det som händer i Japan skulle ha en så förödande effekt på global och svensk ekonomi, som börsfallet tidigare i veckan antydde, är en kraftig felreaktion..Det som händer med Usa:s och utvecklingsländernas ekonomier är mycket viktigare för svensk ekonomi.. ...

Inledning kring nollan

New York börserna fortsatte ned under onsdagen efter fortsatt oro för utvecklingen vid kärnkraftverket i Fukushima. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average och S&P 500 ned 2,0 procent. Nasdaq Composite noterades ned 1,9 procent. Råvarumarknaderna föll kraftigt under onsdagseftermiddagen efter uttalandet från EU:s energikommissionär Günter Öttinger som sa att situationen i Fukushima i praktiken är helt utom kontroll. Oljepriset lyckades däremot stå emot och priset på råolja steg. Vid stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja i första termin upp 1,14 dollar per fat till 98,32 dollar per fat. Bland oljejättarna noterades Chevron ned 1,7 procent och Exxon stängde på minus 2,6 procent. ...

Eurocine - När inser marknaden vad som är på gång? Avtal mycket nära!

Bakgrund - Resultat med Immunose™ FLU Eurocine har i FAS I/II-studien för Immunose™ FLU redovisat följande mycket positiva resultat: •Proof-of-concept i människa för detta influensavaccin. •Proof-of-concept i människa för den patenterade teknologin. •God säkerhet, ingen avbröt pga biverkningar. Endast lindriga biverkningar. •Ökad mängd antikroppar i slemhinna (ökat immunologiskt skydd). •Uppnådde EMAs HAI-krav för godkännande efter två doser. (skydd i blodet). •Positivt resultat på mätning av viktiga T-celler. •Indikation på korsimmunitet, dvs att vaccinet skyddar mot flera stammar än de som ingår i det använda antigenet. Detta indikerar på att detta kan vara ett pandemivaccin som kan användas år efter år då det väntas skydda mot många influensatyper. Detta är en av de mycket stora fördelarna med nasal vaccinering. ...

Det är över nu...

Det är över nu, men jag kommer ihåg alla dagar med dig. Ja Warren is back!! Med besked….. Senast rekkade jag silver och vill alla minns hur det gick..Succe! Tror jag rekkade det i början på januari om jag minns rätt.. Jag har å andra sidan inköpskurser från 28,30 och upp till 30 drygt..Så när dessa pullbacks kommer så drabbas jag givetvis, men det blir ingen panik. Jag har inte sålt av någonting av mitt innehav under de senaste dagarna. Finns ingen anledning till det. ...

Talvivaara pendlar runt 6.0 EUR

Ligger med köpfingret redo på fram för allt Talvivaara, men hur ligger dom till med produktionen, och kassan för att effektivisera upp till produktionsmålen. Vilka risker och triggers kan man förutse. Kan drygt 5.0 EUR bli kurslägsta. Har även en OBS-post i NAUR, men där väntar jag nog ett tag med att öka,ref. Talv. så är det nog många upp och ner innan kvarnen snurrar. MVH Sailor2

Rensning pågår i Eniro och Nokia kommer tillbaka.

Eniro bolaget som är nog mest känd för att man kan söka på olika adresser och färdbeskrivningar. Aktiekursen har tappat 10% bara under 2011. Visst det finns förklaringar. Men samtidigt inte. Förklaringarna är ju att det är skuldtyngt bolag. Men det kommer att komma nytt folk och rensar upp detta bolag. Idag meddelar bolaget om att dem skall röra om i Styrelsen. 1 Styrelsemedlem mindre vilket borde ge besparingar. Från 7 stycken till nu 6. Ledningen har ett tungt och stort kort i Lars-Johan Jarnheimer från Tele2/Comviq. Han har lyckats med att ta upp konkurrensen med bolag som TeliaSonera,Telenor 3 med mera så varför skulle han inte lyckas med Eniro. Eniro känns som en klar kursvinnare 2011. Det gäller bara att få upp förtroendet till marknaden att Eniro är ett bolag som kommer att lyckas kämpa mot sina konkurrenter och att annonsmarknaden får fart. ...

Inledning i moll

De amerikanska börserna backade under tisdagen. Index handlades i negativt territorium under hela dagen, men en liten förbättring av sentimentet under kvällen begränsade nedgångarna. Oron kring de ekonomiska effekterna av situationen i Japan tyngde handeln. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average ned 1,2 procent, S&P 500 sjönk 1,1 procent medan Nasdaq Composite backade 1,3 procent. Även råvarumarknaderna noterade breda nedgångar under tisdagen. Oljan, bas- och ädelmetallerna sjönk över hela linjen. Vid golvhandelns stängning på Nymex var WTI-oljan i första termin ned 3,61 dollar per fat till 97,58 dollar per fat. Spotpriset på guld backade 2,0 procent - eller cirka 30 dollar per uns - till strax under 1398 dollar per uns. De båda oljejättarna Chevron och Exxon drog åt olika håll. Exxon var ned 1,2 procent medan Chevron steg 0,4 procent. ...

Sensodetect - Avtal med världens... Del 2

* Fördelen med det är att SensoDetect är så trygga i vetskapen att produkten kommer slå igenom att man inte behöver göda kursen kortsiktigt. * Nackdelen är att vi som är vetgiriga, och gillar mycket information, inte blir helt tillfredsställda. Så då får man ta saken i egna händer och söka reda på lite mer information själv. I en halvårsrapport skrev bolaget “Bolaget fick sin första beställning avseende undersökning av farmakologisk substans verkan i centrala nervsystemet”. ...

Värmlands Finans - Nu ännu snurrigare!

**_“Johan Stenberg har i dag meddelat att han på egen begäran, på grund av tidsbrist avgår som styrelseledamot i Värmlands Finans Sverige AB (publ). Johan Stenberg kvarstår som en av Värmlands Finans större aktieägare och ser fram emot att följa bolagets fortsatta positiva utveckling. Glenn Renhult, koncernchef Värmlands Finans Sverige AB (publ) “_** Okej Johan Stenberg avgår på grund av tidsbrist….. Hmmm tillåt mig tvivla stark på att det är tidsbrist som är den verkliga orsaken. ...