Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Zinzino - Guldägg på aktietorget?

Om Zinzino: Zinzino AB (publ.) är ett av de ledande direktförsäljningsbolagen, representerat i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Litauen och Estland med huvudkontoret i Göteborg, Sverige. Bolagets produktutbud marknadsförs under varumärket ”Zinzino” och består av ett hemcafékoncept med espressomaskiner, kaffepods och tillbehör. Direktförsäljning Observera att bolagets redovisning inte är den mest detaljerade och att historiken är kort. Självklart är en rabatt befogad. Börsvärdet ligger på ca 45m sek. Kassan är så stor som 12,2m till följd av notering och förändring av rörelsekapital under 2010. Bolaget har i stort sett inga räntebäranade skulder. ...

Swing it magistern

Fick så att säga tidigarelägga min swingtrade i Enquest då det plötsligt blev rea på BlackPearl..Mycket tidigare än jag hade planerat p.g.a händelserna i Japan..Paniken låg på lut, och som vanligt så sålde många småsparare av sina BlackPearl på bottennivåer..Det vara bara att köpa på sig igen, billigt.. Vinsten i Enquestswingen blev 0,6 sek x 15K = 9K i nettovinst..Helt OK på en kort swingtrade.. Stoppar rök i vanlig ordning och AVA var stor nettosäljare då aktien pendlade runt 36-39 sek..Nu är portföljen åter fullproppad med BlackPearl..37,20 sek betalt vid återköpet..Ingenting har förändrats i caset, tvärtom..Det oerhört starka oljepriset spelar BlackPearl rakt i händerna..Om oljepriset håller sig runt 100 Usd/fat under hela året och en bit in i 2012,så kanske pengarna från kassaflödet räcker till fortsatt utbyggnad av kärnfälten under 2012, utan att dom behöver ta in ytterligare medel..Idag räknar man med att capex täcks till 60% av kassaflödet..Nåja ok, möjligen en mindre private placement 2012 då då ;) 20-25 musd..Sedan springer vi i mål av egen kraft.. ...

Veckoavslutning i dur

De amerikanska börserna noterade breda uppgångar under torsdagen. Positiva indikationer rörande arbetet vid det havererade japanska kärnkraftverket tillsammans med omröstningen i FN:s säkerhetsråd om interventioner mot Libyen gav stöd och lyfte index. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 1,4 procent, S&P 500 klättrade 1,3 procent medan Nasdaq Composite steg 0,7 procent. Råvarumarknaderna drog åt olika håll under torsdagen. Priset på råolja steg sedan libysk militär hotat att anfalla både såväl fartyg som flygtransporter i Medelhavet vid utländsk inblandning i konflikten i landet. Vid golvhandelns stängning på Nymex var WTI-oljan i första termin upp 3,47 dollar per fat till 101,45 dollar per fat. Samtidigt sjönk basmetallerna tillbaka något medan ädelmetallerna handlades i sidled. ...

NeuroVive och Tamerlane - några nyheter

1. NeuroVives cyklosporin-A-preparat CicloMulsion som ska prövas för reperfusionskada efter hjärtinfarkt i Michel Ovizes stora studie som startar inom kort har fått en ny bekräftelse på att preparatet kan vara verksamt via en färsk studie http://eurheartj.oxfordjournals.org/content/early/2011/02/28/eurheartj.ehr041.abstract Den visar i en human modell av reperfusionskada att cyklosporin-A har signifikant positiv effekt och minskar skadan vilket bekräftar framgångschanserna för CycloMulsion för denna indikation som har royaltypotential i miljardklassen. 2. Jag har tipsat NeuroVive om en ny intressant möjlighet för deras preparat att medverka i en helt annan framtida fas 3-studie. Om nämligen denna studie ...

Svenska Handelsbanken A på min lista

SHB A kanske kan studsa uppåt från 200kr då det skapades en möjlig trigger idag. Nedgången från i början av året från runt 225 ser också ut att ha stannat av om man tittar på MACD (12.26.9). Triggern idag är att aktien stängde över gårdagens högsta med hyfsad volym på runt 15ma (1.84 miljoner aktier). Det är allt jag hinner med nu, Lycka till med affärerna, TraderDave

En försäkring mot Gadaffi och nuklear strålning

Vi vet som vanligt inte om börsen ska gå upp eller ner eller rör sig i sidoläge de kommande månaderna. Ingen kan veta det. Men i och med tsumamin, ett brinnande kärnkraftverk i Japan och ett osäkert läge i Nordafrika har riskerna ökat betydligt för en nedgång. Det fanns tider där jag satt förlamat och tittade på hur min depåns värde sjönk, när det var kris och börsnedgång. Crashen 1987, IT bubblan 2000, och 9/11 gjorde jag inget åt och finanskrisen 2008 var jag tack och lov inte investerad i aktier. Det man glömmer lätt bort är att det går att tjäna pengar även på en nedåtgående marknad – säljwarranter, blankning, säljoptioner bl. a. Den offensive investorn kan i sådana osäkra tider sälja av sina aktier och satsa mycket pengar på sådana säljinstrument. Och visst kan man tjäna mycket pengar med dem, om man tajmar rätt, vilket är svårt. Den passiva säljer av hela sitt innehav och sitter on the sideline eller behåller sina aktier. ...

Vem tjänade mest?

Hej! Om det är något jag lärt mig under min korta karriär på börsen så är det att aktivitet lönar sig. Inaktivitet lönar sig i längden om man är tillräckligt diversifierad eftersom att börsen i längden ökar i värde. Men det är inget nytt. Just nu evakuerar flera länder sina medborgare från Japan. USA och Frankrike flyger ut dem per omgående. Svenska UD avvaktar. Jag minns fortfarande Thailand även om det börjar bli ett tag sedan nu. Hur vissa länders presidenter skickade flygplan för att evakuera sina medborgare omedelbart medans vi försökte reda ut vem som var julledig trots att en riksdagsledamot har lön 365 dagar per år. ...

Teknisk Analys av aktier på kandidatlistan

Jaha, då var det dags för mitt första inlägg på Redeye Community, det som är bra är att jag redan vet precis vad jag ska skriva om, kortsiktig CFD handel och inget annat. Jag är inte den typen som tror på långsiktiga aktieinvesteringar, seriöst, jag har förlorat mest pengar på mina sk aktieinvesterignar än på allt annat jag har test på börsen, och det är en del. Jag har handlat med FX spot, FX optioner, akiteoptioner, indexoptioner, futures, warranter och CFDs. Jag har även blankat vanliga aktier och utfärdat aktieoptioner genom att skapa diverse spreads. Trots allt detta “risktagande” så har jag förlorat mest pengar då jag försökte vara långsiktig som det heter. Jag är inte här för att tala negativt om långsiktigt sparande, allt jag menar är att det inte verkar passa mig. ...

G5 Analys

Notera gjord 18feb, innan bokslut. För göra en snabb förändring så höjer jag mitt VPA till 2.4(2.2). 23.3/2.4=PE9.7. Jag anser PE18 är rättvist (axier verkade hålla med…). Så uppsida drygt 85% 1års sikt. Kommer med stor sannolikhet höjas tack vare android. Men omöjligt att avögra hur mycket det skulle påverka resultatet. Kanske vi inte ens ser resultatet förens i q1 2012. Vill också säga att jag inte har med GLU mobile som peers då det har varit svårt att jämföra dem då de går med förlust och väntar först 2012 att vända till vinst. Kan säga ett ord om de: SKYHÖGT värderat i jämförelse. Kan hända att några sifforna är ändrade(ser jag) efter den 18feb. Iallafall det intressanta är tillväxt partiet. ...

Trading Scenarios Track Record Februari: Svag börsutveckling tyngde

Efter en stark inledning på året och en hyfsad utveckling i januari gick det desto trögare i februari. I och med att det var rapportperiod höll vi naturligt en något lägre exponering än normalt i portföljen i början av månaden. Då OMXS30-index nådde ned till den horisontella stödnivån vid 1120 punkter, som även bekräftades av stigande trendlinje, valde vi att öka exponeringen i portföljen. Initialt var detta rätt då en uppgång följde. Glädjen blev dock kortvarig och börsen vände ned igen vilket ledde till ett genombrott av stödet vid 1120-punktersnivån. ...