Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Microsoft - ett värdebolag!

Hej, Jag tycker Microsoft ser ut som en intressant kandidat för värdeinvestering. Om vi börjar att titta på bolagets verksamhet så har man två stora kassakor. Det ena är Office-produkterna och den andra operativsystemen. Dessa två är högmarginalaffärerna där Microsofts marknadsandelar bara kan gå nedåt. Utöver detta försöker man slå sig in på marknaden för sök och mobiler t.ex., men det går trögt. Man har svårt att få fram nya affärsområden med samma höga marginaler. ...

CLS - Uppvärdering inledd, flera positiva triggers att vänta.

Uppmärksamheten ökar Det är nu som den riktigt intressanta perioden för CLS inleds. Bolaget arbetar just nu med lanseringen av deras ILT-metod och marknadsföringsperioden blir mycket intressant att följa. Hans Von Celsing som varit VVD för Elekta och nu äger över 18 % av CLS blir mer och mer involverad i bolaget och kommer att vara en mycket viktig faktor i marknadsföringen, tack vare sitt mycket stora internationella kontaktnät. Försäljning inleds under 2011, planen ligger fast. Det har CLS bekräftat så sent som i förra veckan, ingen mer studie behövs för att försäljningen skall komma igång! ...

Svag inledning

De amerikanska börserna noterade svaga nedgångar under tisdagen. Handeln präglades av försiktig återhållsamhet efter måndagens uppgångar och brist på vägledande nyheter om utvecklingen i Libyen och Japan. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average ned 0,2 procent, S&P 500 minskade 0,4 procent medan Nasdaq Composite sjönk 0,3 procent. Råvarumarknaderna drog åt olika håll under gårdagen. Fortsatt oro över utvecklingen i Mellanöstern pressade upp råoljepriset. Vid golvhandelns stängning på Nymex visade WTI-oljan i första termin en uppgång på 1,67 dollar per fat till 104,00 dollar per fat. Samtidigt backade guldet. Spotpriset på guld var ned 1,05 dollar per uns till 1426,65 dollar per uns. ...

Lundin Minings styrelse avböjer Equinox bud

Ännu en rapport från “Fyren i dimman”. Det blev nu klart att Equinox bud på LUMI inte kommer att höjas från de 8,10 kanadensiska dollar (CAD) som tidigare angetts. Budet ligger fast och gäller fram till och med den 14 april. Inom kort kommer vi aktieägare att få ta ställning till budet, sälja för kontanter och/eller aktier i Equinox, helst 50:50 aktier och pengar om Equinox får välja. I ett cirkulär daterat den 20 mars klargör LUMIs styrelse varför vi aktieägare inte skall sälja våra aktier till Equinox. ...

Tre nya på kandidatlistan idag

Det var en lugn handel idag då OMXS30 pendlade mellan 1100 - 1110, resultatet blev en doji i prisgrafen, vilket indikerar osäkerhet om uppgången från förra veckan ska fortsätta eller inte. Kanske började handlare att ta hem vinster idag? Ungefär samma mönster ser vi i USA då S&P 500 handlas strax under 1300, troligtvis samma tankegång där också, dvs handlare tar hem vinster. Tittar man på dagsgrafen för S&P 500 så har 20ma just nu vänt ner under 50ma, sist 20ma < 50ma var i september 2010, då skedde det en crossover som resulterade i en rörelse uppåt från runt 1110 till 1340 som högst i februari i år. Inte för att jag enbart följer moving averages, men det kan vara bra att ha i åtanke. Index behöver inte gå ner från denna nivå men den kan börja röra sig i sidled tills vi får en av marknaden värdig “direktions” trigger. En titt på Blommberg kalendern visar att vi har några sjärnmärkta nyheter som kommer denna vecka. Tidigast imorgon har vi “New Home Sales” men även EIA petroleum status rapport släpps och med tanke på oljans starka uppgång så kan den rapporten ha en något större påverkan på marknaden. Låt mig avsluta S&P 500 diskutionen med följande, titta på veckografen, förra veckan fick vi en spike vid 1250 (eller 1149.05), just nu tror jag att 20ma på veckobasis och 1250 följs av marknaden. När det gäller OMXS30 så har 50ma på veckobasis samma funktion, just nu befinner den sig på 1080, som lägst i förra veckan hamnade vi på 1040. ...

Mina flummerier

Såg att Remium skall börja följa SJR lite närmare (www.introduce.se). Positivt för bolaget att det får lite mer uppmärksamhet (även om man säkert betalar en slant för det). Ser att prognosen (Remiums) för omsättningen ligger på samma nivå som undertecknad. Dock har jag lite större förhoppningar när det gäller den sista raden, men samtidigt är det ju desto roligare att bli positivt överraskad. Min målkurs på 75 kr håller jag fast vid - nej jag har inte cashat in ännu. ...

2017-05-30 14:16 · henk

ABB exit

Jaha, då var det dags att gå ur ABB imorse, jag lyckades komma ur till ett pris om 149.1 (bid), jag borde dock ha följt min första tanke (eller känsla, eller intuition), dvs jag borde ha sålt av på 150 då bid var på den nivån igår vid stängning. 150 kan bli en jobbig nivå för ABB att ta sig över, jag har sett det förr, detta syns också på det stöd som nivån utgjorde under dryga 3 månader (från slutet av december 2010 till mitten av mars 2011, stöd blir motstånd). Ibland, eller många gånger faktiskt, räcker det med att titta på en graf och bilda sig en snabb uppfattning. Men men, jag kommer inte att bli ledsen för att jag har gjort en vinst, ...

Topotarget – Belinostat will be used off-label for CUP in the US

Off-label use of drugs is not prohibited and originates from the idea that physicians should, based on their professional experience, be allowed to prescribe drugs not yet approved with the intention-to-treat. In the US, the requirement for off-label use of drugs is that the drug is on the market, i.e. approved by the FDA for some other indications (mainly due to safety reasons). Also, the law prohibits companies to promote off-label use. Anyway, the off-label use is widely practised and there are no reasons to believe that this will change in the nearest future. ...

Elektronikgruppen - tankar

Elektronikgruppen: E-Gruppen - Gjord för drygt 10dagar sedan: - VD drygt 27% med senast köp 2011-03-04 - Sencykliska - VPA i Q4 2.65 - Högsta omsättning någonsin för ett enskilt kvartal. 269 miljoner kronor (178). Justerat för förvärv och avyttringar ökade omsättningen med 45 procent. - För helåret blev resultatet efter skatt 17,2 miljoner kronor (-67,6) - BV räknar med 15 % tillväxt vilket verkar extremt lågt satt… Och VPA på 4.5 - Bolaget borde vara värdet till åtminstone PE 10. - PEG på 0,5 (33/4.5 = 7.33 / 15 ) ...

Sidledes inledning

New York-börserna noterade breda uppgångar under veckans första handelsdag. Positiva tecken från Japan samt nyheter om en storaffär inom den amerikanska telekombranschen drev på uppgången. Vid stängning hade såväl Dow Jones Industrial Average som det bredare S&P 500 klättrat 1,5 procent medan Nasdaq hade stigit 1,8 procent. På råvarumarknaden steg priset på råolja under måndagen till följd av FN-koallitionens attacker under helgen mot den libyska regimens militära infrastruktur. Vid Nymex stängning noterades WTI-oljan i första termin upp på 1,03 dollar per fat till 102,10 dollar per fat. Oljejättarna Chevron och Exxon Mobil gynnades av prisstegringen och avancerade 2,32 procent respektive 2,5 procent. ...