Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Ni kommer skratta åt mig

Med risk för att ni nu kommer skratta åt mig och att jag nu utses till bloggosfärens mest omoderna, teknikovänliga, skribent, låt mig avslöja vilken mobiltelefon jag har och använder mig av… En marinblå Ericsson R310s a.k.a. Hajfenan! Jag minns inte längre vad jag betalade för den eller exakt när jag köpte den. Däremot så är jag ganska säker på att den har nästan 10 år på nacken, och vet ni vad? Den fungerar lika bra nu som förr. Visserligen har den avsevärt mer repor i plasthöljet än då den var ny, men funktionaliteten har ej drabbats för det. ...

Vem regiserar aktiernas upp och nedgång

Jag har själv aktier i HM men ej i Black Pearl. Men dessa två aktier har följt likartat mönster i vinter. HM är ju företaget som gjort sin ägarfamilj till en av världens rikaste. Akten låg på topp i vintras och framtidsutsikerna tyckes ljusa. Så har vi sett en nedgång med femtio kronor på kort tid. Nu kom förra veckan Affärsvärlden med köprekommendation och SEB gick ut till sina kunder med samma upmaning. Plötsligt är aktien på väg upp har stigit med 15 kronor på en vecka. ...

Börsen öppnar uppåt

Börserna i USA pressades i inledningen utav onsdagens handel av bostadsförsäljningssiffror som presenterades sämre än förväntat men New York-börserna återhämtade sig under kvällen. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 0,6 procent medan det breda S&P 500 stängde upp 0,3 procent. Tekniktunga Nasdaq Composite avancerade 0,5 procent. Priset på råolja sjönk tillbaka något under onsdagskvällen efter en tidigare stigning under eftermiddagen. Vid golvhandelns stängnin på Nymex kostade ett fat WTI-olja i första termin 105,60 dollar per fat vilket motsvarar en uppgång på 0,63 dollar per fat. Hög osäkerhet på marknaden leder till en hög volatilitet i oljepriset för tillfället. Bland oljejättarna steg Chevron med 0,2 procent medan Exxon noterades kring oförändrade nivåer. Vidare noteras att silverpriset igår nådde 31-årshögsta efter att ha stigit under onsdagen. Silverpriset ligger just nu på 37,33 dollar per uns. ...

FÖRBANNAD...

Gick ur Eurocine, mitt nyaste innehav, i dag med 17% minus. Det positiva i misären var att jag inte hunnit köpa på mig så mycket aktier utan endast en liten post på 500 aktier hade gått igenom i slutet på förra veckan. Jag sålde av den i samband med pressmeddelandet. Det som irriterar mig är inte ca 3000 Sek minus. Det struntar jag fullständigt i. Det som gör mig förbannad är att jag inte gjort min läxa ordentligt. Jag har i tidigare bloggar poängterat vikten av en kompetent ledning som håller tidsramar och mål. I Eurocine fanns ( om jag kollat fakta själv ) en rad tecken på brister i ledningen som jag borde ha uppmärksammat. Dessa missade jag i mina efterforskningar. Anledning? Jag var lat och kollade inte fakta ordentligt utan lyssnade på personer som jag uppfattade som mycket väl insatta i Eurocine. ...

Totalras i portföljen

Ni som följer EUCI vet antagligen vad som har hänt. Vi fick ett pressmeddelande som innehöll information om försening av det avtal som bolagt arbetar med att få tecknat. Detta beror enligt Hans Arvidsson på att den pågående illerstudien inte har fortgått som planerat. Hans är dock noga med att poängtera att orsakerna som fördröjt studien nu är åtgärdade och att vi fortfarande väntar på ett resultat. Enligt mig är dagens ras en enorm överreaktion från marknadens sida. I nuläget har ingenting egentligen förändrats. Men många sparare, bl a jag, hade nog hoppats och trott på ett rejält rally inför sommaren och detta blev givetvis en stor besvikelse för alla som investerat. ...

Redeye Investor Forum-del 3

Neurovive presenteras av vd Mikael Brönnegård. Han inleder med att stämma av om alla orkar med en till presentation, mörkret har lagt sig utanför. Mikael har följt bolaget i tio år och nu som vd ett drygt år tillbaka. Fokus är på akuta hjärnskador. Min bakgrund är som narkosläkare i Huddinge, redan då var det frusterande, det fanns inga läkemedel att ta till vid dessa situationer. Inget har förbättrats, det saknas fortsatt läkemedel. Det vill vi ändra på. ...

Redeye Investor Forum-del 2

Dags för Topotarget som presenteras av forskningschef Lars Damstrup. Topotarget är ett danskt bolag med ägare i Sverige och Danmark Huvudprojektet är belinostat i sen klinisk utveckling. Bolaget har huvudfokus på indikationerna CUP, PTCL och NSCLC med blockbuster-potential. Efter 10 års utveckling är vi nu “ready for take off”. Vi fokuserar i dag på den kliniska utveckligen och har stängt ned den tidiga forskningen, vilket sänkt kostnaderna. Intressant är att äggstockscancer lyfts fram som en potentiell indikation framåt, mot bakgrund av det som rapporterades nyligen. ...

Ingen handel idag men USA aktier läggs till på listan

Det blev ingen affär idag i någon av dem 3 aktierna som hamnade på min lista igår kväll, jag får helt enkelt avvakta ytterligare. Men jag hittade en till intressant kandidat idag som handlas på den amerikanska börsen, nämligen NVIDIA Corp. (NVDA). Först och främst ser den tekniska bilden intressant ut då aktien handlas runt US $17 vilket den studsade upp ifrån den 15/3, aktien har hittills idag handlats ner till som lägst 17.04 men har nu studsat upp. Sedan har jag läst en intressant artikel idag på seeking alpha där det skrivs om att NVDA kan vara en potentiell uppköpskandidat enligt några nyhetskäller. Det kan bli intressant att följa denna aktie. Jag kommer även att följa Microsoft (MSFT) då det tekniska läget också ser intressant ut, aktien bröt förra veckan under ett stödområde runt $23.93, vilket har agerat stöd under december, för att sedan ta sig upp över linjen igen. Dessutom ser det ut som att aktien har brytit ut ur den nedåtgående trendkanalen som sträcker sig tillbaka till början av februari, vi får se om utbrottet är falskt eller om det sker en uppgång, jag avvaktar på trigger som bör vara en stark stängning samtidigt som marknaden börjar kännas mer positiv. Bara för att aktien har brytit ut ur en negativ trendkanal behöver inte betyda att den går upp, konsolidera kan den ju också göra. ...

Några ändringar i min personliga portfölj

Hej! Nu gick jag emot vad jag tidigare skrivit: “Jag skall ha hundra procent i LUMI tills efter stämmorna.” Istället blev det att sälja av några aktier till förmån för EnQuest. Den chockartade höjningen av tillägsbeskattningen på gas- och oljeproduktionen i Storbrittanien fick mig att stuva om i portföljen. En skattehöjning från 20% till 32%! Marknaden valde att sänka kursen på EnQuest i eftermiddags när beskedet om skattehöjningen kom. Jag sålde delar av mitt LUMI-innehav och försökte vänta ut lite av stormen, eller skall man säga raset på -13,33%? ...

Redeye Investor Forum-del 1

Först ut är Karo Bio som presenteras av vd Fredrik Lindgren. Huvudfokus ligger självklart på eprotirome som är på väg in i fas III, men inleder med att berätta om bolagets unika kompetens kring nukleära receptorer. Under 2011 gäller att skapa distributionsavtal för eprotirome i EU. Därtill är målet att finna partners för ERbeta och RORgamma, två prekliniska projekt. Den störst potentialen inom ERbeta-projektet är inom CNS-sjukdomar och nyligen har även starka resultat visats mot Multipel Skleros. ...