Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

LUMI-bloggen får vila i frid...

Hej! Om det är något som ligger mig nära hjärtat(och plånboken) så är det oljebranschen. Därefter gruvbranschen. Idag vid lunchtid såg jag att marknaden för tredje dagen i följd sänkte kursen för EnQuest efter att de oförtjänt drabbats av ett besked om skattechock. Då jag känner en sådan besvikelse inför skattehöjningen och det sätt som EnQuest drabbas, går nu alla mina pengar in i EnQuest(nej det blir nog ingen EnQuest-blogg). ...

Magistern kampanjar vidare..

Från 16,40 sek er till 13,75 sek..Enquest har sina fält i ett “politiskt stabilt område” har det ju hetat..Politiskt labilt kanske är en bättre benämning..Ett penndrag och förutsättningarna ändrades i ett nafs..Avvakta rapporten och uttalanden från bolaget innan du bestämmer dig för ett ev köp i ett annars mycket fint oljebolag..Skuldfritt med fina tillgångar med förväntad produktionshöjning till 25.000 baljor i år i ett “politiskt labilt område” :) Så det kan gå..Klev istället in i en swingtrade i Lupe igår på 86,75 sek och jag siktar på 92 sek inom 2-4 veckor..SEB höjde igår riktkursen från 90 sek till 102 sek..Men men, man vet aldrig vad som kan hända..90,25 sek i skrivande stund och swingen har börjat riktigt fint.. ...

HM & Enquest

HM tycker jag har hamnat i dvala, jag är inte helt övertygad om att HM kommer att ge samma avkastning framöver som tidigare. Anledningarna är flera men till största delen så är det att Yngre Persson inte alls verkar vara intresserad av HMs utbud. Han gör givetvis helt rätt i att försöka expandera HM utanför det vanliga budgetsegmentet men det betyder inte att man kan luta sig tillbaka och slappna av. Jag tror också att bomullspriserna kommer att straffa HM plus att deras kläder inte längre känns speciella. Jag vet inte om det betyder att jag som nu är väletablerad 30-åring inte längre fattar vad som är tufft eller om de andra tillverkarna har kommit ifatt. Här i Kanada och USA så kan dom omöjligtvis vara nöjda med utvecklingen och det faktum att man MÅSTE flytta in i de dyraste addresserna och lokalerna peker mest mot hybris och inte ett aggresivt företag som vill ta över världen. Dom tror redan att dom har gjort det och är mätta. ...

Kampanj-bloggande

En dagstidnings-analytiker skall vara noga med att inte köpa och sälja aktie som han samtidigt analyserar för allmänheten och ger råd om. Han får inte misstänkas för jäv. Härvid lag tror jag tidningarna är mycket noga. En analytiker måste anmäla för sin chefredaktör vilka aktier han äger och handlar i. Skulle han bryta mot den regeln så blir han helt enkelt avskedad om det upptäcks. En annan sak är med analytiker som skriver bloggar. Här finns inte den regeln att man inte får tipsa om egna aktier och själv tjäna pengar på det. ...

Stark inledning

Stämningen på de amerikanska börserna var mestadels god under torsdagen och börserna noterade breda uppgångar. Övervägande positiv makrostatistik bidrog till det starka sentimentet. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 0,7 procent, S&P 500 klättrade 0,9 procent medan Nasdaq Composite steg 1,4 procent. Råvarumarknaderna noterade blandade kursrörelser under gårdagen. Vid golvhandelns stängning på Nymex visade WTI-oljan i första termin en nedgång på 0,75 dollar per fat till 105,00 dollar per fat. Samtidigt föll spotpriset på guld med 10,15 dollar per uns till 1427,25 dollar per uns. ...

Inflationen i sikte

Inom euro-området noterades en årlig inflationstakt på 2,4 % i februari, vilket var högre än januari. Nu är det inga oroväckande siffror i sig, men med tanke på det extrema stimulansläge vi befinner oss i så har det fått fart på centralbankerna. ECB tidigarelade sina planerade räntehöjningar till nästa vecka. Tidigare trodde “alla” att den höjningarna skulle starta först till hösten. Även Riksbanken har bytt riktning och redan börjat höja sin reporänta. Frågan är ändå om centralbankerna har börjat höjningarna för sent? Historiskt har stora stimulanser ofta lett till hög inflation, eftersom ingen kan “tima” förändringar i stimulansåtgärder perfekt. ...

Eurocine - passa på när det är rea!

Eurocine blir försenad ett halvår, och för det tappar bolaget halva sitt värde?! Jo jag tackar, och det gör jag. Tack för att jag nu kommit in i aktien med ett GAV strax över 25 kronor. Varför ska man ha Eurocine? DaniTheDog sammanfattar det bäst: 1 Nära till studieresultat som, med tanke på tidigare resultat, med stor sannolikhet kunde blivit positiva. 2. Nära till avtal i samband med resultaten ( vid positivt utfall ). ...

Nyheter Integra Gold

Ännu en positiv nyhet, och IGC har i stort sett återhämtat sig till fullo efter dippen nere på 0,60+. Nu borde rapporten komma vilken vecka som helst, och det är nog fler än jag som är otroligt nyfikna. Kunde vara kul att få höra av alla som äger IGC hur stor del utav portföljen den utgör, hur mycket tror du på det här företaget? Själv passade jag på att öka innehavet under dippen och i nuläget utgör IGC 16% av min portfölj. ...

2017-05-30 14:16 · atnaz

Uppföljning och Nvidia

Hittills har jag inte etablerat en position i någon av dem tre aktierna (Alfa, Skanska, Volvo) som jag la till på listan. Läget har ju förändrats något, dock med låg volym. Både Alfa och Volvo B har nu brytit sig över dagliga 50ma, samtidigt har Volvo tagit sig över taket på en nedåtgående kanal. Tittar vi på Fibonacci på båda dessa aktier så befinner sig Alfa precis under 50% retracement på en rörelse från toppen i januari på 147.5 till botten i förra veckan på 118.7, får se om aktien fortsätter upp till 61.8% vid 136.5 kr. Alfa börjar nu komma över övre BB bandet (20ma med 2std), bör kanske reagera neråt. ...

Utdelningstillväxt + Direktavkastning

Detta är mitt första inlägg och är ny inom dettta. Jag tänkte redogöra lite hur min strategi ser ut. Jag vill skapa en långsiktig portfölj för minst 10år och frammåt, med 5 max 6 bolag. Dessa skall ha en bra ledning, starka kassaflöden samt en fin historisk utdelningstillväxt, och en direktavkastning på runt 3-6% Jag skall successivt månadsspara och återinvistera utdelningarna. Mitt mål är att få en genomsnittlig avkastning på runt 10-12% per år genom värdeökning och direktavkastning. ...