Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Update 29/3

Jag tror att marknaden tittar nu på 1130 på OMXS30 samt 1320 på S&P 500. Volymen idag var mindre än gårdagens handel på Stockholmsbörsen. När det gäller volym så vaknade dock ABB till liv idag, det blev en svag utveckling med volym motsvarande 15ma. Priset höll sig mellan 20ma (dagens lägsta) och 50ma (dagens högsta). 50ma verkar utgöra något motstånd. Det blev därför en etablerad kort position i ABB för min del idag, dock vågade jag inte riktigt ha den vanliga storleken på positionen så det fick duga med hälften. Visst är det alltid en chansning när det gäller trading men denna gång känns det som att chansningen är större, kanske var jag inte disciplinerad nog, vi får se. ...

LCP i ett intressant läge

Det som bygger caset just nu är följande: 1. Jag väljer att huvudsakligen värdera hela bolaget utifrån LCP-Tacro, som är en potentiell blockbuster. Intäkter från övriga projekt och läkemedel är potentiella bonusar. 2. Den första Fas 3:an kommer presenteras i maj eller juni. (Har fått detta bekräftat vid samtal med bolaget). 3. Chansen för framgångsrik Fas 3 är mycket stor pga läkemedlets karaktär. Personligen tror jag att den är över 90%. 4. 80% av aktierna ägs av institutioner som kommer vara långsiktiga, varav Novo och Lundbeck äger 60%. 5. Pga låg freefloat (få möjliga aktier till salu) kommer positiva nyheter eller förväntningar driva upp kursen. 6. Bolaget har meddelat att samarbetsavtal för LCP-Tacro först kan bli aktuellt efter denna första Fas 3. 7. Bolaget har 3st prekliniska projekt som snart går in i Fas 1 och därmed blir offentliga. 8. Börsvärdet är nästan i nivå med kassan. 9. Potentiell dubblare på ett par månaders sikt. Med tanke på att positivt utfall med stor sannolikhet åtminstone får kursen över 2kr ser LCP ut som ett mycket intressant köp i nuläget! 10. Kassan räcker 2 år ytterligare med nuvarande förbränningstakt, utan inkomster i form av avtal eller milestones. ...

Lita inte på dessa "rådgivare" aka försäljare

Eventet var upplagt i 4 olika delar som innefattade: 1. Råvaror 2. Småbolag, Sverige 3. Vostok Naftas VD, Per Briioth 4. Nordnet, Redeye samt Öhman (Som gav aktietips dock så missade jag dessvärre denna delen) Därför kan jag bara “recensera” de 3 första delarna: 1. Råvaror: Jonas Bohr - Partner SIP Nordic, i samarbete med RBS Peter Olsson - Commerzbank, Country Manager Sweden Anders Nickander - Handelsbanken Capital Markets Alla dessa 3 herrar diskuterade alltså råvaror som de själva säljer enkelköpta produkter som de har sytt ihop så kallade strukturerade produkter aka “Stuckar”. Några aktörer på finansmarknaden har döpt de till Bull/Bear medans andra kallar aktörer kallar de för Minifutures, som man kan köpa på sig i olika råvaror. Enkelt förklarat så fungerar de strukturerade produkterna genom att de använder derivat så att man får en hävstång i råvarorna man köper. Jag har personligen använt mig av CFD:er vilket enligt mig är ett svårare instrument som också innefattar mer risk (i alla fall om man inte har kunskapen för att använda detta kortsiktiga instrument för handel av belånade råvaror eller värdepapper). Men mer lönsamt enligt mig. ...

How to Choose an Investment Firm?

Just because the global economic crisis is still going strong does not mean that investors have their hands tied behind their backs. ハーディー In fact, there are numerous investment opportunities that are quite profitable despite the effects that the crisis has on numerous national economies throughout the world. Offshore investments are far more than just a viable solution, and depending on certain factors, they have the potential to considerably increase the capital of any investor. If you are new or relatively new to this concept then the best idea is to do some research and first get acquainted with what is possible with offshore investment opportunities. ...

2017-05-30 14:17 · high

Not good enough SAS

SAS har under en lång tid lidit av en total brist på strategi. Efter att ha levt gott på ett regionalt monopol fick man liksom alla andra gamla statliga flygbolag konkurrens för något tiotal år sedan och då började den planlösa ökenvandringen. En monopolist som tappar sitt monopol kommer givetvis tappa omsättning. Det går inte att ha som strategi att behålla alla kunder. Istället måste man fråga - ok, vi får inte längre automatiskt alla kunder, vilka kunder ska just vi finnas till för? ...

Svagt på minus

De amerikanska börserna noterade svaga nedgångar under måndagen. Sentimentet var positivt under större delen av dagen, men vinsthemtagningar under sista halvtimmen drog ned index under nollan. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average ned 0,2 procent, S&P 500 tappade 0,3 procent medan Nasdaq Composite sjönk 0,5 procent. Även de flesta råvarumarknaderna backade under måndagen. Vid golvhandelns stängning på Nymex var WTI-oljan i första termin ned 1,42 dollar per fat till 103,98 dollar per fat. Spotpriset på guld backade 10,39 dollar per uns till 1419,35 dollar per uns. ...

Till Staffans försvar

Kent. Har du varit med redan vid IT boomen? I så fall var du med om hur helt tomma bolag haussades upp i skyarna. Företag värda en halv miljon såldes för flera miljarder. Hundratusentals pensionssparare satsade premiepensionen på IT och ligger trots nya årliga insättningar (12 år) fortfarande på minus. Jag själv satsade på “Prosolvia undret” och var stenrik fram till den dagen som någon snubbe på DI började rota i affärerna. Jag, som så många andra hade vid det laget gjort Prosolvias sak till min egen och förbannade alla lögnare som misstänkliggjort företagsledningen. Jag följde med ner i källaren bara för att jag följde min blinda tro. Det blir nästan som en religion till slut. ...

På listan just nu

Efter en stark avslutning förra veckan har nu OMXS30 tagit sig över dagliga 50ma. Volymen har dock varit avtagande under uppgången och dagens volym var ingen höjdare heller, drygt 1/3 av genomsnittet (15ma). Vi har två mindre toppar från marsmånad runt 1130 nivån, kan det bli en tredje denna gång? Index börjar närma sig övre BB (20ma med 3std). S&P 500 ser ut som den kommer att visa en shooting star formation ikväll, vilket brukar komma efter en uppgång som börjar bli utdragen. ...

WNT Research mot nya nivåer

Detta är mitt första inlägg på redeye och även om jag inte varit medlem speciellt länge så har aktiemarknaden ständigt tilltalat mig och därför beslutade jag mig att 2011 skulle bli mitt första riktiga år där jag stoppar in mer kapital än jag tidigare använt och se detta som ett långsiktigt sparande. Jag har varit nogrann med att alla beslut jag tar ska kännas rätt och jag är medveten om riskerna med aktiesparandet därför går jag hellre kort med mina aktier och köper vid nivåer som har utrymme för en ökning på upp till ca 20%. ...

Idag gör jag som Staffan Kjellin...

Hej Kjellin. Först och främst måste jag ge dig beröm för att du lägger ned en del tid för att skriva här på Redeye. Ditt kritiska perspektiv är för mig mycket uppskattat. Man skulle kunna säga att jag ofta ser fram emot att läsa dina inlägg. Det jag ibland har lite svårt att utläsa, är syftet med dina olika inlägg. När du kritiserade Black Pearl, var det i syfte att få mer information om aktien, eller var det i syfte att anklaga någon du ansåg bedrev ett moraliskt tveksamt kampanjbloggande(se, jag har utökat min vokabulär tack vare dig)? ...