Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Jays rapportkommentar

Jays kvartalsrapport (nov-jan) visade på en kraftigt ökad omsättning men resultatet och det operativa kassaflödet var fortfarande negativt. Resultatet var ingen överraskning men jag hade högre förväntningar på det operativa kassaflödet. Några + och – i rapporten: + Största marknaden var Singapore och 45 % av intäkterna kom från Asien vilken visar på vilken potential Jays har om produkterna exempelvis slår i USA, vilket företaget räknar med. + Jays nådde positiv rörelseresultat under januari, förhoppningvis kan detta hålla i sig. Releasen av A jays four gav försäljningen en rejäl skjuts i januari och det är svårt att bedöma om omsättningen håller i sig under följande kvartal. ...

Öppning kring noll

Börserna i New York noterade stabila uppgångar under onsdagen. Starka arbetsmarknadssiffror från USA stärkte humöret bland investerarna. Vid stängning hade Dow Jones Industrial Average stigit 0,6 procent medan S&P 500 hade klättrat 0,7 procent och Nasdaq Composite var upp 0,7. På råvarumarknaden sjönk priset på råolja något sedan statistik från USA:s energidepartement, DOE, visat att de amerikanska lagren av råolja stigit med 2,9 miljoner fat under förra veckan. Det förväntade var att lagren stigit med 1,5 miljoner fat. Vid golvhandelns stängning på Nymex visade WTI- oljan en nedgång på 0,58 dollar per fat till 104,21 per fat. Under dagen sade USA:s president Barack Obama att landet ska minska sitt beroende av oljeimporter. Uttalandet hade positiv effekt på oljejättarna Chevron och Exxon Mobil vars aktier steg med 0,6 respektive 1,5 procent. ...

Update 31/3

Kan vi ha fått en bekräftelse på gårdagens mini-shooting-star i OMXS30 idag? Eller är det bara något som jag vill se? Dem två senaste dagarnas volym har varit nära 15ma, denna nivå har vi inte haft sedan 21/3 då den större delen av den senaste uppgången har skett med relativt låg volym. Tråkig handel i S&P 500 idag indikerar på osäkerhet om uppgången ska fortsätta uppåt över 1330. Troligtvis lugn handel idag pga NFP imorgon, det kan vara så att marknaden lägger mycket vikt på statistiken imorgon då det behövs någon form av trigger just nu, upp eller ner. ...

BIOTECH rankinglista 2011

…efter följande kriterier: * Ekonomi: kassa, förbränning, avtal * Projekt: målområde, kvalité, vidimering, historik * Ägarbild och ledning * Triggers 2011 ……………………………………………… 1) OREXO Låg risk tack vare godkända produkter i EU/US med förmåga att bära alla verksamhetens kostnader inom ett år. Bred portfölj med interna och externa projekt som alla är under fortsatt utveckling. Blandning av drugdelivery och innovation. Abstral konkurrenskraftig på en konkurrensutsatt marknad. Enastående prekliniska avtal - bland branschens bästa. Låg freefloat. Starka ägare; HelthCap och Novo A/S. Ny VD. 2011 kommer generera två fas I-resultat, minst en ny fas III-studie, ev. ett CD-val. Milestone från partners. ...

Tummen ner för Precise

Det är uppenbart att det någonstans längs vägen har gått riktigt snett för lundabolaget. I Q3-rapporten ifjol skrev Vdn att affärsläget var ”utmärkt” och nämnde även lite förförande att Brasilien valt att införa match-on-card i sitt kommande nationella ID-kort, en teknik som Precise framhäver att de är marknadsledare inom. Med hjälp av ytterligare lite research såg också affärsmöjligheterna många ut, framförallt då även Argentina, Tyskland, Mexiko samt Indien hade börjat eller var på väg att påbörja utrullningen av nya ID-kort. Ytterligare framkom i media att Thailand i januari i år bedömdes rulla ut nya kort, där Precise tidigare vunnit upphandlingen. När sedan Vdn, lagom till julafton, köpte aktier för en mille kändes allting oerhört spännande och frågan var av vilken kaliber julklappen skulle vara som bolaget var på väg att bjuda aktieägarna på. Men som sagt, någonstans längs vägen ser det ut som att något hände och jag misstänker att ledningen helt enkelt glömde att titta i backspegeln och inte hann agera då antingen konkurrenterna eller en konkurrerande teknik svischade förbi. När sedan bokslutsrapporten kom i februari och då det visade sig att julklappen enbart innehöll det fjärde kvartalets försäljningssiffror som inte hade varit så låga sedan 2003 framstod krisen som ett faktum för aktiemarknaden. ...

Update 30/3

Visst flyger tiden förbi, sista dagen på första kvartalet äger rum imorgon, det känns som nyårsafton bara var för någon månad sedan. Men, nytt kvartal nya möjligheter. Min korta position i ABB ligger just nu på minus 1.6 kr per CFD kontrakt. Idag ser det ut som vi har fått en shooting star formation i aktien. Jag måste dock säga att flera av dem negativa formationerna som jag har pratat om dem senaste dagarna (Alfa, Assa, Volvo, Skanska) har vissat sig vara fel, eller falska, då dem inte blivit bekräftade dagen efter. Därav har jag i min lista skrivit avvakta flera dagar i följd, varför följde jag inte med upp istället då? En del av svaret kanske ligger i att jag verkar vara mer av en björn än en tjur (tydligen då detta fenomen har inträffat förut), en annan del av svaret är att jag kände att jag missat en del av uppgången och trodde inte att den skulle hålla i sig så här länge. Detta var alltså ett bevis på två saker, att man inte ska gå emot marknaden (i alla fall inte ofta) och att man verkligen måste vänta på bekräftelse innan man etablerar en position. Trots att jag missade dem senaste dagarnas uppgång så har jag inte förlorat några pengar genom att gå kort “i förväg”, så disciplinen finns i alla fall på plats. ...

Oljan är mitt fortsatta fokus. Mervärde i läkemedelsbranschen?

Hej! Min tillväxtportfölj känns stark för närvarande. Jag ser en positiv period på börsen framför mig efter den senaste tidens oroligheter. En allmän optimism ger sig tillkänna inombords, samtidigt som vårsolen skiner. Då jag har ett tillväxtmål på 20% per halvår för min 100.000kr-portfölj så måste jag ta risker. Alliance Oil, Black Pearl och EnQuest tror jag kommer ge mervärde, men jag kännner att jag behöver “krydda” portföljen. Jag köpte några aktier i Pharma Lundensis som nu motsvarar 4,7% av portföljen. ...

Tummen upp för Artimplant

Inom affärsområdet Resurfacing utvecklar Artimplant implantat som är tänkta att ge patienter med artros bättre livskvalitet. Artros är en smärtsam folksjukdom där brosket successivt slits ned och som inte går att bota med mediciner. Initialt ges smärtlindrande läkemedel men desto längre sjukdomen framskrider desto större blir behovet av ett kirurgiskt ingrepp och då vanligtvis steloperation vilket förändrar handens anatomi och ger sämre rörlighet. Artimplants biomaterial Artelon är ett syntetiskt nedbrytningsbart implantat och fungerar som en klätterställning där ny vävnad samt ben kan byggas upp, samtidigt som alltså implantatet långsamt bryts ned. Inom indikationen artros saknas idag liknande implantat på marknaden vilket ger Artimplant en unik position men samtidigt en tuff uppgift då de själva tvingas bryta mark för att övertyga ortopederna. ...

Börsen inleder i dur

Börserna i USA steg under tisdagen med stöd från positiv makrostatistik. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average och S&P 500 upp 0,7 procent medan Nasdaq Composite steg 1,0 procent. Råvarumarknaderna vände upp på tisdagseftermiddagen efter förmiddagens svagt negativa prisrörelser. Rörelserna under dagen var relativt små. Vid stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja i första termin 104,8 dollar per fat vilket motsvarar en uppgång på 0,80 dollar under tisdagen. Spotpriset på guld noterades ned 1,73 dollar till strax under 1 419 dollar per uns. Bland oljejättarna noterades Chevron upp 1,25 procent medan Exxon stängde på minus 0,25 procent. ...

NeuroVive - läkemedelsutvecklare redan i fas 3 ett drygt år efter avslutad fas 1

NeuroVive Pharmaceutical – läkemedelsutvecklare i fas 3 SLUMPMÄSSIGT FORSKARRÖN GRUNDEN FÖR NEUROVIVE NeuroVive Pharmaceutical är ett Aktietorg-noterat biotekniskt forsknings- och läkemedelsutvecklingsbolag från Lund bildat år 2000 vars ursprung egentligen var en biupptäckt vid misslyckad transplantationsforskning från 1993-1994. Nuvarande forskningschefen i NeuroVive ingick i ett team som av en slump fann att cyklosporin-A som passerat blod-hjärnbarriären var kraftigt nervcellsskyddande. Senare har även flera andra oberoende forskargrupper visat i djurförsök att cyklosporin-A är starkt nervcellsskyddande vid traumatiska hjärnskador (TBI). ...