Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

JAS i Makro i Libyen - bara affärer..

I den stora bilden WW, ingår olika hypoteser och mer eller mindre vilda konspirationsteorier. Som ett exempel kan jag nämna en “populär” variant hos vänsterorienterade, som lyder: Kriget mot terrorister handlar egentligen om oljan, eller om maktpolitik mellan väst och de röda. Norra Afrikas “demokratiserings process” där olika arab diktatorer förlorar sin makt välkomnas i väst och man håller tummarna för att det hela skall sluta lyckligt. Förutom i Libyen, för där finns det olja, liksom i Irak. Just dessa behöver “assistans”, typ hundratals kryssningsmissiler till att börja med, för att slå ut det viktigaste i diktatorns arme. ...

FED's schizofreni

Räntorna för de tvååriga amerikanska statspappren nådde under fredagen till tiomånadershögsta. Detta på grund av de överraskande starka amerikanska arbetslöshetssiffror som presenterades tidigare under dagen. Strax efter William Dudley’s uttalande gjorde dock marknaden en helomvändning och räntorna började falla. På samma gång vände dollarn ner från dagshögsta. Man kan vid en första anblick få intrycket av att det råder oenighet och förvirring hos Federal Reserve(FED). Detta är troligtvis korrekt men också bara en del av sanningen. ...

Update 1/4

Då var det dags för veckans sista update. OMXS30 avslutade ju fint efter att NFP kom in bättre än väntat, jag vet inte om jag vågar säga att 1150 kan utgöra något motstånd då marknaden bara går uppåt. Vid såna här tillfällen kan man använda sig av indikatorer för att förstärka uppfattning om läget. Momentum för index har gått upp mycket sedan botten skapades för två veckor sedan. Detta gäller även MACD histogrammet, som nu har börjat hålla sig runt 5, detta indikerar att uppgången inte är lika stark då skillnaden mellan MACD linjen (vilket i sin tur är skillnaden mellan 12ma och 26ma i priset, i mitt fall) och dess genomsnitt (9 dagars) börjar hålla sig på samma nivå. Så, det var en liten genomgång, men vad kan det innebära? Jag vill inte försöka spå något, det är inte jag bra på. MACD histogrammet kan ju hålla sig på denna nivå ett tag till medan index segar uppåt. Det är en bit kvar till toppen från januari. ...

Risker och möjligheter på Aktietorget, XRF/Enjoy

Både XRF och Enjoy har enligt bolagen själva revolutionerande produkter på miljardmarknader vilket ju förstås är lockande för en investerare. Själv gick jag in med en mindre post i XRF och ligger betydligt tyngre i Enjoy. Om ni läst min analys vet ni att Enjoy tillverkar snurrbara hyllor för butiker och kylskåp vilket förkortar tiden för påfyllning av varor. XRF å sin sida utvecklar (eller utvecklade) programvaran MultiScat för att kvantifiera och analysera digitala mätdata från våglängdsdispersiva röntgenspektrometrar. Redan när jag läste denna beskrivning av vad företaget höll på med kanske jag borde tagit mig en funderare, om jag över huvud taget fattade ett jota av vad de sysslade med. Våglängdsdispersiv var inte ett ord som tidigare existerade i min vokabulär kan jag upplysa om (jag är samhällsvetare/ekonom och har aldrig intresserat mig för eller försökt förstå värst mycket av naturvetenskapliga ämnen). Men, enligt bolaget finns det ca 20 000 våglängdsdipersiva röntgenspektrometrar på marknaden och 1200 tillkommande per år. Eftersom priset fören MultiScat skulle vara 375 000 kr med en bruttomarginal på 90 % är det klart att det lockade med ett litet aktieköp. ...

Rättelse angående SEBs courtage i enkla depån. Mer om min trading.

Då var det avklarat. Oljan är fortsatt stark. Svingade under den senaste tiden enligt följande: All in Enquest i två steg, köp den 24 och 25 mars till snittkurs 13,77(inkl 2st courtage á 69kr), 8700st aktier. Sälj den 25 mars till 14,25, 8700st aktier(-69kr courtage). Sälj - köp = (123863-69) - (18827+100923) = 4044kr Traden ägde rum under Q1 2011. Jag skall inte sticka under stolen med att denna swingtrade var Inspirerad av K_Fs swingtrade. Även om “min” inte var ens hälften så lönsam i kronor och ören. ...

Det gick för fort ...

Inte precis vad man vill uppleva som man :) Ja, det gick lite fortare än tänkt..Nu gäller det dock min swingtrade i Lundin Petroleum som jag tog in förra veckan på 86,75 sek och hade som målkurs 92 sek på 2-4 veckor..Det gick fort..Redan där, och tar ett nytt beslut om att behålla Lundin ett tag till..95 sek är nästa mål.. Läste idag att det norska analyshuset Investtech ser högre kurser i Lundin på 95-96 sek, rent tekniskt..Nu kan jag inget om TA, men tillräckligt många använder sig av det och när vi når 95-96 sek så kliver jag av, kanske..Om Lundins prognos om fördubblad produktion till 2015 håller kan det vara ett bra långsiktigt case att satsa sina slantar på..Sedan kommer det väl sinom tid uppgifter om hur mycket olja det finns i det senaste fyndet, Avaldsnes, som ytterligare kan boosta värdet i bolaget..92,70 sek i skrivande stund :) ...

En portfölj i sidled.

Hej Alla, Följer med glädje alla analyser, tips och andra inlägg om hur vi tycker och tror om våra aktier. Intressant debatt om kursdrivande inlägg eller inte. Min åsikt är att dessa samlade åsikter är av godo då vi ändå är ansluta till sidan. Sitter med förväntan på nya påhopp/medhåll eller annat nyttigt då vi alla har för avsikt att tjäna lite pengar på våra innehav. Nu till dagens datum: Jag vet inte om det är min portfölj som är ett aprilskämt eller om det är jag själv, men man får lite skygglappar då portföljen haft en stigande trend sedan Maj förra året, att en period av volatilitet och en stabilisering känns som en förlust. ...

Precise - april, april...

Dagens nyhet är givetvis positiv för Precise biometrics angående att de blivit topprankade i standardiseringsinsitutet NIST:s match-on-card-test MINEX II, samt att det framkommer att tekniken kommer att ingå i PIV, ett program som anger hur myndighetsanställda i USA skall identifiera sig. Jag blir dock mycket besviken på tillvägagångssättet då många småsparare nu sannolikt sålt på NE-beskedet och grämer sig nu över kursuppgången. Det är faktiskt skandalöst att inte Precise använde dagens information i pressmeddelandet om nyemissionen, för datumet för MINEX-rapporten var redan den 15 mars! ...

BioInvent: Target för uppköp.

De senaste åren har läkemedelsindustrin präglats av stora organisatoriska förändringar kopplade till en rad internationella läkemedelsbolag med en rad stora affärstransaktioner i form av M&A aktiviteter. Den svenska biotekniksektorn har i ganska hög grad varit förskonad från detta men det finns definitivt flera bolag som fortfarande bör stå högt upp på uppköpskartan för stora industriella aktörer. Ett bolag som med tydlighet hör till dessa är BioInvent. I denna blogg följer lite bakgrund och resonemang kring varför det finns stor anledning att rikta ögonen extra noga på BioInvent i ett investerarperspektiv och kring ett uppköpsperspektiv ...

2017-05-30 14:17 · krax

Avvaktande väntan på USA-siffror

De amerikanska börserna noterade under torsdagen slagig handel runt nollan. Fokus låg på resultatet av de irländska stresstesterna. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average ned 0,3 procent, S&P 500 tappade 0,2 procent medan Nasdaq Composite steg 0,2 procent. Råvarumarknaderna steg på bred front under torsdagen. Oljepriset fick stöd av de fortsatta striderna i Libyen och vid golvhandelns stängning på Nymex noterade WTI-oljan i första termin en uppgång med 2,30 dollar per fat till 106,57 dollar per fat. Även guldet klättrade sedan oron över en europeisk skuldkris förstärkts. Spotpriset på guld steg med ungefär 11 dollar per uns till strax över 1434 dollar per uns. ...