Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Trading Scenarios Track Record mars: is i magen lönade sig

Vid inledningen av mars månads såg OMXS30-index ut att ha nått botten av sin rekyl då det potentiella stödet vid 1120 testades och höll. Externa händelser satte dock inom kort stop för återhämtningen och en snabb och tvär nedgång följde. Index tappade drygt 7 procent inom loppet av en vecka och stödet vid 1080 såg ut att kunna ge vika. I vår portfölj, där vi i regel tillåter förluster på upp till 4 procent nådde vi snabbt stop-loss i så gott som samtliga positioner. ...

Nordic Mines mot lägre höjder

Allt sedan den dystra analysen som kom ifrån Börsveckan har Nomi sakta minskat. Idag går den sannolikt ned 4 % möjligtvis Det är ett tag kvar till gruvstart och fler och fler inser svårigheterna i att producera sådana stora mängder guld som de lovat. Företagets mål har tydligt varit att pumpa upp kursen till skillnad att bygga på kvalite jämfört med konkurrenten Endomines. Frågan är hur det går med guldproduktionen. Enligt dem ska de lyckas. Men mycket frågor återstår. ...

2017-05-30 14:18 · bjaen

Svag inledning på veckan

Börserna i New York stängde fredagen på plus sedan överraskande stark amerikansk sysselsättningsstatistik presenterats under dagen. Vid stängning var såväl Dow Jones Industrial Average som det bredare S&P 500 upp 0,5 procent medan Nasdaq Composite stigit med 0,3 procent. På råvarumarknaden rådde under fredagen blygsamma rörelser i väntan på den amerikanska sysselsättningsstatistiken. Det positiva utfallet gav stöd till råoljan och vid Nymex stängning hade WTI-oljans majtermin stigit 1,26 dollar per fat till 107,94 dollar per fat vilket är den högsta nivån sedan i september 2008. Det stigande oljepriset gynnade oljebolagen där bland annat Chevron och Exxon Mobil avancerade 0,8 respektive 0,7 procent under dagen. ...

Företag som gör dig och mig rik? Vinnaraktierna

Africa Oil (Lundin), Blackpearl (Lundin), Ngex Resources (Lundin) och Simba Energy. På gång att bli vinnare är nyförvärven Etrion (Lundin), Swedbank och GMX Resources. Jag har köpt aktierna både före och efter jag skrev min första blogg och visar resultaten så som de står i min depå. Simba Energy, + 130 %, obs. att det är fortfarande mycket hög risk i aktien Ngex Resources, + 86 %, kursen gick upp + 35 % i fredags efter mycket bra borrningsresultat ...

Den största nörden vinner!

Jag gillar verkligen Warren Buffet - Han är en såndär fantastisk nörd som sitter ostörd på sitt kontor och funderar, läser och fortsätter att fundera. För att senare diskutera sina idéer och funderingar med sin bästa polare Charlie Munger kring olika investeringsförslag och strategier för Berkshire Hathaway. Likaså är Bill Gates en såndär über-nörd som satt och programmerade under sin universitetstid på Harvard, där han senare blev polare med Steve Balmer och resten blev framgångssagan Microsoft. ...

Argex Mining - ett riktigt bra case

Det projekt som är mest utvecklat heter La Blache och ligger i Québec, Kanada. Järn, titandioxid, vanadiumpentoxid och krom är det som ska utvinnas. In situ värde idag är ca 48 miljarder USD. Fyndigheten är ytnära och gruvan kommer vara ett dagbrott ifall projektet går i mål. Malmhalten är mycket hög och ca 80% av det som bryts kommer säljas vidare. Titandioxid som har det största värdet bedöms öka i pris till 4800USD/ton fram till år 2015 från dagens ca 3000 USD/ton. Detta eftersom efterfrågan ökar samtidigt som produktionen inte kan fylla på i samma takt. Vanadiumpentoxid bedöms även öka i pris de närmaste åren då nya användningsområden såsom batterier till elbilar gör att efterfrågan ökar. Företaget kommer att sälja järn men även producera järndioxid som är en mycket värdefull nichprodukt. Priset på järndioxid är idag ca 1400USD/ton. ...

Min Q1-rapport

Dags för en kvartalsrapport för Q1 från mig! Nådde jag målen? Jag har två mål jag håller ögonen på. Dels ska jag per kvartal tillföra minst 45 000 SEK i nysparande. Utfallet här blev 55 000 SEK, eller alltså 22% över målsättningen. Kvartalet var dock gynsamt och jag var inte tvungen att ta några större oförutsedda kostnader, därav det positiva resultatet. Det är andra målet är utvecklingen i aktie- och fondportföljen, som slutade Q1 upp 3.6% i SEK räknat. Här är målet för helåret den riskfria räntan + 8%. Den riskfria räntan har jag satt till 2.6% för 2011. Även här är jag alltså ok med i matchen så långt. ...

Projekt Keystone XL - 2

Jag skrev i februari om det viktiga pipelineprojektet som heter Keystone XL..(K-XL)..Det handlar om ett pipelinebygge från Alberta, Kanada, som är tänkt att gå ända ner till Texas, Usa, där det finns tungoljeraffinaderier..Kapaciteten är 500.000 fat/dag..Den är mycket viktig för oljeproducenterna i Alberta, som är Kanadas oljeklondyke..Om det inte blir av så kommer det att uppstå flaskhalsar och en prispress på tungoljan från Alberta, då annan pipelinekapacitet är begränsad..Man räknar ju med kraftigt ökad produktion från Alberta från dagens nivåer..Det hänger nu på politikerna i Usa att fatta ett beslut om att låta bygga K-XL eller inte..Obama talade i förra vecka på ett universitet, glömt vilket, om Usa:s framtida energipolitik i allmänhet och om oljan och gasen i synnerhet.. ...

PILUM samlar kraft

Sakta men säkert har fler ställt sig på perrongen och inväntar PILUM tågets ankomst. Denna resa blir betydligt mer angenäm än förra årets skumpiga tur. Vill man få en riktigt behaglig tur på årets upplevelseresa, är det dags att stiga på nu! Alla triggers börjar bli mer eller mindre glödheta och frågan är om inte PILUM helt enkelt samlar kraft till all information som komma skall? Holmenprojektet-Bör inom kort informeras ...

Tele2 och dess utveckling.

Det var här om dagen då jag själv använde min telefon för att kommunicera med en kär vän som jag började fundera på mobiltelefonoperatörer på allvar. Jag menar, för några år sedan. Säg sju år sedan, 2004. Då kom de första mobiltelefonerna med färgdisplay och kamera var på gång. WAP fanns så att man kunde surfa, förvisso begränsat men ändå. Operatörerna tog betalt för SMS, MMS, WAP och såklart för samtalen. ...