Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

NYTT INNEHAV - VD SIAR OM 30-DUBBLAD KURS

Då blev det en liten chanspost Mineral Invest idag genom att köpa TR på sista handelsdagen. Mineral Invest är ett ungt bolag som bedriver guldprospektering, ytnära guldproduktion samt handel med metaller och mineraler i Afrika. Mineral Invest har licenser för två potentiellt stora guldfyndigheter i DR Kongo och Etiopien Det finns tveksam historik kring bolaget. Men det är ett spännande bolag med potential i området . Med tanke på vilka områden bolaget är verksamma i, och vilka bevisade fyndigheter som finns i närheten, känns värderingen låg . ...

Taktik och aktieurval

Min taktik - Jag har som mål att alltid äga mellan 5-10 stycken aktier per gång. - Hittar aktier med hjälp av min urvalsmodell. - Hittar jag något att investera i så skall en summa på Xkr köpas, mellan 3-5% av portföljen beroende på risknivån jag sätter på aktien. När aktien har gått upp 8 % kan vi dubbla innehavet. När det har gått upp 16 % kan vi återigen dubbla osv. MAX 3gånger. Lite komplicerat men fungerar bra för mig. - Går det fel så skall en stop loss på 8 % under inköpet utlösas. På så sett begränsa förlusterna. - Maximala värdet för ett innehav får inte uppgå till över 30 % av portföljen. - Vid köp/sälj, analysera vad som hände. - Att inte ha bråttom, har inget hänt i bolaget så borde innehavet inte säljas. ...

Ett lyckat år! EnQuests VD tar fram tiggarpåsen.

EnQuest mina damer och herrar. Man skall inte göra jämförelser helt godtyckligt, det vet jag. Om man generaliserar för mycket blir det oftast klumpigt och fel. Men inte desto mindre kan det vara intressant att jämföra ett rätt med ett fel. EnQuest(EnQ) vs PA Resources(PAR) Produktionen: Året mina damer och herrar är 2009, två bolag står upp på marknaden och lovar att producera. Bring it on! PA stoltserar i denna mellanviktsklass för oljebolag med en produktion på inte mindre än 13.601 oljefat/dag för helåret 2008. EnQuest står inte på skam med sina 10.150 oljefat/dag. Båda bolagen har stor potential och jämförelsen i produktion fortsätter. ...

Tele2 B, utdelning 27 kr

Med en aktiekurs Tele2 på ca 150 kr per aktie blir utdelningen i procent mycket , mycket högt.

G5 ökar takten under 2:a kvartalet

I går släppte G5 Entertainment en prognosuppdatering för kvartal 1 (q1). Precis som förra året vid den här tidpunkten så presenterade man inte en ny helårsprognos utan väljer att vänta med det till kvartalsrapporten som kommer den 16 maj. Man höjde prognosen för q1 vpa till 0,44 kr från tidigare 0,4kr medan helårsprognosen på 1,9kr fick ligga kvar Det mest intressanta med pressreleasen igår var vilka och hur många spel de kommer att släppa under kvartal 2. Från pressmeddelandet: ...

Öppning i sidled

De amerikanska börserna pendlade kring nollstrecket under större delen av måndagens handel. Nyheter om företagsförvärv samt ökande optimism om en allt starkare underliggande ekonomi lyckades inte driva upp kurserna när investerare avvaktar rapportsäsongen som drar igång nästa vecka för att bedöma styrkan i aktiemarknaden. Vid stängning var Dow Jones upp 0,2 procent medan S&P 500 liksom Nasdaq Composite var oförändrat. På råvarumarknaden steg basmetaller och råolja under förmiddagen. Priset på Brent-olja fortsatte upp under eftermiddagen och kvällen och stängde på över 120 dollar per fat för första gången sedan i augusti 2008. WTI-oljan föll däremot tillbaka en aning under eftermiddagen och vid golvhandelns stängning på Nymex noterade WTI-oljans majtermin en uppgång på 0,60 dollar per fat till 108,54 dollar per fat. ...

Tystnaden sänker Forestlight Studio

Den här uppdaterigen av bloggen kommer fokusera på IR (investor relations) och bristen på detta när det gäller Forestlight. Jag vill först bara betona att jag är fortsatt positiv på lång sikt till bolaget och jag litar fullt ut på Peter Levin och övriga i ledningsgruppen. Nu tillbaka till ämnet IR och marknadskommunikation. Tyvärr har Forestlight skött detta allt annat än bra och intresset för aktien är idag obefintligt. Omsättningen i aktien är minimal trots att man har en market maker i Mangold, nyhetsflödet från bolaget näst intill nada, det skrivs i stort sett ingenting i media eller på diverse aktiechattar längre, osv osv. ...

Plötsligt händer det!

Nokian Renkaat meddelade idag att rörelsevinsten i Q1 blir 65-70 miljoner euro. Det är 50-70 % över de redan högt ställda förväntningarna. Omsättningen blir även den högre än väntat, men den stora förklaringen ligger i bättre marginaler. När bolaget vid helårsrapporten meddelade att kostnaderna skulle öka med nästan 30 % var det många som fick kalla fötter och sålde bort sina aktier. Nu i efterhand kanske det var lite överilat. Visserligen börjar värderingen nå nivåer som inte klarar några misstag, men det går alltid att oroa sig för något. Aktien steg nästan 8 % idag och min favoritbolagsportfölj fick sig en välbehövlig skjuts. ...

Update 4/4

Slumpen är något som man inte kan bortse ifrån vid börshandel. Då slumpen är med dig så är det tur och då den går emot dig så är det alltså otur. Jag anser att jag hade tur idag med min position i Axfood. Aktien stängde ner idag, kanske hade Nordeas säljrek. med saken att göra. Jag skrev tidigare att jag i första hand förväntade mig en uppgång till runt 139.5, en uppgång som skulle stänga gapet. Detta gap stängdes egentligen i fredags men jag ville hålla kvar aktien ett tag till, kanske var det ett misstag. Det hela slutade med att jag gick ur idag strax efter börsens öppning till ett pris på 238.1. Nordea kom med sin säljrek 25 minuter efter och aktien gick ner några kronor till. Jag borde som sagt ha gått ur positionen i fredags och tjänat 1-2 kronor mer per kontrakt. Jag glömde kanske bort att min förväntan från första början var att hålla aktien tills gapet stängdes, men jag kom på det igen igår. ...

Olja, välj och vraka.

Hej! Fick en gång i tiden berättat för mig att det bara finns två måsten i livet. 1. Att man måste välja 2. Att man måste dö Huruvida detta stämmer eller ej lämnar jag upp till var och en att fundera över. När det gäller att välja oljebolag blir det hela en delikat upplevelse. Under de senaste dagarna har flera oljebolag gått upp i kurs. Idag var det både PAResources och BlackPearl som gick starkt på respektive börs. ...