Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

En nybörjares synder

Det hela började i januari med en vän som vid en fika nämnde Jays. Jag blev hooked direkt och tänkte att jag skulle kika lite på det. Sagt och gjort så ägnade jag någon lunchstund och kände genast att jag skulle köpa på mig en skaplig post. Dock hade jag bankdosan hemma så det fick vänta till kvällen. Tyvärr fick jag jobba över och hann inte lägga någon order. Detta var torsdag den 12 januari. Nästa dag var aktien 64% dyrare. ...

2017-05-30 14:18 · groda

"Ride your winners" = Sant

Låt oss anta att vi har 10 aktier i en portfölj. Efter några månaden har fem gått upp två legat stilla och tre har gått ned. Det vanligaste felet som herr Svensson gör är att han säljer de fem vinsterna och behåller de övriga fem, i hopp om att sälja på plus. En framgångsrik investerare skulle istället hållit kvar i vinnarna, och sålt förlorarna. Detta koncept håller alltid i längden. ...

Sandvik eller SSAB? Men inte kläder.

Det är 2 ganska liknande bolag men ändå inte. Båda är industriföretag men dock i olika branscher. Båda har Stål men det känns som om Sandvik har mycket mot oljebranschen som är en bransch i uppåtgående trend. Det behövs riggar och borrar för att få upp oljan. Den kommer inte av sig själv. SSAB har mycket i sikte mot fordon och byggbranschen om jag inte har förstått fel. SSAB riktar sig också mot råvarubranschen. ...

Endomines släpper mycket stark kvartalsrapport

Nu har det hänt igen, Endomines levererar. I Placeras/Börsveckans analys pekade de på en sak som var viktigt för kursen på aktien Kvartalsrapporten! De påpekade också att en guldproduktion på 60 kg är mycket bra, nu producerade Endomines 101 kg guld vilket är extremt bra. Dessutom har hela produktionskedjan samt guldhalten i malmen varit över förväntan. VD;n Markus Ekberg skriver att verksamheten utvecklas “MYCKET VÄL”, De första två månaders produktion ligger i enlighet med bolagets förväntningar tack vare den höga ingående guldhalten och ett högre kapacitetsutnyttjande än förväntat. ...

2017-05-30 14:18 · bjaen

Outokumpu

Outokumpu är ett bolag med specialitet på rostfritt stål, som är resistent mot frätning och rost, detta innebär dock inte att det rostfria stålet inte kommer rosta. Om fel typ av rostfritt stål används till fel applikation kan det börja fräta, därav de många sorterna av rostfria stål. Marknaden de senaste 20 åren daterat från 2007 har växt ca 5-7% emedan Outokumpu planerar att växa snabbare än den rostfria marknaden . Outokumpu har sedan 2001 tills idag växt med cirka 5,367 årligen utifrån dess resultat per aktie(bortsett från engångskostnader och engångsintäkter(t.e.x. Outotec affären) ). De investeringar som kommer göras under de nästkommande åren inom samma segment som de redan har lång erfarenhet är ferrokrom fabriken och degerfors, Ferrokrom fabriken skall enligt Outokumpu kunna tillföra 150 m euro på årsbasis. Outokumpu med en marknadsandel i Europa om 18% och i världen cirka 5%. Majoriteten av försäljningen sker i segmentet köksutrustning och sedan i industri relaterade projekt,energi och transport. Industriella projekt är i form av t.e.x. nordsjöns pipelines, broar och monument kommer vanligtvis från Rostfria stål producerare. ...

Tur som en tok i väntans tider

Tokturen fortsätter med Africa Oil som är upp 17% sen jag tog in den i fredags i min långa portfölj..12,40 sek betalt..Nu 14,50 sek..Favoriten och tungviktaren i min portfölj, BlackPearl, är åter igen på berättigade nivåer runt 51 sek efter att “Mr Market” tillsammans med Elvis, lämnade byggnaden , för denna gången..Ordningen återställd således..Vi får förmodligen inga direkt kursdrivande nyheter innan Q1 rapporten tidigt i maj månad..Under tiden så hoppas vi att Mooney åter igen producerar som innan, efter att man stängt ner c:a 400 baljor/dag p.g.a teknikbyte..Det höga oljepriset kommer ändå att ge BlackPearl ett mycket starkt resultat i produktionsdelen för Q1 2011..Om allt går som det är tänkt så ser vi 60-65 sek om 12 månader.. ...

NeuroVive - PM:et om hjärtinfarktstudien dröjer och spänningen stiger

Redeyes Klas Palins skriftligt i bloggar refererade mottagna besked från bolaget innebär med min tolkning att det högst sannolikt blir en fas III-studie som snart kommuniseras, vilket vore en milstolpe för NeuroVive. Tidigare i officiella rapporter och prospekt har ju endast, dvs i de fall det har angivits någon fas, stått att det gäller en stor fas II-studie där NeuroVives peparat har möjlighet att ersätta Novartis Sandimmune Injection, men fas II hade inneburit ytterligare flera år innan fas III-studier skulle kunna bli externt finanserade och avslutade. ...

OPCON uppdatering

Opcon Powerbox for carbon-free electricity in China - Opcon signs a memorandum of understanding for joint venture on the Chinese market Opcon AB, the energy and environmental technology Group, has signed a memorandum of understanding (MOU) with state-owned Shanghai Baosteel Energy Tech Co., Ltd., of China, concerning the establishing of a joint venture for collaboration around Opcon Powerbox on the Chinese market. Baosteel Energy is the wholly-owned subsidiary of Baosteel Engineering & Technology Group Co., Ltd., which is a part of the state-owned steel group, Baosteel Group, which has over 100,000 employees and sales of around USD 29 billion. ...

Stillaståede inledning

De amerikanska börserna noterade små rörelser under tisdagen. Sentimentet var positivt under större delen av dagen men en svag avslutning begränsade uppgångarna. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average ned 0,1 procent, S&P 500 var oförändrad medan Nasdaq Composite steg 0,1 procent. Råvarumarknaderna drog åt olika håll under tisdagen. Vid golvhandelns stängning på Nymex noterade WTI-oljan i första termin en nedgång med 0,24 dollar per fat till 108,23 dollar per fat. Ädelmetallpriser sköt i höjden och guldet noterade rekordnivåer under gårdagen. Spotpriset på guld steg med nästan 15 dollar per uns till strax under 1449 dollar per uns. Även silvret steg. ...

C-Rad - Positivt nyhetsflöde att vänta!

Positiv trend, q4-rapport Efter q4-rapporten så har C-Rad konsoliderat och konstant handlats inom intervallet 25-28 SEK, framöver så räknar jag med betydligt högre kurser. Q4-rapporten var ännu ett i raden av bevis för att C-Rad snart är ett vinstdrivande bolag och det enbart på Sentinel och de Dosimetri-produkter som nu säljs i C-Rads regi. Tänk då vad GEMini kommer att innebära när nu även denna produkt snart är ute på marknaden. Sentinel kommer att bli en succé och det är bara en tidsfråga innan vi också har GEMini ute på marknaden. Det finns en rad triggers och jag tror på flera positiva besked kommande månad fram till ESTRO-mötet 8-12/5 som kommer att bli mycket intressant att följa. ...