Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Lite av ironi

Sitter här inför helgen och ska företa mig en av mina vanliga längre resor till min stuga. Man blir lite bekymrad över det höga bensin/disel priset då jag spenderar ca. 5000 mil på vägarna i jobbet men även privat, min moraliska sida säger ju som ni alla andra att egen förbrukning bör vara sparsam om man har någon betänksamhet på miljöpåverkan. Det svider lite i plånboken då priset stigit radikalt den senaste tiden och jah tror inte på någon större nedgång. Samtidigt i min andra halva då det gäller investeringar så är mitt fokus till stor del på bolag som på något vis räknas som oljeindustrin. De genererade vinster jag har beror till stor del av just högt oljepris.. En vånda av att att mitt miljösamvete skall ta över och att jag bör överväga att sälja alla innehav baserade på oljebolag, skänka pengarna till Greenpeace och börja ta bussen till stugan vart helg, hmmm?? ...

Myt o Mani i Saab

En mytoman är en person som rent tvångsmässigt ljuger och förleder sin omgivning och lider av en form av narcissism..Självförhärligande av den egna personen..Mytomanen känner varken skuld eller ånger när lögnerna till sist blir avslöjade..Sol o vårare är en annan form av mytomani..Mytomanen är oerhört övertygande när han berättar om sitt liv, sina ofta påhittade yrkestitlar som läkare, pilot, affärsman och sina lukrativa affärer etc, etc, och det är för den oinvigde nästan helt omöjligt att förstå att det mytomanen berättar helt enkelt inte är sant..Mytomanen vill bli omtyckt..Dom är enormt övertygande och ofta mycket begåvade..Victor Muller är en klassisk mytoman och han har slagit blå dunster i ögonen på alla inblandade..Vi ser nu hur lögnerna börjar krackelera..Mytomanen kör sina lögner ända in i kaklet så att säga, och när sedan sanningen uppdagas så skyller man alltid på andra i sin omgivning och yttre orsaker som man inte kunde veta..Det sista är naturligtvis också en lögn, självklart.. ...

Öppning uppåt

De amerikanska börserna noterade marginella nedgångar under torsdagen. Negativ makrodata såsom fallerande budgetförhandlingar i Washington och ännu en kraftig jordbävning utanför Japans kust tyngde sentimentet. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average ned 0,1 procent, S&P 500 backade 0,2 procent medan Nasdaq Composite sjönk 0,1 procent. Inte heller råvarumarknaderna noterade några större rörelser under gårdagen. Vid golvhandelns stängning på Nymex hade WTI-oljan i första termin stigit 1,40 dollar per fat till 110,23 dollar per fat. Det är första gången på 30 månader som WTI-oljan stänger på en nivå över 110 dollar per fat. ...

ETT GULDCASE

Efter att den inte helt okända profilen Kalles Farsa började skriva om Integra Gold, eller på den tiden Kalahari, så har jag haft bolaget under bevakning. Nu känns det som hög tid att bolaget får göra entré i portföljen. Det som vankas närmast är en resursuppdatering som kommer vara avgörande för bolagets framtid. Får vi fina siffror ( mer än1 miljon ounces vill vi se ) så kommer kursen dra. ...

Precise - köpläge?

2001 gjorde Precise biometrics dåvarande VD, Christer Bergman, ett uttalande om att en ny era inletts. I fickan hade bolaget ett färskt partneravtal med Honeywell som spåddes vara värt 100 Mkr på tre år vilket fick VD:n att estimera en lika hög årsomsättningen för 2003. Någon 100-miljonersorder materialiserades dock aldrig och facit för 2003 blev en försäljning på 13,6 Mkr. Vid nyemissionen, 2009, behövdes pengar för att finansiera kommande orders då bolaget stod inför en stark tillväxtperiod. Större orders har sedan dess lyst med sin frånvaro och jämfört med 2009 sjönk omsättningen ifjol med 35 procent, där försäljningssiffrorna för Q4 var de lägsta för ett sista kvartal sedan 2003. Det är också över ett halvår sedan sist bolaget pressmeddelade om en order överstigande 2 Mkr. ...

Logiskt

Talvivaara sänkte sitt produktionsmål för 2011 idag. Tidigare har de talat om 30-35.000 ton Nickel under året, men nu tror de bara det blir 22-28.000 ton. De skyller på ett planerat produktionsstopp där lite mer än tidigare planerat ska åtgärdas. Det stämmer säkert till viss del, men ärligt talat har de legat efter sin plan i snart ett år! Det här service-stoppet kommer ganska lägligt och prognos-sänkningen är ganska logisk. ...

RakaKurvan uppdatering

Mao sagan fortsätter! Har inte skrivit så ofta ( då det inte är mycket nytt att komma med). Rakakurvan går rakt (rel) mot målet. Nu till portföljen: - Autoliv ger säljsignal så vi passar på att sälja av dom på 466,70kr! Autoliv ger en vinst på 12%. - Bilia fortsätter att leverera upp 66,5% från start. Flera analytiker höjer nu riktkurser till mellan 160-180kr dessutom så kommer det en utdelning på 12SEK som vi är glada för :-) ...

Carnegie lyfter Northland Resources till Köp!

Man seer en betydlig uppsida och aktien har inte rör sig mkt i år! På 6-9 mån sikt finns det många triggers för aktien. - Kaunisvara - Malmpriserna fortsätter upp - Man ser en betydande uppvärdering av Hannukainen - Positiva nyhetel Q4(11) kan ge ytterligare +5NOK - Skulle malm priset nå 170 usd/ton så lyfts bolagets värde till 88NOK/aktie i modellen! MAO det finns potential även för kommande år! Lycka till ...

Rastlöshet i köpfingret.

Jag är inte direkt känd för att ligga likvid utan jag tycker att pengarna skall jobba och vara placerade. Varför skall jag vara (delvis) likvid när jag lika gärna kan investera dem och få avkastning på börsen. Det här är ett ytterst konservativt tänkande. Självklart är det bra att ha medlen placerade så att de förräntar sig den vägen men nackdelen är att man blir väldigt orörlig när det svänger ner. ...

Öppning kring noll

New York börserna stängde upp på onsdagen. Vid stängning var både Dow Jones Industrial Average och Nasdaq Composite upp 0,3 procent medan S&P 500 stängde på plus 0,2 procent. På råvarumarknaderna var sentimentet överlag positivt. Vid golvhandelns stängning på Nymex kostade WTI-oljan 108,77 dollar per fat, vilket motsvarar en uppgång på 0,43 dollar per fat. De amerikanska lagren av råolja steg med 2,0 miljoner fat under förra veckan visade statistik från det amerikanska energidepartementet. Bland oljejättarna noterades Chevron ned 0,6 procent och Exxon stängde minus 0,3 procent. ...