Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Ädelmetaller 3

Anledningen till att jag sålde idag är att vi kommer att få sen en korrigering i guld och silver. Ni minns väl korrektionen för 4 veckor sedan när guldet var nere i 1380 ungefär.. 40 Points föll priset ungefär och jag tror på något liknande nu..Det bör innebära ett guldpris på drygt 1420 och ett silverpris på dryga 37-38.. Korrigeringen är bra och lättar sentimentet inför den sista spiken upp i ädelmetaller..Med andra ord orkar priset inte stiga längre utan sentimentet måste lätta innan priset åter kan ralla uppåt.. ...

Regeringen undersöker Kapitalförsäkringarna

När reglerna för kapitalförsäkring infördes var Göran Persson statsminister och socialdemokraterna styrde. En av de första som använde sig av det här var Mats Qviberg, ordförande i HQ Bank. Det här är många år sedan. Mats Qviberg skickade in anmälan till Finansinspektionen om insideraffär han gjort med aktier i kapitalförsäkring. Han fick svar från Finansinspektionen att när aktierna finns på kapitalförsäkring så gäller inte insider-anmälan. Qviberg tyckte detta var så konstigt att han skrev till Finansdepartementet och frågade om detta var riktigt. ...

Sur inledning

På de amerikanska börserna noterades mindre nedgångar under måndagen sedan Internationella Valutafonden, IMF, sänkt sin tillväxtprognos för både USA och Japan. Vid stängning var Dow Jones oförändrad medan S&P 500 och Nasdaq sjunkit med 0,3 procent vardera. På råvarumarknaden observerades övervägande nedgångar under måndagen. Råoljan tappade efter att IMF presenterat sin vårprognos kl. 16.00. Vid golvhandelns stängning klockan 20.30 noterade WTI- oljan en nedgång på 2,89 dollar per fat till 109:90 dollar per fat. Oljebolagen tillhörde följaktligen måndagens förlorare där bland andra jättarna Chevron och Exxon Mobil backade 1,7 respektive 0,9 procent. På ädelmetallmarknaden handlades guld ner 9 dollar per uns till 1466 dollar per uns efter ökat säljtryck på grund av vinsthemtagningar. ...

Spännande morgondag.

Jag börjar med att upplysa om att SSAB konkurrent Alcoa kommer idag med sin rapport. Precis som det har varit förut så börjar Alcoa i USA. Spännande att se vad dem kan visa. Svart på vitt detta är början på en spänning som vi kommer att få uppleva nu den närmaste månaden. Sandviks konkkurenter och Sandvik själv får jag vänta med ett tag. Något mer som kommer att trigga mig för morgondagen är Nokia som kommer med en uppdatering angående Symbian som är deras system. Detta för att visa att man håller på med Symbian också. Det gäller att hålla ögonen öppna för nyheter skall också komma enligt: ...

Öppning i sidled

På de amerikanska börserna noterades fallande indexrörelser under fredagens handel. Uppgifter om fortsatt osäkerhet i förhandlingarna kring den amerikanska federala budgeten kombinerat med ett stigande oljepris tyngde index och vid stängning hade Dow Jones Industrial Average backat 0,3 procent. Det bredare S&P 500 var ner 0,4 procent medan Nasdaq Composite stängde på minus 0,6 procent. På råvarumarknaden noterades under fredagen breda prisuppgångar på såväl basmetaller som olja med ökade oroligheter i Libyen samt en svagare dollar som bidragande orsaker. Vid golvhandelns stängning klockan 20.30 noterade WTI-oljan en uppgång på 2,47 dollar per fat till 112,79 dollar per fat, vilket är den högsta noteringen på nästan två och ett halvt år. ...

Vem/vilka skall betala för Arabprotesterna?!

Ingen som besökt denna sida och som besöker denna sida har nog inte hört om Piigs och Island. I Portugal är det nu vilda protester och i Island håller dem på med Icesave omröstning. 36miljarder är det man är skylldiga Storbritanien och Nederländerna. Skall man få låna pengar från EU så krävs ett ja. Men samtidigt så förstår man att skattebetalarna inte vill betala till Britterna och Nederländerna. Landsbanki är banken som dem andra 2 länderna har drabbats av. Nu är den statlig men då var den privat. Det mest demokratiska är att dem får rösta. Om jag nu skulle tänka på hur jag själv skulle rösta skulle det vara ett svårt val. Jag skulle tänka att landet behöver hjälp i form av lån men samtidigt varför skall jag betala för att några där uppe i toppen har gjort stora fel. Samma gäller om jag bodde i något av PIIGS länderna. Där gäller det om jag skulle gå ut i dem vilda protesterna eller om jag skulle stanna och avvakta. ...

Hyresgäster mot bostadsrättsinnehavare

Han hade åsikter i dag som chockade programledarna på CNN. Hälften av amerikanska folket har i stort sett ingen utbildning, ofta tjänar de inga pengar. De har lika stor rösträtt (en röst) i politiska val som välutbildade akademiker, som duktiga människor som blivit miljardärer under sin livstid med två tomma händer som utgångspunkt. Samma röst. Jag funderar på euro-valet. Många lågutbildade i Norrland bland annat röstade nej. Välutbildade i storstäderna rösta ja. Välutbildade kvinnor röstade ja medan kvinnor i låglöneutbildning nästa till hundra procent röstade nej.' ...

Den konspiratoriska dollarn, gasen och oljan

Den senaste veckan har jag bevakat de amerikanska budgetdiskussionerna live via live.cnn.com. En hel del intressanta dialoger och röster har höjts jag har även fått höra några intervjuer med Obama när han besökte en fabrik under onsdagen. Min uppfattning om Obama har varit att han stått inför flertalet svåra utmaningar i samband med att lägga sin budget, och under det besök han gjorde under onsdagen förklarade han bland annat om indragningar inom alla områden förutom skolan. ...

löparnportföljen efter drygt ett kvartal av 2011

Inför 2011 var avsikten att fortsätta vara långsiktig med det extremt portföljtunga NeuroVive-innehavet pga dess bedömt likaledes extrema undervärdering. Det har inte lossnat ännu kursmässigt men är på god väg att göra så efter 15 % uppgång i år och i utmärkt läge inför ett (högst sannolikt nära förestående) besked att bolagets preparat medverkar i en extern fas III-studie inom reperfusionsskada efter hjärtinfarkt. NeuroVive med sitt marknadsvärde kring 0.5 Mdr kr hamnar därmed “fas-lägesmässigt” i samma goda sällskap som fas III-kollegorna och 4 Mdr-bolagen Diamyd och Medivir och förutsättningarna för att marknaden ska inse bolagets relativt och absolut sett mycket låga värdering på risk/reward ökar, även om NeuroVive inte ska värderas LIKA högt ännu. NeuroVive har en bedömt realistisk royalty-potential på uppåt dubbla bolagsvärdet inom 5-6 år. ...

Industrivärden

Varför? Jo Industrivärden är ett holdingbolag. För att få vara detta måste de dela ut hela utdelningen från sina underbolag till holdingbolagets aktieägare. På det sättet undantages utdelningen i ägandes bolag från dubbelbeskattningen av utdelningen. Jag blev lite orolig häromdagen när Industrivärden meddelade en storförlust första tre månaderna i år på över 2 miljarder kronor. Analytiker och aktieägare har dock inte chockerats. Aktien stiger på börsen. Förlusten tillskrivs de nya redovisningsreglerna som gör att holdingbolag måste ta upp i vinst- och förlusträkning och även i eget kapital den upp- och nedgång som t.ex. i Industrivärdens fall deras aktier Volvo och Sandviken gjort. Det blir svårare att analysera efter vissa formler när vinsten varieras efter kvartalen på detta tydliga sätt. Även nedgången 2008 blev chockerande med detta redovisningssystems beräkningar. ...