Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Inför nästa vecka

Efter två veckors frånvaro tycker jag det är dags igen för mina inlägg, hoppas du håller med. Jag har etablerat ett par positioner sedan sist jag skrev ett inlägg. Mina följande öppna positioner är alla i amerikanska aktier, Lång position i Peabody Energy (BTU), entry = 65,17. Aktien befinner sig väl under dagliga 20ma, under nedre BB (20ma 3std), RSI (14) vände upp i veckan från en nivå under 20. På vecko grafen har aktien studsat flera gånger vid 20ma, aktien befinner sig nära en stigande trendlinje. M.a.o. jag tror på en reaktion uppåt. Dessutom har det nu bildaats en liten ascending triangle, högre bottnar med samma toppen, det innebär att aktien bör bryta uppåt. Om det sker ett utbrott med volym så är det ett bra tecken, för min del iaf. Bolaget rapporterar den 19/4, vilket kan ställa till det men vi får se. ...

Håller järnprospekteringsbubblan på att spricka?

Under de senaste månaderna o speciellt efter nyårsskiftet har vi fått uppleva en fantastisk resa i många av de järnmalmsprospekterande bolag som är noterade med uppgångar upp mot 300% innan rekylen satt in. Tänker då speciellt på de Aktietorgsnoterade bolagen Archelon o KopparBerg Mineral där ägardelen i den eventuellt framtida järngruvan Nordic Iron Ore är den gemensamt drivande faktorn. Orsaker: Järnmalmspriserna verkar ha nått en topp på o t.o.m. börjat backa. I veckan hade Affärsvärden en köprekommendation på Dannemora Gruva på + 100 % upp till 160 kr (nuvärde 80 kr) vilket resulterade i en ynka 10% uppgång som sedan efter nån dag hade reducerats till 0. Trots upprepade köprekommendationer så verkar Northlandaktien ej vilja lyfta. Osv osv Nu är inte Dannemora o Northland mest utsatt då de ju redan har finanserna klara för sina projekt men farhågor finns att Nordic Iron Ore kan få svårigheter. Där är ju finansieringen knappt påbörjad så många frågetecken måste rätas ut innan en eventuell gruvstart kan äga rum om tidigast 5 år . ...

Det våras för Petrogrand

Petrogrand är kvarlevorna av forna Malka Oil vars enda tillgång, licensblocket nr 87, i början av 2010 såldes till Gazprom Neft. Det forna oljebolaget var under finanskrisen nära att gå i konken och förutom externa utmaningar med fallande oljepris pressades Malka Oil även av interna problem som mynnade ut i ett fullskaligt inbördeskrig där styrelsemedlemmen, Michail Malyarenko, med vapenmakt ockuperade ett oljefält samtidigt som styrelseordföranden, Mats Gabrielsson, anklagade Malyarenko för stöld. Här hjälpte inte några fredsbevarande insatsstyrkor utan receptet blev en åderlåtning av såväl styrelse som ledning och därefter en försäljning av tillgångarna. ...

MIDSONA - What's going on? Samt min första smaskiga miljonaffär!

Den 9:e Mars skrev jag min andra rekomendation om företaget Midsona, jag lyckades köpa på mig en större post när B-aktien stod i kursen 14,7 kronor, idag står aktiekursen i 19,4 kronor. Riskerna med att köpa på sig Midsona är såklart att de inte fortsätter att lyckas med sin turnaround i sin verksamhet som placera.nu skriver i den här analysen (https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=200264) men jag anser att man endå får mycket värde för pengarna när man köper aktier i detta bolag. Jag gillar att de befinner sig på den nordiska marknaden, har en låg belåning och har starka och upparbetade varumärken. ...

Bloggens guldgrävare

Att vara där först var som vanligt mycket viktigt. Ingen annan hade ett Facebook för aktieintresserade, där du kunde lägga upp din profil, din portfölj, skicka personliga meddelanden till andra och dessutom skriva egna aktieanalyser och bloggar. Vi lyckades dra till oss gräddan från aktieforumen för folket som var trött på pajkastningen och ”sandlådenivån”. 2008 blev vi erkända av tidningen Internetworld som varje år utnämner ”Sveriges bästa sajter”. En 33:e plats är inte fy och skam. Det var skönt att smälla alla de andra ekonomisajterna på fingrarna. Exempelvis di.se kunde man hitta på den ”alternativa listan” nämligen högst upp på ”Årets besvikelse”. ...

Kopparberg Mineral (KMIN)

Ny uppdaterad version. I enlighet med tidigare emissionsbeslut för utgivna teckningsoptioner har 2.337 825 aktier av serie B emitterats och antalet utestående aktier efter emissionen är 6.433040. Marknaden är orolig för utbud men som vanligt så tar man höjd för detta i förväg och börsvärdet inklusive de nya aktierna nu under 110 miljoner och det trots att nu över 20 miljoner kommit in i kassan via likvider för de nya aktierna. ...

ShaMaran's fullträff i Atrush-1 - En besvikelse?

ShaMaran Petroleum rapporterade på sena onsdagkvällen genom sitt delägda bolag GEP en riktig fullträff i Atrush-1 borrningen. Ett flöde på 6.393 fat/daguppmättes med begränsad utrustning. Man tror också på betydligt högre flöden när man väl kan börja producera härifrån. Många var de som trodde vi skulle nå de gamla ATH-kurserna med dessa goda nyheter. Vi fick dock nöja oss med en uppgång på ca 11% under gårdagens handel. Att kursen hölls tillbaka verkade mest bero på att någon vräkte ut aktier på C$ 1. Totalt omsattes över 18 miljoner aktier. Förhoppningsvis avtar utförsäljning på C$ 1 och vi kan fortsätta klättra inför noteringen på Stockholmbörsen och resultaten från den första egna Pulkhana-borrningen som inleddes den tredje april. ...

Öppning svagt nedåt

De amerikanska börserna noterade små rörelser under torsdagen. Handelsdagen inleddes i moll, men en sen spurt raderade nedgångarna. Vid stängning var Dow Jones upp 0,1 procent, S&P 500 var oförändrat medan Nasdaq Composite tappade 0,1 procent. Råvarumarknaderna drog åt olika håll under gårdagen. Vid golvhandelns stängning på Nymex noterade WTI-oljan i första termin en uppgång med 1,09 dollar per fat till 108,20 dollar per fat. De båda oljejättarna Chevron och Exxon fick stöd av det stigande råoljepriset och klättrade 1,0 procent respektive 0,3 procent. Bland ädelmetallerna noterade både guld och silver uppgångar. Spotpriset på guld ökade 16,15 dollar per uns till cirka 1473 dollar per uns. ...

Inledning i moll

Börserna i New York rörde sig runt oförändrade nivåer under onsdagen och stängde strax över nollstrecket. Vid stängning var Dow Jones upp 0,1 procent medan det breda S&P 500 stängde på oförändad nivå. Tekniktunga Nasdaq Composite noterades upp 0,6 procent. Den amerikanska presidenten Barack Obama höll under onsdagen ett tal om hur han på lång sikt planerat att minska USA:s budgetunderskott. Obama framhöll att både skattehöjningar och utgiftsbegränsningar var nödvändiga. Skattehöjningarna ska främst drabba de rikaste medan utgiftsnedskärningarna drabbar en rad sociala program samt det amerikanska försvaret. Obamas tal gjorde dock inget märkbart intryck på aktiemarknaden. ...

NeuroVive i fas III "skriftligt bekräftad" redan innan PM:et

NeuroVives hjärtinfarktstudies fas III-status är nämligen nu för första gången “skriftligt” bekräftad via bolagets egen information till ett deltagande i en stor BIO-mässa i Washington DC 27-30 juni, som jag snabbt råkade googla fram idag just i syfte att kanske hitta en bekräftelse: http://e.mybio.zerista.com/exhibitor/member/17823 “In addition to introducing NeuroSTAT® as the first cyclophilin-D-inhibiting mitochondrial protectant, NeuroVive is researching and developing variants of cyclophilin-inhibiting cyclosporins and new ways of transporting these drugs across the blood-brain barrier to the central nervous system. NeuroVive develops pharmaceuticals in diseases where the medical needs and burden of disease for the patient and the health care systems are significant. These are acute degenerative diseases like moderate to severe traumatic brain injury (TBI), stroke, and epilepsy. The clinical trial program includes a Phase III clinical trial in heart reperfusion injury and planned Phase IIb/III clinical trials in moderate to severe TBI in Europe and US. NeuroVive has obtained orphan drug designation in EU and US for NeuroSTAT® in patients with moderate to severe TBI.” ...