Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

ShaMaran tar in C$ 50,4 miljoner!

Detta kan förklara den senaste tidens kurspress och förhoppningsvis ge ett lättnadsrally inom det närmsta. Förra gången de gjorde en emission var i höstas, summan var ungefär den samma. Intressant är att kursen som den görs till nu, sju månader senare är den dubbla (C$0,9). Intressant är också att se vad som hände med kursen efter förra emissionen, den steg med ungefär 200% på knappt tre månader. Hur exakt pengarna ska användas vet vi ej ännu, men det har tidigare pratats om ett påskyndat arbetsprogram. Och man får väl anta att det är i främst Atrush och Pulkhana det kommer ske, då det är där man kan få igång produktionen snabbast. I avtalet med Aspect som ingicks när man köpte in sig i GEP, står att de första C$40 miljoner som ShaMaran betalade i Atrush/GEP skall återbetalas så fort produktionen inbringar dessa från fältet. Detta kommer bli ett bra tillskott i ShaMarans kassa i framtiden och kan bekosta mycket av utgifterna i K42 och Arbat-fälten. ...

Öppning i dur

De amerikanska börserna noterade uppgångar under tisdagen. Flera starka rapporter bidrog till att stärka sentimentet och återhämta måndagens fall. Vid stängning var Dow Jones upp 0,5 procent, det breda S&P 500 klättrade 0,6 procent medan Nasdaq Composite steg 0,4 procent. Råvarumarknaderna drog åt olika håll under gårdagen. Råoljan backade i den inledande handeln, men vände upp under eftermiddagen. Vid golvhandelns stängning på Nymex noterade WTI-oljans första termin en uppgång på 0,51 dollar per fat till 107,63 dollar per fat. ...

Järnmalm fortsatt stekhett

Järnmalmspriset fortsatt högt men vi vet ju att mer malm kommer ut på marknaden om några år men samtidigt är efterfrågan stark. Järnmalmsaktierna tycker jag handlas väldigt lågt i förhållande till potentialen. Northland noterad i Oslo men verksam i Sverige och Finland är min favorit och står inför stor uppvärdering för de med lite tålamod. http://www.northland.eu/s/Home.asp Nu prövas tålamodet och brist på tålamod är en investerares värsta fiende brukar ju “di store” säga…;-) ...

Vad är en bubbla och vad är inte en dylik

Jag som just nu läser en bok av nationalekonomins fader Adam Smith förstår faktiskt inte riktigt vad de s.k. bolånetorskarna har gjort för fel. Om det är någon marknad som i dag fungerar perfekt så är det bostadsrättsmarknaden. Fall 1: En bekant köpte en bostad söder om Stockholm.. Nu tio år senare byter han mot en lite mindre lägenhet i Stockholms city. Fall 2: En annan bekant sålde i dagarna en trerumslägenhet i city och köpte ny två i norrförort. De är mycket nöjda. Den ena väljer att ta ett lån för att bo innerstan, den andra gör sig lånefri genom en billigare lägenhet i en centralförort. Allt fungerar perfekt. Vi vet alla hur det är med att få en hyreslägenhet i Stockholm. Vi vet hur s-gänget statsminister Göran Person, finansminister Erik Åsbrink med hustru Ylva Johansson kunde gå förbi alla vanliga stockholmare på sin tid för hyreslägenheter. ...

NeuroVives PM om fas III-studiens start har kommit

I dag skrev sig därmed även NeuroVive in i historieböckerna som ett fas III-bolag närPM:et om att studiestarten hade skett kom idag på morgonen. Därmed undanröjdes även den sista osäkerheten för den breda aktiemarknaden om detta. VDs kommentar låter spännande : “If efficacy is proven, NeuroVive´s CicloMulsion , a safe formulation of cyclosporine, should become an important new treatment for heart patients and reduce morbidity and mortality after myocardial infarction. In addition, it will deliver a major reduction in the social and economic burden of heart disease and target a significant and growing global market of patients with cardiovascular disease.” ...

Kvartalsrapporter i fokus

De amerikanska börserna noterade breda nedgångar under måndagen sedan kreditvärderingsinstitutet Standard & Poors sänkt utsikterna för USA:s kreditbetyg till negativa från stabila. Vid stängning hade Dow Jones Industrial Average tappat 1,1 procent medan det bredare S&P 500 hade backat 1,1 procent och Nasdaq Composite stängde på 1,1 procent. Också på råvarumarknaden noterades övervägande nedgångar bortsett från ädelmetallerna som gick mot strömmen och fortsatte upp. Råoljan sjönk redan under förmiddagen sedan Saudiarabiens oljeminister sagt att oljemarknaden är “överförsedd” och S&P:s nedgradering av USA:s framtidsutsikter pressade priset ytterligare. Vid stängning på Nymex noterade WTI- oljan en nedgång på 2,45 dollar per fat till 107,21 dollar per fat. ...

Update 18/4

Då blev jag utstoppad i två av mina långa positioner idag samtidigt som jag gick ur en kort position med vinst, dock togs vinsten för tidigt. Jag blev utstoppad i Peabody Energy (BTU) och realiserade en förlust på 1.42 punkter. Men det intressanta är att jag kommer att gå in igen då dagens candle blev en hammer (liknande) långt under 20ma, jag tänker på “gummibandsprincipen” här, och bandet blev mer utdraget idag. Det jag är något orolig för imorgon är bolagets rapport, det enda jag vet är att JPM har höjt sina estimat för aktien pga högre kol priser. Jag avvaktar tydligare trigger samt rapport imorgon. ...

Jays - redan rea?

Har varit inne och vänt ett par gånger i Jays, både med vinst och förlust. Alltid med vetskapen att kursen i stort sätt är uppbyggd på spekulationer och förhoppningar. Även om den procentuella försäljningsökningen var gigantisk under förra perioden visar man fortfarande röda siffror. Dock, detta är ett ungt bolag, saker och ting tar tid. För tillfället äger jag inga aktier i Jays men har den kvar i min bevakningslista. Dagens drop på dryga 15% göra mig sugen på åter gå in i bolaget. ...

2017-05-30 14:19 · jirk

Öppning kring nollan

De amerikanska börserna pendlade under större delen av fredagen kring nollstrecket för att till slut stanna på plus efter en stark avslutning. En svag rapport från Google tyngde sentimentet medan fredagens makrostatistik överraskade positivt. Vid stängning hade Dow Jones stigit med 0,5 procent medan S&P 500 var upp 0,4 procent och Nasdaq Composite stängde på plus 0,2 procent. På råvarumarknaden fortsatte råoljepriset att stiga efter att den positiva amerikanska makrostatistiken presenterats. Statistiken stärkte optimismen för landets ekonomi, som är den mest oljekonsumerande i världen. Vid Nymex stängning noterade WTI-oljan en uppgång på 1,50 dollar per fat till 109,61 dollar per fat. På marknaden för ädelmetaller steg guldpriset med 11 dollar per uns till drygt 1486 dollar per uns. Priset på guld nådde nytt all-time high under fredagen efter spekulationer om att skuldkrisen i Europa kommer att förvärras vilket ökade efterfrågan på guld som alternativ till valutor. ...

Nästa Facebook: Intertainment Media Inc.

Bolagets hemsida: www.intertainmentmedia.com Eller sök på Yahoo finance: http://finance.yahoo.com/q?s=INT.V Företaget upplever för tillfället så kallad “viral growth” med sin produkt Ortsbo och man skrev nyligen ett avtal med rocklegenden Gene Simmons som skall hjälpa till att marknadsföra produkten. De har också en Outlook plug-in modul som automatiskt översätter skickade och mottagna email för engångskostnad av $29.95. Från Yahoo finance: “Ortsbo’s real time multi-session, multi-platform and multi-lingual application connects to PC and Mac computers, mobile browsers as well as all major search engine chat platforms including Microsoft, Google and Yahoo! along with Facebook, iChat, AIM, ICQ, Gadu-Gadu, Ovi, Lotus Sametime, LiveJournal and Tencent QQ and QQ International, China’s largest chat platforms and Twitter. Ortsbo instantly provides real time translation capabilities to well over 1 billion active chat accounts in over 170 Countries / Territories.”… ...