Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Jays VD-intervju 4

Efter gårdagens nya avtal med Australiens största Apple-återförsäljare Next byte med 19 butiker, skickade jag iväg tre frågor till VD Rune Torbjörnsson. 1. Hur ser du nu på framtiden med tanke på den kraftiga expansion som ni just nu genomgår. Tidigare har jag ju frågat om ni kommer behöva göra en nyemission för att klara expansionen då trodde du inte det, hur är läget nu? Jag ser själv ingen större nackdel på längre sikt med en kapitalanskaffning med tanke på de stora möjligheterna. ...

INTEGRA - NU EXTRA GULD I BACKEN

“INTEGRA GOLD CORP is pleased to announce their results from recent drilling. Integra Gold Corp intersects 36,5 g/t gold over 4,5 meters at the triangle Zone” Jag har sett den här avvaktande utvecklingen, trots fina resultat, i PM-aktier tidigare innan den drar ordentligt. Så nu är det bara lite tålamod som gäller. PM aktierna har haft det motigt sista tiden i Kanada. Detta trots rekordnivåer på guldet och silvret. En justering kommer men det är trist att se bolag som Integra redovisa finfina borresultat och ändå ligger kursen och harvar. I Integras fall vet vi ju också att en resursuppdatering kommer någon gång under kvartalet och det är den stora triggern i närtid. ...

Kvartalsrapporter i fokus

De amerikanska börserna noterade breda uppgångar under tisdagen. Starka kvartalsresultat från flera bolag lyfte sentimentet. Vid stängning var Dow Jones och det breda S&P 500 upp 0,9 procent medan Nasdaq Composite steg 0,8 procent. Råvarumarknaderna präglades av vinsthemtagningar under tisdagen, och framförallt basmetallerna föll på bred front. Oljan och ädelmetallerna noterade enbart mindre förändringar. Vid golvhandelns stängning på Nymex noterade WTI-oljan i första termin en nedgång på 0,16 dollar per fat till 112,13 dollar per fat. ...

Öppning i sidled

De amerikanska börserna höll öppet under måndagen och drog åt olika håll under en mycket låg omsättning. Kurserna hölls tillbaka av en förnyad oro över de höga råvaruprisernas effekt på företagsvinsterna. Vid stängning var såväl Dow Jones som det bredare S&P 500 ner 0,2 procent, medan Nasdaq gick åt motsatt håll och avancerade 0,2 procent. På råvarumarknaden bidrog en svag dollar samt fortsatt inflationsoro till att ädelmetallerna fortsatte klättra under måndagen. Silver steg 1,09 dollar per uns till 47,15 dollar per uns och har nu stigit med över 50 procent sedan årsskiftet. Priset på råolja föll marginellt och vid Nymex stängning handlades WTI-oljan för 112,28 dollar per fat. Oljejättarna Chevron och Exxon Mobil backade 0,8 respektive 0,2 procent. ...

Forwood på väg mot börsen och liten analys.

Forwood firar 25års jubelemum i år. Förtaget började 1988, jag var inte med då som aktieägare. Bolaget är INTE noterat på någon lista än. Men siktar på börs noterning 2012? Två gånger har dom fått NEJ av ägarna att notera sig på börsen =)) Ledningen började föra året skarm ofensiven för börs noterning 2010 i början på året. Lednings mål är nu mera och dom flesta aktieägare med på senast hösten 2012 börs noterning. ...

Bye Bye Silver

Jag klev av med halva mitt innehav vid drygt 41 då jag trodde på en pullback. Resterande 50% låg kvar i futures och de har jag inte rört sen i januari. Jag klev in igen vid 44,70 ungefär med den del som låg likvid och som jag sålde vid 41 då det uppenbarligen inte skulle komma en pullback. Allt detta dokumenterade jag antingen via bloggar alternativt i kommentarsfältet. Galenskapen är med andra ord dokumenterad! ...

Schwingh time!

Hej! 100.000kr-portföljen är för tillfället slaktad då jag var tvungen att likvidiera för att kunna börja trada i min nytecknade kapitalförsäkring. Mina två kandidater för swingtrade. 1. Jays AB Har köpt ett par tusen aktier för 12,50kr/st. Kursen rekylerade lite för långt och lågt. Kvartalsrapporten var trots allt i linje med den omsättningsökning som jag och flera andra hoppats på. Tror att kursen snabbt klättrar några kronor inom kort. 2. PA Resources ...

Behöver ingen tidsmaskin!

Aktien är Orc Software! För mig är detta ett rent kvalitetsbolag, de har en stark tradition, gedigen kunskap och erfarenhet från den finansiella branschen. Till det negativa är då plumen i protokollet förvärvet av Neonet samt den svaga dollarn. När jag värderar aktier ser jag företagets historia som dess korrekta värdering. Den kultur och syn på affärer är allt, det är inget som kan kopieras eller flyttas. Se bara på avhoppen som Orc drabbades av 2007, av dess avhoppare blev det bara en dålig repris av IT-kraschens förhoppningsbolag. Orc seglade vidare, starkare än tidigare och med en ny besättning. ...

Förändring på många sätt.

Som halvfinne har jag hela tiden tänkt att det minsta lilla positiva som kommer från Nokia så måste det nog vara uppåt. Men Nokia har fallit som en sten. Det har inte varit kul att ha 45% av sin portfölj i den aktien. Att förvänta sig att alla delar från ett sådant stort företag skall gå bra eller dåligt är svårt. Vissa delar går bra och vissa dåligt. Idag kan vi se ett ypperligt tecken på det. Nokia har varit som lägst 50,70 och högst 55,45 på bara ynka 30 minuter. Att aktie kursen går upp upp upp eller ner ner ner har vi sett många gånger men att se denna berg och dalbana… Det såg vi nog inte på samma vis på den tiden när man sprang till banken för att köpa och sälja. Dagens trading är mer invecklad och utvecklad. Då är frågan var det bättre förr eller nu? Det beror nog på hur man vill ha det. Lugn och ro eller snabba cash det är frågan man kan ställa sig. ...

3L Systems - på rätt köl!

Kostnadsbesparingarna har tagits tidigare än planerat samtidigt som ett extremt intressant förvärv har gjort under Q1: Capitex. “Capitex Fastighet har en årlig omsättningstillväxt som överstigit 20 procent. Förvärvet väntas initialt ge ett omsättningstillskott på ca 14 miljoner kronor på helårsbasis till 3L System till en marginal som väntas överstiga 15 procent.” Capitex Fastighet köptes för 18 MSEK kontant. Under 2011 bidrar Capitex med en omsättning på 14 MSEK med marginal på minst 15 % (vi räknar på den säkra sidan med 15 %) ...