Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Entracction ut - Netinsight in

Har kikat en del i de årsredovisningar som nu distribueras. Ett bolag som Entraction är det svårt att ha en uppfattning om, när man inte är hemtam i spelbranschen. Jag blev lockad att köpa efter en väldigt positiv analys av någon i communityn. Fick sedan vara med om en halvering av kursen, köpte till flera för att fp ned GAV. Sålde nu (med liten vinst), när jag upptäckte att bolagsledningen tycks inte tro på det egna bolaget. Bara två i ledningsgruppen hade fler aktier än jag, återstående fem inkl KC har noll aktier. Varför ska då jag tro på bolaget? ...

Besviken över mina prestationer

Jag gillar att göra det svårt för mig. Många i min omgivning tänker ganska höga tankar om mig då jag har mycket teorier och stort faktaförråd kring ekonomi, företag, politik, samhälle, teknik m.m. Så är det med de flesta som har idéer och för fram dom. Grejen är att de flesta ”vanliga” människor inte är överdrivet intresserade av dessa saker och därför (oftast felaktigt) kommer stämpla dig som ett geni bara för att du öppnar munnen och babblar om ekonomi eller aktier. Det är först när man får sina idéer ifrågasatta som man kan växa rejält. ...

Deklarationstider

Halloj redeye! Det var ett tag sedan. Det var nog inte ideén att jag skulle skriva något idag heller, utan tanken var att dagen dels skulle gå åt till att deklarera och uträtta vårpysslor i trädgården och snickerier på huset. Då deklarationen var lätt (låter helt enkelt revisorn fixa detta:)) och övriga sysslor har påbörjats mycket bra fick jag lite tid till lite funderingar på redeye istället. Ser att Mr. Otterbäck & co lanserar analystävling iår igen. Trevligt redeye, undertecknat tänker försöka haka på och medverka i denna årliga, numera nästan tradiotionsenliga tävling på forumet. Hoppas bara att tiden räcker till för skrivandet och analyserandet. Har sett ut bolaget/aktien som skall analyseras och som vanligt för frefec räkning handlar det om högrisk så det smäller…(även om den privata filosofien är lite annorlunda). Tävlingen handlar faktiskt inte enbart om bolaget, utan en stor del är att hitta en aktie med stor lyfthöjd, och då får det som alla vet bli ett bolag som har en eller flera produkter som kan lyckas med inte är där ennu, men det kan likaväl gå riktigt illa för bolaget. För undertecknades del så är Rayclinic ett strålande bevis på det.. ...

Nu får inte Ture Tratt och Kalles farsa sura längre!

Kalles farsa har skrivit att han är investerare på helttid. Han har kunnat lämna jobb och försörja sin familj enbart på aktiehandel. Ture Tratt har berättat hur han också kunnat sluta en anställning och nu har ett underbart liv, mestadels i Thailand. De har skrivit sina memoarer här på Redeye och det är läsning och lärdom för alla. De har gladeligen delat med sig av sina tips, andra investerare på Redeye till båtnad. ...

Hur är Sveriges ekonomiska tillstånd?

Hur rimmar det med det besked Sveriges pensionärer fått från statliga pensionsmyndigheten: 1) I detta kuvert kan du se att din pension är sänkt. 2) Det är tre saker som gjort att din pension blir lägre 3) För det första har inkomstutvecklingen totalt sett i samhället varit svag. 4) För det andra har det allmänna prisläget sjunkit 5) För det tredje har den så kallade balanseringen i pensionssymet trätt i kraft. ...

Towork bemanning - intressanta fakta i Q1 rapporten

Towork släppte i morse sin Q1 rapport: http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID_News=58387&Language=1 Rapporten nådde inte upp till de högt ställda förväntningar jag hade både vad avser omsättning samt resultat. Nedan kan ni se hur bolaget utvecklats under de senaste kvartalen: Q3 2010 Omsättning 727 tkr Resultat -260 tkr Q4 2010 Omsättning 1 148 tkr Resultat -664 tkr Q1 2011 Omsättning 1 865 tkr Resultat -314 tkr Här kommer några axplock ur rapporten samt mina kommentarer: ...

Öppning kring nollan

De amerikanska börserna steg under torsdagen efter en dag med slagig handel. Vid stängning var Dow Jones upp 0,6 procent, det breda S&P 500 steg 0,4 procent medan Nasdaq Composite avancerade 0,1 procent. Råvarumarknaderna noterade blandade rörelser under torsdagen. Vid golvhandelns stängning på Nymex var WTI-oljan i första termin upp 0,14 dollar per fat till 112,90 dollar per fat. På ädelmetallmarknaden nådde spotpriset på guld nya rekordnoteringar när det steg med nära 7 dollar per uns till strax under 1534 dollar per uns. ...

Turbulens i biotekniksektorn

Det har varit en turbulent månad inom biotekniksektorn på Stockholmsbörsen. Här följer några kortare reflektioner rörande några av de mest spännande och aktuella svenska bolagen där den samlade bild som ges är att turbulensen i några fall skapat ytterligare köplägen där nära förestående nyheter kommer agera som drivkraft. Oasmia är ett mycket intressant och högaktuellt val i sektorn där flera mycket viktiga händelser står för dörren i absolut närtid. Oasmia verkar inom cancerområdet och har flera starka kandidater där man genom sin egna teknologi lyckats förbättra både effekt och säkerhetsprofil avsevärt hos flera av de vanligaste befintliga cellgifterna på marknaden i dag. Lyckade omformuleringar av etablerade läkemedel av denna typ har mycket stor marknadspotential och affärsmöjligheter vilket senast bekräftades i uppköpet av Abraxis vars läkemedelskandidat Abraxane har starka likhetsdrag med Oasmias kandidat Paclical. Abraxis blev nyligen uppköpt av Celgene för ca 3 BUSD vilket ger en något hisnande referensbild av Oasmias potentiella värdering även om det krävs ett bredare perspektiv för att få en helt rättvisande bild. ...

2017-05-30 14:20 · krax

Börsstart i dur

New York börserna noterade breda uppgångar på onsdagen. Börserna steg efter att Federal Reserve som väntat meddelat att de inte höjer räntan. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 0,8 procent, det breda S&P 500 steg 0,6 procent medan tekniktunga Nasdaq Composite avancerade 0,8 procent. Priset på råolja och ädelmetallerna steg igår. Vid golvhandelns stängning igår var WTI-oljan upp 0,5 dollar till 112,71 dollar per fat. Spotpriset på guld var upp drygt 15 dollar till strax under 1 522 dollar per uns medan silver steg 1,37 dollar till 46,85 dollar per uns. Bland oljejättarna noterades Chevron upp 0,2 procent och Exxon stängde på plus 0,4 procent. ...

Stjärnanalytiker "fyndar" i problembolag

För fyra år sedan blev Per Lindberg rankad som den sjätte bästa aktieanalytikern i Europa. En stor fjäder i hatten givetvis, för telekomanalytikern, som är känd för att gå emot strömmen och kanske ökänd för sina aggressiva köprekommendationer på Ericsson då han var anställd hos Dresdner Kleinwort. 2002 blev Lindberg även uppmärksammad som en skicklig småbolagsjägare på Stockholmsbörsen då Affärsvärlden avslöjade att han förvaltade en egen privat portfölj värd 170 Mkr med innehav i bl a Aspiro, Elekta, IMS Data, Mediteam, Telelogic och Xponcard. Flera av dessa blev sedermera uppköpta. Lindberg ägde även nästan 1 miljon aktier i Wayfinder när Vodafone dök upp med ett kalasbud på 12 kronor per aktie, motsvarande en budpremie på hela 253 procent. Samma år fick han även som aktieägare ta ställning till ett bud på Teleca. Förutom att Per Lindberg anses som en skicklig aktieanalytiker ser han alltså ut att ha en särskild fingertoppskänsla med att hitta bolag som blir uppköpta. ...