Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Shamaran, en stor besvikelse?

ShaMaran Petroleum var i stort fokus i Mars-April och aktieanalytiker på olika forum förklarade till varför de ansåg att den var väldigt köpvärd. Sedan när detta stora oljefynd meddelades hände något konstigt….aktien steg inte. Ett antal försökte förklara varför men de flesta ansåg att marknaden var efter och att inom de närmsta veckorna skulle aktien stiga. Idag 5/5 stängde aktien på 0.79 CAD trots meddelande om att investerare hittats, pulkhana blocket är i full rulle, ansökan om att bli listat i Sverige och det stora oljefyndet i Atrush. ...

2017-05-30 14:21 · jaff

Aktieportföljen får nerverna att leva

Jag gjorde ett lyckat försök till daytrade i Avega under rapportdagen eftersom dels så var de uppgivna förväntningarna från Redeye och speciellt Remium bedömt klart låga och dels var det möjligt att köpa innan rapporten kl 15 och sälja strax efteråt. Utfallet av rapporten blev sedan både marginal-och tillväxtmässigt ännu bättre än i min kalkyl varför en initial bra kursuppgång var given. Jag höjde min hemsidesanalys helårsprognos rörelseresultat till ca 44 Mkr och 2.55 kr/aktie efter avdraget minoritetsintresse i det senare måttet. Lustigt nog har nu Redeye exakt samma estimat för Avega i deras uppföljande analys. Avega blev min elfte analysaktie som stigit minst ca 100 % inkl återlagda utdelningar sedan första analystillfället 2010 (och nästan detsamma sedan det andra analystillfället samma år). ...

Öppning uppåt

New York börserna sjönk under onsdagen efter press från negativa makrosiffror som indikerade en dämpning i den ekonomiska aktiviteten. Vid stängning var både Dow Jones Industrial Average samt S&P 500 ned 0,7 procent medan tekniktunga Nasdaq Composite noterades ned 0,5 procent. På råvarumarknaderna noterade metallerna breda nedgångar. Silverpriset noterades ned 2,03 dollar per uns till 39,54 dollar per uns. Guldpriset sjönk med 19 dollar till 1 517 dollar per uns. Vid golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja 109,3 dollar per fat vilket motsvarade en nedgång med 1,71 dollar per fat. Bland oljejättarna noterades Chevron ned 1,4 procent och Exxon ned 0,9 procent. ...

Bud på Entraction

Till sist kom budet som flera av oss flaggat för. 67,56 per aktie är en hyffsat bra budpremie. Första analysen för mig började vid 19 kr så det är en härlig känsla idag för mig (och min depå) Samtitidgt kan man nog tycka att framtidsutikterna ser bättre ut än någonsin, så det är med lite sorg jag kommer att sälj mina aktier. grattis entraction ägare. maestro

Explosiv tillväxt i Pricer

På pappret ser vinsten ut att falla i Q1. Men då ska man komma ihåg att marginalen Q1 2010 var dopad av positiva valutakursförändringar och en ovanligt positiv mix. Om man istället jämför den valutajusterade bruttomarginalen i Q1 2011 med densamma i Q4 2010 ser man att marginalen faktiskt förbättrades från 31% till 36%. Just 36% var också den valutajusterade marginalen för hela 2010. Att Pricer håller ställningarna på denna punkt är klart positivt, eftersom det finns en oro för marginalpress. ...

Min schwingh, del 2 i PA Resources avslutad.

Hej! Jag följer upp en av de två delarna på svingen jag annonserade i ett blogginlägg 2011-04-23. Tidigare: PA Resources publicerade den månatliga produktionen för Mars på totalt 8000 oljefat/dag. Som en reaktion på rapporten gick aktien ned till 4,50kr vilket kändes korrekt. Dock så hade bolaget haft en produktionsstörning p g a en teststängning av en av sina offshore-plattformar i Nordafrika. Detta minskade då produktionen med ca 20 000 oljefat för månaden. ...

Negativ inledning

De amerikanska börserna noterade övervägande nedgångar under tisdagen. I fokus stod fallande råoljepris och bolagsrapporter. Vid stängning var Dow Jones oförändrat, det bredare S&P 500 tappade 0,3 procent medan Nasdaq Composite föll 0,8 procent. Råvarumarknaderna drog åt olika håll under gårdagen. Råoljan och ädelmetallerna sjönk, medan basmetallerna visade uppgångar. Vid golvhandelns på Nymex var WTI-oljan i första termin ned 2,48 dollar per fat till 111,04 dollar per fat. Prisfallet drog med sig oljebolagen, och konkurrenterna Exxon och Chevron föll 1,6 procent respektive 1,9 procent. ...

INTEGRA GOLD - SKYNDA FYNDA / VÄLJA SÄLJA?

Nedan är en liten del av information som jag grottat fram genom kontakter med bolaget, andra bolag som samverkar med Integra samt personer som är eller varit involverade i bolaget, genom det underbara verktyget google, rapporter och pressmedelanden. **Den som följt mina bloggar vet att jag försöker ta reda på så mycket jag kan om de bolag jag följer och Integra Gold Corp är inget undantag. Informationen ska inte ses som några absoluta sanningar då jag kan missuppfattat något på grund av facktermer och språket. ...

Rykten och snack om Karo Bio

Snubblade över detta som florerar på div forum, Re: Ägarstrid i Karo Bio! 2011-05-02 15:28:22 Är inte här för att sprida rykten eller för den delen snacka skt, men det finns rykten och snack om att karo tidigare tackat nej tll ett bud som med dagens premisser innebär 4,5kr/aktie (innan EM…) detta fck edlund och co att gå i taket då de ej iom saknad av represenation i styrelsen hade möjlighet att säga sitt, samma intressent då som nu ligger på och är högst angelägen om att inhandla karo som sådant, som sagt detta är nåt jag hört fr. för min del en tillförlitlig källa och har ingen som helst anledning att tvivla på riktigheten, och om det stämmer så har herr håkansson gjort bort sig å det dj**ligaste..Ligger någon på för att inhandla karo till 250% budpremie så anser jag i egenskap av karoägare att man ska sälja fort som attan, för oavsett eprotrimes potenial så har jag noll förtroende för håkansson och co. ...

Integra Gold kraftigt ned

Idag när jag vaknade upp runt 14:30 tiden (jag arbetar natt) satte jag mig vid datorn och började den dagliga insamlingen av information. Vid den aktuella tiden låg ICG på KÖP: 0,68, antalet var 2000, SÄLJ: 0,69 antalet där var 7000. Runt 15:00 var SÄLJ på 0,60, antal 50.000. Från 0,68 till 0,60 och det var innan öppning. Anledning? Inte är det någon privatperson som fått kalla fötter och vill sälja av sitt innehav, då sänker man inte värdet så drastiskt. ...

2017-05-30 14:20 · atnaz