Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Diamyd, tid för reflektion

Det blev en smula ofattbar resa i Diamyd under dagen vilket säkerligen överrumplade många investerare, stora som små. Personligen har jag sett Diamyds vaccinprojekt som ett mycket spännande projekt med ett unikt angreppssätt som också fått stort förtroende från marknadens sida med en ovanligt låg värderingsrabatt sett till övriga biotekniksektorn, detta i relation till marknadspotentialen för sitt fas III projekt. Efter att den sista patienten i bolagets typ-1 diabetesprojekt avlutat sitt 15-månadersbesök i februari var det nu dags för bolaget att redovisa de första data som skulle ligga till grund för registreringsansökan. Själv har jag tittat ganska djupt på tidigare data där man hade stora framgångar med signifikant effekt i att hejda minskning C-peptidnivån vilket i studien var det primära effektmåttet, detta rapporterades i fas II redan 2006 och publicerades internationellt i flera viktiga vetenskapliga sammanhang. Dessa resultat utgjorde också en del av den viktiga dokumentation som låg till grund för att Diamyd skulle teckna sitt stora avtal med läkemedelsjätten Johnsson & Johnssons dotterbolag OMJPI under förra året. Avtalet blev värt över 600 MUSD + royaltys på framtida försäljning där man betalade nästan en halv miljard i kontantbetalning. ...

2017-05-30 14:21 · krax

Svag inledning

De amerikanska börserna stängde fredagen på plus efter att positiv sysselsättningsstatistik presenterats under eftermiddagen. Vid stängning hade såväl Dow Jones som det bredare S&P 500 stigit 0,4 procent medan Nasdaq klättrade 0,5 procent. På råvarumarknaden noterades blandade rörelser efter torsdagens ras. Oljan steg inledningsvis men tappade sedan dollarn stärkts under kvällen. Vid Nymex stängning var WTI-oljan ner 1,74 dollar per fat till 97,18 dollar per fat. Oljejättarna Chevron och Exxon Mobil steg 0,3 procent respektive 0,1 procent. Bland fredagens vinnaraktier fanns flertalet råvarurelaterade bolag, där bland andra Dupont var upp 1,4 procent. ...

C-Rad - ESTRO: GEMini™/Catalyst™ stort kurslyft att vänta!

ESTRO i London inlett Då har dagen som jag väntat på äntligen kommit! I London har idag det största evenemanget inom strålterapibranschen inletts iom ESTRO:s öppnande. Jag väntar här en rad positiva besked av genombrottskaraktär för C-Rad. Först och främst lanseringen av den nya produkten Catalyst™ och branschens reaktioner på denna. Sedan har vi redan fått bekräftat från ESTRO idag att GEM-teknologin på alla viktiga områden slår den gamla och nuvarande kiselteknologin på fingrarna. ...

Hansa Medical

Hansa Medical är ett bioteknikbolag med ett nuvarande börsvärde på cirka 61 miljoner SEK. Enligt min uppfattning är bolaget undervärderat. Anledningen till det är att de i dagsläget är väldigt nära att ha en Ce-märkt produkt, vilket kommer att inbringa royalties under år 2012. Därför ska jag nu förklara varför jag anser att ni bör anskaffa Hansa Medical. Nyligen var jag i kontakt med bolagets vd, Emanuel, via email då jag undrade varför HDM-301 inte behöver gå igenom fas 3 studie. Nedan följer det svar jag erhöll angående deras tre projekt. ...

Fenix Fortsätter Färden

Upp till bevis för Fenix. Kommer bolaget att fortsätta leverera? Mycket talar för det. Fenix har historiskt sett utvecklats mycket starkt och bolaget har sedan det för ett par år sedan fick ordning på retailsidan med bla avveckling av det norska butiksbeståndet, ständigt levererat enligt- eller bättre än marknadens förväntningar. Aktien har den senaste månaden backat en del utan att några negativa nyheter tiillkommit. Det som skulle kunna ligga till grund för den sjunkande kursen, förutom det allmänna börsklimatet förstås, är en ökad oro för stigande produktionskostnader och därmed sjunkande bruttomarginal (samma problem som diskuterats för t e x H&M och KappAhl). ...

Petro Vista Energy - från prospektering till produktion

Vid Tartaruga-fältet i Brasilien testades den senaste borrningen i början av året, och man rapporterade ett flöde av 744 fat/dag. Man hade förhoppningar om att producera över 1.500 fat/dag när viss ombyggnad av anläggningen skett. I början av April rapporterade man att produktionen var igång, och att produktionen låg på ca 700 fat/dag. Detta blev en besvikelse för många som hade hoppats på 1.500 fat/dag. Det som inte framgick av releasen var huruvida ombyggnaden av anläggningen var genomförd för att klara den högre produktionen eller ej. Jag får senare svar av Petro Vista’s styrelseordförande Keith Hill (VD för Africa Oil bl.a.) att anläggningen inte är uppgraderad ännu. Detta kommer alltså resultera i en ökad produktion i det närmsta, något som stora delar av marknaden har missat p.g.a. den okompletta pressreleasen. Andelen för PTV är för närvarande 25% här men man håller på att förhandlar om ett ökat intresse till 37,5%, detta håller för närvarande på att godkännas av Agencia Nacional do Petroleo (ANP) och Petrobras. ...

Drillcon Q1 2011

Efter en snabb titt på rapporten kan man konstatera att sakernas tillstånd har vänt med besked. Q1 är överraskande starkt. Dessutom finns det fler förbättringsmöjligheter med anledning av den fortsatt lite svagare finska verksamheten och första kvartalets produktionssvårigheter pga vinterförhållanden.

Hausseblogg och en efterlängtad hälsning

Paradox rekommenderade jag för en dryg månad sedan i denna text. Aktien har gått upp 70 procent sedan dess. Entraction blev uppköpt i veckan och är upp runt 200 procent sedan flera communitymedlemmar lyfte upp den till köp. Paradox Entertainment äger rättigheterna till Robert E Howards berättelser och karaktärer där Conan the Barbarian är den mest välkända. Den våldsamma barbaren kommer återigen dyka upp på biograferna den 19 augusti, i en ny filmatisering som visas i 3D. Aktien har legat död under flera år, sedan onlinerollspelet Age of Conan inte blev den succé många hade hoppats på. Nu när filmen då äntligen snart går upp på biograferna har aktien dock vaknat till liv igen. Under veckan kan vi notera en uppgång på 50 procent då den första trailern kommit. Uppenbarligen gillade några investerare vad de såg. Själv tycker jag trailern rent visuellt var som jag väntat mig då budgeten ligger på runt en halv miljard kronor, vilket anses som en högbudgetfilm. Filmeffekterna ser helt klart bra ut. Sedan min rekommendation på 2,7 kr den 11 mars, ligger nu aktien på 4,7 kronor vilket betyder ett börsvärde på 240 miljoner. Jag ser nu en skakig resa framför mig i aktien tills filmen har premiär, då allt handlar om psykologi och spekulationer. Om aktien följer samma mönster som tidigare i dessa typer av bolag (se exempelvis tv-spelbolaget Starbreeze och Funcom) kommer den toppa strax före premiären då medieuppmärksamheten är som störst och därmed även haussen i aktien. När sedan recensioner börjar hagla finns det stor risk för kursras, om de inte är fantastiska. Handeln i aktien kommer dock vara betydligt bättre än tidigare, under en period. ...

Positiv inledning

De amerikanska börserna noterade nedgångar under torsdagen. Fallande råvarupriser tillsammans med svag sysselsättningsstatistik sänkte sentimentet. Vid stängning var Dow Jones ned 1,1 procent, det bredare S&P 500 backade 0,9 procent medan Nasdaq Composite tappade 0,5 procent. Samtliga råvaror backade rejält under torsdagen. Vid golvhandelns stängning på Nymex noterade WTI-oljan i första termin en nedgång på 9,60 dollar per fat till 99,65 dollar per fat. Det är första gången sedan den 18:e mars som WTI-oljan är under hundra dollar per fat. Silverpriset fortsatte sin nedåtgående trend och rasade 3,57 dollar per uns till 35,77 dollar per uns. Därmed har silvret tappat 25% av sitt värde bara under innevarande vecka. ...

DNO A/S

Likt en sturig Smålänning som gett sig fan på att stenen i den lilla skogs åkern skall bort, vill jag än en gång tipsa om oljebolaget DNO. Igår steg bolaget i den sena handeln med 10% på nyheten att betalningen för den olja som pumpats upp sedan årets början är på väg in. Ytterligare information skall komma i närtid när pengarna har landat på bolagets konto. Det finns all anledning att ta en en position i bolaget då aktie kursen varit starkt nedpressad under en längre tid. ...